FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Ok! Då klarar jag mig lindrigt då jag i alla fall inte har några mottagare som behöver uppgraderas. Men det är ju jag det och det gör det ju inte enklare för de som har några X-mottagare.

Jag kollade lite på HK:s X-mottagare men där var det inte lätt att se om dom var uppgraderade eller inte. Utanför Euoropa verkar det ju vara som förut så att allt är upplagt för sammanblandning med stor risk att beställa fel mottagare.

Skulle vara kul att höra om AM Ove har någon info i frågan.

/Mats

Kommentar

• dvogonen
      • jul 2012
      • 491

Ursprungligen postat av McRegor
      Tyvärr känns inte FrSky som en riktigt seriös tillverkare av sändare för till dessa hör ju en avancerad programvara och om jag fattat rätt så tar FrSky inget ansvar för programvaran och dess utveckling utan man förlitar sig helt på en "frivillig-organisation".
      Nja, det stämmer inte riktigt. FrSky släpper egna versioner av OpenTX som är helt genomtestade och innehåller stöd för den senaste hårdvaran. Det är dessa som kommer med radion och kan laddas hem från deras hemsida. Hitintills har FrSkys programvara varit väldigt lik opensource-versionen, men det kommer att förändras framöver.
      För den nya sändare de jobbar på just nu har de skrivit egen programvara. De har dessutom gett tillgång till prototyper till OpenTX och Ersky9x-grupperna. Men den egna programvaran blir antagligen vad som levereras med sändaren.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Det låter ju bra Dvogonen och då får man ju också hoppas att dom bygger upp en supportorganisation som tar ansvar för programvaran.
        Roger

Kommentar

• dvogonen
          • jul 2012
          • 491

Det får man hoppas. Även om deras nuvarande hantering av firmware inte inger någon stor förhoppning. Förvirringen runt den nya situationen med EU-specifika sändare och mottagare känns ju total.

Kommentar

• ToWi
            • jan 2015
            • 31

Föresten så såg jag nyss att nästa version av OpenTx har en finess som gör att man kan flasha SmartPort enheter med hjälp av sin Taranis. Praktiskt för alla som inte äger en Windows burk.

Kommentar

• oddname
              • nov 2014
              • 106

Sitter och reflekterar över att min gimbal är överkänslig och småsurar över att man inte kan ställa in området den kan vridas och kom på tanken; Kan man inte justera in så att området man kan styra med sin vridpot på taranisen begränsas?
              Så att vrida fullt åt ena hållet kanske innebar att gimbalen lutade 60 grader, men med begränsningen så kanske 30 grader.

Så att man kan vrida gimbal mindre, men med större precision iom begränsningen Hoppas någon förstår
              Någon form av skalning så att man får mer kontroll.

Kommentar

• ToWi
                • jan 2015
                • 31

Har du prövar att använda expo-kurvor på dina inputs?

Kommentar

• oddname
                  • nov 2014
                  • 106

Ger inte en kurva samma utslag fast med annorlunda respons bara?

Lägger upp en bild på hur jag vill ha det, kanske jag som är otydlig

Klicka på bilden för större version

Namn: tilttaranis.jpg
Visningar: 1
Storlek: 693,6 KB
ID: 503958
                  Senast redigerad av oddname; 2015-01-17, 09:26.

Kommentar

• Gasman
                    RCFF - Administratör
                    • aug 2006
                    • 553

Visst kan du begränsa servots utslag efter eget gottfinnande men du får inte större precision i och med det. För detta är det glappfri mekanisk utväxling som gäller.
                    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• oddname
                      • nov 2014
                      • 106

Så det går absolut inte att få +100 utslag med ratten t ex när den bortslösa motorn bara ger kanske +50 utslag och omvänt?
                      "precision" menar jag, helt enkelt att det krävs mer rörelse för ett visst utslag då jag inte kan justera detta i gimbalen :/
                      Senast redigerad av oddname; 2015-01-17, 12:30.

Kommentar

• Gasman
                        RCFF - Administratör
                        • aug 2006
                        • 553

OK, jag trodde att du med "precision" avsåg ökad exakthet, alltså högre vinkelnoggrannhet. I servomenyn kan du fixa det du vill. Där ställer du yttre ändlägen, centerpunkt mm. Du kan t.ex. ställa in att servot endast ska röra sig 5° linjärt vid full spakrörelse. Du kan också ställa in hastighetsbegränsning på servot. Kanske kan vara praktiskt på en kameragimbal?
                        Jag har inte radion här hemma nu, annars hade jag kunnat visa mer i detalj. Men kolla i manualen under Page7:Servos. Praktiskt är också att ha en lös mottagare med några servon "på bänken" när man lattjar runt i menyerna för att bli bekant med funktionerna.
                        //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                        Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

Kommentar

• oddname
                          • nov 2014
                          • 106

Ahh ok ska kika på det. I praktiken är det ju bara att ställa in vilka PWM-värden man skickar ut som jag fattat det?

EDIT
                          Och det fungerade alldeles utmärkt, man tackar för tipset!
                          Senast redigerad av oddname; 2015-01-18, 16:29.

Kommentar

• Gasman
                            RCFF - Administratör
                            • aug 2006
                            • 553

Jag hittade i alla fall tre olika ställen att greja utslagen som du ville ha det.
                            -INPUT: Gå in i redigeringsläge och minska värdet VIKT
                            -MIXER: Gå in i redigeringsläge och minska värdet VIKT
                            -SERVON: Gå in i redigeringsläge och minska värdena under SUBTRIM

Alla metoder funkar bra om du bara har en (1) funktion som input. Har du av någon anledning mixat in andra inputs ska du köra SERVO-alternativet. Där kan du också fritt ställa in mittpunkt respektive ändlägen och dessa värden ska vara överordnade alla andra signalmanipulationer.
                            Senast redigerad av Gasman; 2015-01-25, 17:28.
                            //Mange

Kommentar

• Keny
                              • sep 2007
                              • 95

Hur är det egentligen med kvaliteten på tre-lägesomkopplarna på Taranisen. En har redan börjat glappa i ena ändläget efter bara c:a 3 mån. Flera som drabbats? Antar att det finns en anledning till att den finns med i reservdelslistan på Hk.
                              *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

• maj 2006
                                • 484

Hej! Något nytt om FrSky nya X9E-pultsändare? Väntar ivrigt och hoppas den ska dyka upp INNAN sommaren?

/Ville
                                /Ville
                                - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

Arbetssätt...