FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Jag kunde gå minst 60 steg innan jag tappade kontakten så räckvidden verkar det inte vara något fel på.

Jag har tyvärr tagit bort motorn och det som tillhör strömförsörjningen så någon bild blir svårt. Men jag tror inte att det var några konstigheter med installationen.

/Mats

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Ingen bra början på årets flygsäsong. Efter att ha gjort räckviddstest på min elseglare var det så dags för en provflygning, första gången med Taranis till den här modellen. Planet flög iväg stabilt och fint om än lite känslig på höjden. Den drog även en aning till höger men när jag skulle räta upp den gjorde den en störtspiral ner i backen.

Irriterad efter andra krachen på två försök med min nya Taranis höll jag på att slänga den i soptunnan på direkten. Efter att ha lugnat mig placerade jag ut resterna på golvet som fortfarande hängde ihop. Inann jag flög den så kollade jag rodren lite snabbt och tyckte allt var som det skulle. Har använt modellen för att lära mig radion och ägnat timmar till att programmera in modellen så det fanns inte i min värld att något skulle vara fel. Men men... när jag kollar så går både skevrodren neråt när jag ger vänster skev. Efter lite letande i inställningarna kommer jag fram till att allt blir som det ska vara efter att jag reverserat höger skevroder.

Skadorna blev dock inte värre än att jag kunde få ihop modellen med superlim och silvertejp och göra ett nytt försök. Nu fungerade allt som det skulle och jag testade att flyga lite längre bort än vad jag gjorde med Cuben när jag tappade kontakten med den. Jag undrar fortfarande vad som kan ha orsakat störningen på den? Synd att isarna är på väg att försvinna annars skulle jag ha pusslat ihop den och kört runt utan vingar för att se om felet kommer tillbaka. Men jag får väl vänta tills det torkar upp på fältet som är ganska långt.

/Mats

Kommentar

• ToWi
        • jan 2015
        • 31

Vilken version av OpenTx har du i din Taranis? Allt före 2.0.13 har en allvarlig bug i sig som kan få radion att spontant starta om.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Vilken version skall man då ha i sändaren om man bara har mottagare som INTE är uppdaterade efter de nya EU-reglerna för 2,4 GHz-bandet ?
          Roger

Kommentar

• dvogonen
            • jul 2012
            • 491

Det har inte med versionen av OpenTX att göra utan vilken programvara man laddar i radions sändarmodul.

Jag har bara "icke-EU" mottagare och kommer inte byta firmware i sändaren i första taget, om ens någonsin.

Kommentar

• kronblom
              • maj 2012
              • 319

Betyder det att nya frsky mottagare som köps idag kanske inte funkar?

Kommentar

• ToWi
                • jan 2015
                • 31

Nya mottagare som sålts i år inom eu kommer inte att fungera om du har den gamla radio-mjukvaran i din Taranis. Det fixas enklast genom att ladda in ROW-mjukvaran till mottagaren eller ladda in EU mjukvaran i alla sina enheter.

Kommentar

• kronblom
                  • maj 2012
                  • 319

Rent generellt. Är de nya reglerna till det sämre? Har inte följt något om detta.

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Ursprungligen postat av kronblom
                    Rent generellt. Är de nya reglerna till det sämre? Har inte följt något om detta.
                    Rent generellt är de annorlunda, inte sämre.
                    fredrik

Kommentar

• Håkan
                      • sep 2006
                      • 121

På sikt blir det bättre samverkan mellan enheter på 2.4 GHz.
                      "Listen Before Talk" är det nya. De enheter som frekvenshoppar
                      får bara byta till frekvenser som inte är aktiva.

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1803

Ursprungligen postat av ToWi
                        Vilken version av OpenTx har du i din Taranis? Allt före 2.0.13 har en allvarlig bug i sig som kan få radion att spontant starta om.

Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

/Mats

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1803

Alla mina mottagare är inköpte före årsskiftet och det jag har flugit med nu kommer från Hong Kong.

/Mats

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                            • 857

Ursprungligen postat av senmathal
                            Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

/Mats
                            Om jag minns rätt är det om man använder globala variabler radion kan starta om med versioner före 2.0.13.

/Jonas

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1803

Globala variabler använder jag till Cuben men det var väl som sagt versioner före 2.0.13 som haft problem så det borde inte vara det jag råkat ut för.

/Mats

Kommentar

• ToWi
                                • jan 2015
                                • 31

/Mats
                                Så vitt jag vet så hör man inte hälsningsfrasen igen men det dyker upp en varningsikon på skärmen efteråt.

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                                Om jag minns rätt är det om man använder globala variabler radion kan starta om med versioner före 2.0.13.

/Jonas
                                Nja, det kunde väl hända med annan funktionalitet också (opålitlga mutexes).

Globala variabler använder jag till Cuben men det var väl som sagt versioner före 2.0.13 som haft problem så det borde inte vara det jag råkat ut för.

/Mats
                                Helt riktigt.

Kommentar

Arbetssätt...