Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?
Open Tx - det flexibla sändaroperativet
Kollaps
X
-
Du kan ju titta igenom denna tråd och se om den kanske hjälper dig vidare - https://forum.alofthobbies.com/index...kup-files.752/
Det finns en video också i tråden som kan vara värd att kolla. Tyvärr finns inte backup-filerna han relaterar till kvar på den plats han länkat till men det kanske finns andra som kan hjälpa dig med dessa...
Roger
PS: Bör inte vara så svårt om man läser dessa få poster - https://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?t=11755
Har du problem med att sändaren inte håller kvar tiden så är det säkert det lilla CR1220-batteriet som skall bytas - det gör du själv efter att ha öppnat sändaren.Senast redigerad av McRegor; 2023-03-27, 18:18.Kommentar
-
FrOS hittar du här:Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?
/LeifKommentar
-
Man får jobba lite för att byta
Kommentar
-
Tack för länken. Lätt match att byta med skruvmejsel. Tror inte man behövde ta bort joggknappen eller batteriet ens. :icon_wink:Man får jobba lite för att byta
https://www.youtube.com/watch?v=zhLc-L7pG6gKommentar
-
Jag använder mig normalt av Companion för att analysera data som telemetrin lämnar. Fungerar utan problem. Nu skulle jag vilja analysera vissa delar med Excel eller motsvarande. Där stöter jag på patrull. Trodde att det skulle räcka med att konvertera textbaserat till numeriskt men det går inte. Kan det bero på att cellerna är låsta. Jag är inte så hemma på Excel så det kan hända att jag gör fel. Har någon provat att behandla data från telemetrin i kalkylprogram?Kommentar
-
Kanske borde jag avstå från att svara för jag är inte heller expert på Excel. Men jag kan konstatera att cellerna i mina Exceldokument från loggar dels inte är låsta och dels är värdena formaterade som "tal" (och inte som "text"). På vilket sätt vill du analysera?/LeifKommentar
-
Så här kan man importer log filer i Excel, lite virrigt bakom knapparna men det är tidigt och inget morgon kaffe än, gillar inte den här nya version av excel med ribbon, det var bättre förr :sarcastic:. Sen beror det på din landinställning i Windows om du behöver göra sök och ersätt för punkt till komma.
Kommentar
-
Då funkar det. Data från telemetrin använder decimalpunkt. Importerar man det till kalkylark måste man ha decimalkomma. Annars får man värdesfel. Är man amatör så kan man lägga ned hur många timmar som helst utan att hitta orsaken.
Då kan man återgå till modellflyget. Lätt att sitta vid datorn och kolla sjunkhastighet vid olika trimningar.
Vad har en bra segelkärra för lägsta sjunk. 0,5 eller 0,3 m/s. Hur mycket försämras det vid ökad last.Kommentar

Kommentar