Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rcgube
    • jan 2023
    • 36

Ursprungligen postat av McRegor
    Tror att OpenTX kanske ändå inte är det rätta för dig, rcgube. FrOS är lite enklare att hantera så du borde kanske ändå försöka backa till det operativsystemet. Och som Mange påpekade så finns det numera inbyggda Unzip-verktyg i de flesta "PC-operativsystem".
    Men vill man ha en sändare som är enklare att programmera men ändå hyggligt avancerad så är det nog t ex en Spektrum i nya NX-serien som man skall kolla.
    Lycka till
    Roger
    Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Du kan ju titta igenom denna tråd och se om den kanske hjälper dig vidare - https://forum.alofthobbies.com/index...kup-files.752/
      Det finns en video också i tråden som kan vara värd att kolla. Tyvärr finns inte backup-filerna han relaterar till kvar på den plats han länkat till men det kanske finns andra som kan hjälpa dig med dessa...
      Roger
      PS: Bör inte vara så svårt om man läser dessa få poster - https://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?t=11755
      Har du problem med att sändaren inte håller kvar tiden så är det säkert det lilla CR1220-batteriet som skall bytas - det gör du själv efter att ha öppnat sändaren.
      Senast redigerad av McRegor; 2023-03-27, 18:18.

Kommentar

• rcgube
        • jan 2023
        • 36

Tack för batteritipset cr1220, som jag nu varit och köpt. Öppnat bakluckan, men ser inget batteri någonstans. Undrar om du kan tala om hur mycket jag skall skruva bort därinne för att hitta det?

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Ursprungligen postat av rcgube
          Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?
          FrOS hittar du här:
          /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
            • 734

Ursprungligen postat av rcgube
            Tack för batteritipset cr1220, som jag nu varit och köpt. Öppnat bakluckan, men ser inget batteri någonstans. Undrar om du kan tala om hur mycket jag skall skruva bort därinne för att hitta det?
            Man får jobba lite för att byta

Kommentar

• rcgube
              • jan 2023
              • 36

Ursprungligen postat av uffe_46
              Man får jobba lite för att byta
              https://www.youtube.com/watch?v=zhLc-L7pG6g
              Tack för länken. Lätt match att byta med skruvmejsel. Tror inte man behövde ta bort joggknappen eller batteriet ens. :icon_wink:

Kommentar

• rcgube
                • jan 2023
                • 36

Hej å tack alla för hjälp å tips. Jag har försökt varenda dag i tvåe veckor nu utan lyckes byta från Open TX till FrOS på min Horus X10S, så nu skall jag annonsera den på Tradera. Tråkigt men jag har gett upp.:yu:

Kommentar

• peso
                  • jun 2008
                  • 105

Jag använder mig normalt av Companion för att analysera data som telemetrin lämnar. Fungerar utan problem. Nu skulle jag vilja analysera vissa delar med Excel eller motsvarande. Där stöter jag på patrull. Trodde att det skulle räcka med att konvertera textbaserat till numeriskt men det går inte. Kan det bero på att cellerna är låsta. Jag är inte så hemma på Excel så det kan hända att jag gör fel. Har någon provat att behandla data från telemetrin i kalkylprogram?

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Kanske borde jag avstå från att svara för jag är inte heller expert på Excel. Men jag kan konstatera att cellerna i mina Exceldokument från loggar dels inte är låsta och dels är värdena formaterade som "tal" (och inte som "text"). På vilket sätt vill du analysera?
                    /Leif

Kommentar

• peso
                      • jun 2008
                      • 105

Vill kunna enkelt beräkna sjunkhastighet genom att ta medelvärdet på partier där det verkar något så när stabilt. Tänkte kunna markera celler och få medelvärdet för dom.

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Då förstår jag uppgiften, återkommer vid eventuellt framsteg.
                        PS. Jag har uppskattat sjunkhastiget utifrån höjdkurvan i loggen i avsnitt där den är någorlunda linjär.
                        /Leif

Kommentar

• peso
                          • jun 2008
                          • 105

Jag brukar göra som du gör men det är så knöligt att räkna på tidsskillnaden.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                            • 734

Så här kan man importer log filer i Excel, lite virrigt bakom knapparna men det är tidigt och inget morgon kaffe än, gillar inte den här nya version av excel med ribbon, det var bättre förr :sarcastic:. Sen beror det på din landinställning i Windows om du behöver göra sök och ersätt för punkt till komma.

Kommentar

• peso
                              • jun 2008
                              • 105

Tack då vet jag att det är möjligt och lönt att jobba vidare med.

Kommentar

• peso
                                • jun 2008
                                • 105

Då funkar det. Data från telemetrin använder decimalpunkt. Importerar man det till kalkylark måste man ha decimalkomma. Annars får man värdesfel. Är man amatör så kan man lägga ned hur många timmar som helst utan att hitta orsaken.
                                Då kan man återgå till modellflyget. Lätt att sitta vid datorn och kolla sjunkhastighet vid olika trimningar.
                                Vad har en bra segelkärra för lägsta sjunk. 0,5 eller 0,3 m/s. Hur mycket försämras det vid ökad last.

Kommentar

Arbetssätt...