Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Finns det något motsvarande Companion för Edge?
    /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
      • 734

Jadå finns här scrolla ner till Assets
      We are pleased to offer EdgeTX "Santa" v2.6.0, bringing with it: on-radio theme editor changing the settings storage model from binary to human-readable YAML model widget now supports transparent ...

Och det går bra att kör Opentx och EdgeTX Companion på samma dator

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
        • 734

Och länk till själva protectet https://edgetx.org/

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
          • 489

Hejhopp, legat på sparlåga med hobbyn ett bra tag men så här i värmen har det börjat gry igen och har en fråga då jag inte hängt med i allt vad gäller Radiomaster.

Har en Horus X10 första versionen och kör Open-Tx på den så långt allt frid och fröjd. Men behöver en ny mottagare och då infinner sig frågan om det går att köra med några Radiomastermottagare med min set-up? Någon som kan ge ett snabbt svar vore jag tacksam

Lite bredare, finns det fler fabrikat som nu går att använda, förutom FrSky recievers...

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Radiomaster har sin R88 som är kompatibel med FrSky D8 protokoll. Har tyvärr inte koll på om den stöder telemetri.
            /Leif

Kommentar

• rcgube
              • jan 2023
              • 36

Precis köpt en Horus X10S, second hand, som anlände med OT. Det verkar i nuläget för komplicerat för mig, så jag vill egentligen använda det program som beskrivs i Horus-manualen, Fast jag vet inte hur jag skall gå tillväga. Nån som kan tipsa?

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Har en Horus X12S och jag har för mig att det finns beskrivet i den manualen hos FrSky hur man byter - har du kollat ?
                Jag har uteslutande kört FrOS i min men nyare versioner av X10 och X12 skall ju även klara av FrSky's nya operativsystem - Ethos.
                Kolla denna manual för X10 (sidan 14) där man beskriver hur man skall ta bort OpenTX - https://www.frsky-rc.com/wp-content/...ng%2012-04.pdf
                Roger

Kommentar

• rcgube
                  • jan 2023
                  • 36

1. Jag är mycket glad och tacksam för att du tog tid att ge mig tips.
                  2. Jag fattar det som att det ursprungligen fanns ett fsOS i ett internt flashminne i Horus X10S, men att det förmodligen är ersatt med OT Jag har satt OT-kortet i en kortläsare och kopierat till Windows. Och skaffat ett ultra micro SDHC-kort. Formaterat det som fat 32. Hämtat zip-filen Flash Contents-X10-X10S , men kan inte öppna den för jag har inte WinZip, och att installera Win-zip billigaste version kostar 4-5 hundra och med det vet jag inte ens om jag hittar ut ur djungeln. Har lagt den filen på ett USB och skall försöka hitta någon som har WinZip och kan öppna den åt mig.
                  3. Om jag tar ut SD-kortet och startar TX så visar displayen ”SD-kort saknas” och går inte att komma vidare.
                  4. Det är så många termer och förkortningar som jag måste förstå och bara det tar lång tid, ex LUA, m.fl.

Kommentar

• rcgube
                    • jan 2023
                    • 36

Dessutom har jag provat alla mina USB-kablar, men ingen tycks fungera mellan Horus och datorn.

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Ursprungligen postat av rcgube
                      1. ...men kan inte öppna den för jag har inte WinZip, och att installera Win-zip billigaste version kostar 4-5 hundra och med det vet jag inte ens om jag hittar ut ur djungeln.
                      Jag hade för mig att WinZip finns gratis?? Nåja, jag använder 7-zip sedan länge utan problem:
                      , archiver, compression, zip, best, compress, high, ratio, free, gnu, lgpl, unzip, far, win32, 7zip, long, file, names
                      /Leif

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Tror knappast att det krävs Winzip - den har jag personligen inte använt på många år.
                        Aldrig haft kabelproblem mellan min X12s och datorn heller.
                        Utan att veta säkert tror jag som du att FrOS ligger i ett eget minne i sändaren - vill minnas att jag läst nåt om det i sambans med återställande ifrån OpenT till FrOS.
                        Sen brukar grejor med några år på halsen i regel fungera säkrare med mindre minneskort av mindre avancerad typ.
                        Hälsningar
                        Roger

Kommentar

• Gasman
                          RCFF - Administratör
                          • aug 2006
                          • 553

Win 10 har inbyggd hantering av ZIP-filer.
                          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• rcgube
                            • jan 2023
                            • 36

TAck för länken den kan jag behöva framöver. Winzip har en gratis provperiod. Den hade tagit slut, men lyckades förlänga den med 3 veckor. Jag verkar ändå inte lyckas med att byta från OT till fsOS. Så mina försök med OT går inte heller bra. Jag lägger in dagens datum och nästa gång jag startar står det ändå 1 jan 1970 och jag kan lägga in en modell, men hur skall jag lägga in modell nr två? Helt obegripligt.

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Tror att OpenTX kanske ändå inte är det rätta för dig, rcgube. FrOS är lite enklare att hantera så du borde kanske ändå försöka backa till det operativsystemet. Och som Mange påpekade så finns det numera inbyggda Unzip-verktyg i de flesta "PC-operativsystem".
                              Men vill man ha en sändare som är enklare att programmera men ändå hyggligt avancerad så är det nog t ex en Spektrum i nya NX-serien som man skall kolla.
                              Lycka till
                              Roger

Kommentar

• rcgube
                                • jan 2023
                                • 36

Ursprungligen postat av Gasman
                                Win 10 har inbyggd hantering av ZIP-filer.
                                Då ska man bara hitta det också :concern:

Kommentar

Arbetssätt...