Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OlleG
    • aug 2006
    • 287

Ingen som vet.om ovanstående fråga?
    /OlleG

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
      • 734

Ursprungligen postat av OlleG
      Ingen som vet.om ovanstående fråga?
      /OlleG
      Det tror jag inte går att göra, så det får nog bli ett excel ark

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
        • 857

Ursprungligen postat av OlleG
        Hej
        Finns något sätt att ställa in timervärdet på en persistent timer(manual reset)?
        Just nu har jag två sändare som jag omväxlande flyger samma modell. När jag väl bestämt mig vill jag addera den ickevalda sändarens registrerade timmar till timern i den valda sändaren för att få ihop modellens totala tid.
        /OlleG
        Ställ timern på 00:00:00 för att få den att räkna upp, ställ in den tiden du vill ha i en Special Functions och aktivera det en gång för alla sätta tiden, sen kan den raderas....
        /Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Kommentar

• CalleR

• jan 2011
          • 20

Hej,
          Jag har en Taranis X9d+ och har kört openTX 2.1.17 (tror jag det var) det har fungerat bra för mig, efter att ha köpt ett par FrSky s6 mottagare (med inbyggt gyro)bestämde jag mig för att uppgradera till 2.3.11. Efter det går det inte att binda mina mottagare längre.
          Jag får också throttle warning varje gång jag startar sändaren.
          Modellminnena blev korrupta och jag "råkade" radera dem, inget stort problem då jag inte har så många modeller.

Vad behöver jag göra för att kunna binda mottagarna igen, gissar att det har med ACCST v1 och v2 att göra.

/Calle

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Ursprungligen postat av CalleR
            Hej,
            Jag har en Taranis X9d+ och har kört openTX 2.1.17 (tror jag det var) det har fungerat bra för mig, efter att ha köpt ett par FrSky s6 mottagare (med inbyggt gyro)bestämde jag mig för att uppgradera till 2.3.11. Efter det går det inte att binda mina mottagare längre.
            Jag får också throttle warning varje gång jag startar sändaren.
            Modellminnena blev korrupta och jag "råkade" radera dem, inget stort problem då jag inte har så många modeller.

Vad behöver jag göra för att kunna binda mottagarna igen, gissar att det har med ACCST v1 och v2 att göra.

/Calle
            Orsaken till throttel warning att att du måste ställa radion till Mode 2.
            Dom nya mottagarna är troligen ACCST 2.x så dom får du nedgradera till 1.x.

/Jonas

Kommentar

• CalleR

• jan 2011
              • 20

Tack för svar Jonas!
              Radion står i Mode 2, inga av mina mottagare går att binda, inte de jag nyss köpt och inte heller de jag hade sedan tidigare, kanske alla mottagare skall uppgraderas. Hur gör man det enklast?

/Calle

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                • 857

Tack för svar Jonas!
                Radion står i Mode 2, inga av mina mottagare går att binda, inte de jag nyss köpt och inte heller de jag hade sedan tidigare, kanske alla mottagare skall uppgraderas. Hur gör man det enklast?

/Calle
                Om du enbart uppdaterat OpenTX ändras inget i radions XJT-modul.
                Har du däremot lagt på en ny XJT firmware så måste du följa efter med mottagarna.
                Prova att kalibrera spakar och vred och se om det löser problemet med throttel....
                /Jonas

Kommentar

• CalleR

• jan 2011
                  • 20

Jag är osäker på om jag lyckats få EU-lbt mode i sändaren eller ej, jag kan välja både D8 och D16 mode när jag skall binda. Hittar inte hur man ställer in EU-lbt. Hittar bara en firmware-fil för 2.3.11 på Otx och det är den jag lagt in. Provade nu att lägga in ny XJT firmware för att se om de nya mottagarna binder, men icke. Kanske måste uppgradera dem också då. Har inte lyckats binda någon mottagre ännu.
                  /Calle

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

Jag är osäker på om jag lyckats få EU-lbt mode i sändaren eller ej, jag kan välja både D8 och D16 mode när jag skall binda. Hittar inte hur man ställer in EU-lbt. Hittar bara en firmware-fil för 2.3.11 på Otx och det är den jag lagt in. Provade nu att lägga in ny XJT firmware för att se om de nya mottagarna binder, men icke. Kanske måste uppgradera dem också då. Har inte lyckats binda någon mottagre ännu.
                    /Calle
                    På den inbyggda XJT-modulen väljer man non-EU eller EU-LBT via firmware.
                    Exakt vilka filer har du laddat in och hur?
                    Bor du i Stockholms området är det nog lättare att jag tittar på radion.....
                    /Jonas

Kommentar

• TobiasJ

• mar 2021
                      • 10

Enda skillnaden i OpenTX på om man väljer EU eller inte är bara vilka val som kan göras, det ska inte påverka sändaren. Jag laddade hem OpenTX sändarprofil till X9D utan EU iklickad och kunde välja D8 utan att behöva binda om de övriga mottagarna.
                      Så det verkar konstigt om det ska påverka redan tidigare kopplade mottagare.
                      Men om du nu har uppgraderat XJT så gäller det att ha tungan rätt i mun. Börja med att bestämma vilken version du vill använda och sedan är det bara att börja upp/nedgradera och EU/non EU-fiera beroende på. När den första väl har bundit så vet du att det fungerar.
                      /Tobias

Kommentar

• CalleR

• jan 2011
                        • 20

Tack för all input, all uppgradering har jag gjort via OpenTX campaninon. Firmware för sändaren har jag tagit den som programmet rekommenderat. Xjt har jag hämtat från Frsky.
                        Ett problem var när jag uppgraderade att modellminnena blev korrupta, så jag tog helt enkelt bort dem, har inte så många så det gjorde inte så mycket.

Nu har jag uppgraderat XJT till senaste eu-lbt så jag får väl ge mig på mina mottagare också.

Jonas: jag bor i Kivik men jobbar i stockholm, tack för erbjudandet, skall se om jag hittar någon på närmare håll som kan hjälpa mig.

Har en extern sändarmodul som jag skall prova med också, där borde de gamla mottagarna binda i alla fall.

/Calle

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                          • 857

Tack för all input, all uppgradering har jag gjort via OpenTX campaninon. Firmware för sändaren har jag tagit den som programmet rekommenderat. Xjt har jag hämtat från Frsky.
                          Ett problem var när jag uppgraderade att modellminnena blev korrupta, så jag tog helt enkelt bort dem, har inte så många så det gjorde inte så mycket.

Nu har jag uppgraderat XJT till senaste eu-lbt så jag får väl ge mig på mina mottagare också.

Jonas: jag bor i Kivik men jobbar i stockholm, tack för erbjudandet, skall se om jag hittar någon på närmare håll som kan hjälpa mig.

Har en extern sändarmodul som jag skall prova med också, där borde de gamla mottagarna binda i alla fall.

/Calle
                          XJT-modulen går INTE att uppdatera via Companion....
                          Jag kan omöjligt hjälpa dig när du svarar som "goddag yx skaft".....
                          Om jag vet VILKA filer du använt kan jag förstå vad du gjort eller inte gjort, eftersom du uppenbarligen inte vet det själv....
                          /Jonas

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Du skriver först att du har en X9D+. Senare står det att du laddat ner Open Tx för X9D (utan plus). I så fall kanske det kan vara orsak till problemen.
                            /Leif

Kommentar

• CalleR

• jan 2011
                              • 20

Ursäkta om jag varit otydlig, jag har laddat ner Open TX för X9D+ (opentx-x9d+-en-2.3.11-otx.bin). Kan dock inte se var jag skrivit endast X9d.

Det är ibland svårt att på ett korrekt sätt beskriva exakt vad man gjort när man som jag just nu famlar i mörkret, det som jag såg osm en enkel manöver visade sig inte vara det, kanske ett för stort steg att gå från 2.1.17 till 2.3.11.

XJT
                              ACCST D16 v2.1.0
                              har jag hämtat från FRsky och kopierat in till SD-kortet, sedan lät jag sändaren flasha den nya firmwaren.

Kalibrering löste i alla fall throttle warning problemet.

Tack alla för all input.
                              /Calle

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                                • 857

Ursäkta om jag varit otydlig, jag har laddat ner Open TX för X9D+ (opentx-x9d+-en-2.3.11-otx.bin). Kan dock inte se var jag skrivit endast X9d.

Det är ibland svårt att på ett korrekt sätt beskriva exakt vad man gjort när man som jag just nu famlar i mörkret, det som jag såg osm en enkel manöver visade sig inte vara det, kanske ett för stort steg att gå från 2.1.17 till 2.3.11.

XJT
                                ACCST D16 v2.1.0
                                har jag hämtat från FRsky och kopierat in till SD-kortet, sedan lät jag sändaren flasha den nya firmwaren.

Kalibrering löste i alla fall throttle warning problemet.

Tack alla för all input.
                                /Calle
                                Okej, då du har lagt in XJT version 2.1 måste du uppdatera alla X-serie mottagare.
                                Har du några D8 eller BNF modeller fungerar dom inte längre med din radio om du inte nedgraderar XJT-modulen till 1.x eller köper en multiprotokoll modul och sätter i facket på baksidan.

/Jonas

Kommentar

Arbetssätt...