Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uffe_46

• jul 2015
    • 734

Det ser ut som 2.3.12 är klart och kommer att släppas snart, om man inte hittar flera buggar
    OpenTX custom firmware for Transmitters. Contribute to opentx/opentx development by creating an account on GitHub.

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Ursprungligen postat av pernstig
      Hur tänker ni alla on detta?
      Jag tyckte att det var besvärligt förrra gången det var en inkompatibel ändring, EU LBT, så jag avvaktar.
      Flera av mina mottagare misslyckades jag med flashningen så de låg oanvända ett längre tag.
      Nu är jag helnöjd med att jag kan använda alla mottagare oavsett protokoll i min Radiomaster.
      Har gått ifrån V1, men har en blandning av V2 och V2 LBT.
      Jag avvaktar tills de flesta buggar bränts ut, gissar övergång tidig vår 2022 för min del.
      fredrik

Kommentar

• pernstig
        • nov 2006
        • 1184

Ursprungligen postat av uffe_46
        Det ser ut som 2.3.12 är klart och kommer att släppas snart, om man inte hittar flera buggar
        https://github.com/opentx/opentx/milestones
        Ska man alltså anta att 2.3.12 blir den sista uppdateringen av OpenTx?
        /Leif

Kommentar

• mikaelbe
          • jan 2014
          • 157

EdgeTX Web pages. Contribute to EdgeTX/edgetx.github.io development by creating an account on GitHub.

Kommentar

• OlleG
            • aug 2006
            • 287

Med Edge kan jag kanske ställa min timer

"Model / Radio data storage being moved from binary to a more flexible format (YAML) "

/OlleG

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
              • 239

Men vad är skillnaden? Är det inte same - same fast i ett annat namn?

//R

Kommentar

• OlleG
                • aug 2006
                • 287

Hej
                En snabbläsning på länken ovan säger bla att få igång touch-skärmen. Och att rent generellt är det mer en experimentplattform. OpenTX verkar leva kvar och få ta del av Edge-innovationer när de blivit stabila.
                Som jag ser det ska man hänga kvar på OpenTX om man bara vill flyga!
                Men det kan säkert finnas fler tolkningar av vad som skrivits i ämnet.
                /OlleG

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Jag tolkar det som Olle G. Har hjälpt kompisar som har sändare med touchscreen och föredrar knappar. Tänker hoppa över Edge Tx.
                  /Leif

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Uppdatera direkt från OTX 2.0 till 2.3?

Jag ska hjälpa en kompis att uppdatera hans Taranis D plus från OTX 2.0 och har för mig att frågan behandlats tidigare men hittar det inte. Går det att uppdatera från 2.0 till 2.3.x utan att ta mellanstegen 2.1 och 2.2. Jag vill helst slippa att installera Companion för dessa om det går.
                    /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                      • 857

Ja, du kan uppdatera direkt.
                      Tänk på att byta ut filerna på SD kortet och döpa om eventuella egna ljudfiler så dom stämmer med standard för 2.3.x
                      Finns helikopter med mixning för paddel måste dessas göras om.
                      Även vissa telemetri funktioner måste göras om.
                      /Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Tack Jonas, dessbättre har min kompis inte använt sid av telemetri eller helikopter (ännu). Ljudfiler och filen "SD version" tar jag från mitt eget SD-kort.
                        /Leif

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Se logfil på sändarens display

Hittade det här lua-skriptet på RCGroups som gör det möjligt att se logfiler grafiskt i displayen i Open Tx. Det är skrivet för FrSky X10 Horus men funkar i Radiomaster TX16S. Troligen också i andra sändare som har Open Tx och samma färgdisplay.
                          My S.Port sensors and OpenTX Lua scripts. Contribute to RealTadango/FrSky development by creating an account on GitHub.

Klicka på bilden för större version

Namn: screen-2021-09-12-121142.jpg
Visningar: 1
Storlek: 33,7 KB
ID: 513536
                          /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                            • 734

Vet inte om detta har varit uppe här tidigare, men kör igen. I OpenTX radios finns möjlighet till Cross trim, det vi säga växla trimmarna för tex gas och höjd, roder och skev. Detta underlättar trimningen då man kan hålla kvar spaken i rätt läge och trimma med andra handen. Det är inte speciellt svårt att göra se bild, men tar lita tid om man har många modeller
                            Klicka på bilden för större version

Namn: crosstrim.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,0 KB
ID: 513833

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Bra tips Uffe! Det går att använda trimreglagen till annat också, framför allt trotteltrimmen som man inte behöver på elmodeller. Sidrodertrimmen behövs knappast på segelmodeller så den kan man också använda.
                              Har någon av er gått över till EdgeTx? Berätta gärna om eventuella för- och nackdelar!
                              /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                                • 734

Jag kör EdgeTx tycker att det fungerar väldigt bra, touch screenen funkar kanon, det ända jag saknar är "trim to subtrim" för hela modellen, det är pär kanal nu.
                                Håller även på att testa Express LRS. En sådan här mottagare i en 3" drönar och tre av dessa med CRSF till PWM-6-omvandlare i mina Aircombat elak kärror

Kommentar

Arbetssätt...