Open Tx - det flexibla sändaroperativet
Kollaps
X
-
Ja, det ser rätt ut.
Jag använde iofs CH3 som source när jag satte värdet på GV1 men Thr borde ge samma resultat.....
/Jonas
Skickat från min Taranis via TapatalkKommentar
-
-
Jag använder samma "blinkfunktion" till en LED som sitter bakom cockpit och blinkar när motorsäkringen(*) är i läge "osäkrad".
(*) förenklad version av Mike Shellim`s http://rc-soar.com/opentx/setups/mot.../motor_arm.htm/LeifKommentar
-
Skulle behöva tips om hur man mixar lite upp-elevator till klaffen. Har en ASW28 som har klaff och någon nämnde att man nog bör har lite upp på höjdrodret när klaffen är aktiverad. Frågan är hur man mixar en sådan i OpenTX och hur mycket man bör ställa in (45 gr klaff) ?Kommentar
-
Tror att det skall elevator ner när du ger klaff, men hur som helst här är ett exempel på mix, jag använder L1 vänster slider för flaps och S1 pott för hur mycket ner mix jag vill ha
Kommentar
-
Det finns nästan alltid flera sätt att åstadkomma samma funktion i OpenTx, vissa bättre än andra. Jag är lite nyfiken på vad du tänker dig att använda klaffen till. Små ändringar för att förändra vingprofilen eller landningsfunktion/luftbroms?Skulle behöva tips om hur man mixar lite upp-elevator till klaffen. Har en ASW28 som har klaff och någon nämnde att man nog bör har lite upp på höjdrodret när klaffen är aktiverad. Frågan är hur man mixar en sådan i OpenTX och hur mycket man bör ställa in (45 gr klaff) ?/LeifKommentar
-
Start/landning och förbättrad lågfart (sista som del 2). Har två, ev. tre kärror, jag vill ha funktionen på, dels en Volante ASW28 seglare (Start/Landning), en FT Bushwacker samt ev. en FT Guinea. De två sista med både 20 som 45 gr för lågfart resp. landning. Luftbroms hade varit intressant på ASW:n, men där behövs flygtid innan jag prövar något sådant.Kommentar
-
Jag gillar fasta klafflägen så här är ett förslag till tre klafflägen (för motormodell) med var sitt flygläge Normal/Klaff1/Klaff2. Man växlar flygläge med SA och ställer in hur klaffarna ska stå med trotteltrimmen (som ju inte behövs på eldrivna modeller). Kompensation för nerfälld klaff görs enkelt med höjrodertrimmen (separat för de tre flyglägena).
Jag la till en enkel motorsäkring åxå för skojs skull. Läs mer på Readme-filen.
/LeifKommentar
-
Tackar, intressant med tipset om outputs. Har hittills inverterat i Mixer, men kanske smartare att göra i Output. Fick lite att bita i där. Tar lite tid, men jag har nu fått bra trimning på mina RC-Factory Clik, Zorro och Step-One.
Lite off-topic, Step-One verkar för övrigt vara en mycket bra nybörjarkärra. Kör den vid våra inomhusflygningar, ca 1000 kr för kärra med all elektronik och ett nöje att flyga. Med tanke på en annan tråd om en artikel i SMFF som reflekterade över alla protokoll, synd att sändarsidan är ett sådant mischmasch utan bra ingångslösningar. Började med en Spektrum Dxe för likaledes 1000 kr, ursmart idé, men idiotisk o korkad implementation.Kommentar
-
På måndag är det leverans från Hobbyking av min nya sändare, en Taranis X9D Plus med några mottagare. Julen kommer användas för att ta mig in i OpenTX-världen. Companion 2.2.2 är nerladdad och jag har börjat lite smått att forska i alla möjligheter som finns.
Är det någon som har något bra tips till en rockie?. Vad man bör tänka på och vad man inte skall göra.
//RickardKommentar
-
Det finns också en lång serie om OpenTx på Youtube av "Painless360":
Observera dock att serien är några år gammal så vissa saker är inte helt aktuella./LeifKommentar
-
Om du tidigare haft Futaba eller Spektrum kan du börja med att glömma allt som har med dom att göra [emoji6]På måndag är det leverans från Hobbyking av min nya sändare, en Taranis X9D Plus med några mottagare. Julen kommer användas för att ta mig in i OpenTX-världen. Companion 2.2.2 är nerladdad och jag har börjat lite smått att forska i alla möjligheter som finns.
Är det någon som har något bra tips till en rockie?. Vad man bör tänka på och vad man inte skall göra.
//Rickard
Nu är det logiskt tänkande, vilken knapp, spak eller ratt vill jag använda till en viss funktion?
Sen väljer du vilken kanal som ska styras....
Ett väldigt bra sätt är att använda simulatorn i Companion, dock är simulatorn i 2.2.x fruktansvärt buggig, hämta hem Companion 2.1.x och kör simulatorn i den.
Skillnaden mellan 2.2.x och 2.1.x är marginella när man kör X9D Plus.
/Jonas
Skickat från min Taranis via TapatalkKommentar

Kommentar