Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Hej
Installerade openTX 2.2.2 i min Taranis X9D, hade 2.1.9 innan.
Ville ha svenskt språk i systemljud, använde TTSAutomate som är jättesmidigt att skapa ljud med
Öppna exel filen som finns i sd-kort system ljud mappen
Kopiera
klistra in i word och konvertera till text
ta bort .wav
Kopiera sen in text i Phrase filen(till TTSAutomate)
Välj amazon polly-web och Astrid Swedish
Tryck på play för att lyssna hur det låter
Ändra fraser till svenska
Tryck på go för att generera ljudfilerna som hamnar i output directory
Byt sen ut ljuden på sd kortet på taranis. sounds/eng/system
Hej
Triggade på detta med fler logiska switchar och laddade ned 2.2.2 till min Taranis 9D+. Allt fungerade till även det jag var orolig för nämligen att non-eu/eu. Var styrs det? Nu fick jag rätt version, non-eu, men det kändes mer som slump.
Fråga 2: Brukar ni uppdatera bootloader. Har 2.0.9 just nu.
Man väljer EU-versionen av OpenTx genom att bocka för EU i Settings>Options innan man laddar hem sin firmware från Companion. Valet påverkar bara vilka Modes som visas i menyn Model Setup. Installerar man 2.2.2 EU så visas bara D16 och LR12. Observera att sändarmodulen (XJT) har en egen firmware som styr vilket protokoll som används mellan sändare och mottagare. Sedan 2015 får endast sändare med EU-firmware ("EU-LBT") i XJT-modulen säljas inom EU
Tack för snabbt svar. Har du möjligtvis en länk till enkel XJT uppdatering? Jag har uppdateringsutrustning för mottagare, så det är inget problem mer än själva pysslet.
Hur många ligger kvar på non-eu? Eftersom flygfältet ligger ensligt så känns det inte jätteakut. Annat vore om man jobbar med drönare i stadsmiljö.
Hej
Installerade openTX 2.2.2 i min Taranis X9D, hade 2.1.9 innan.
Ville ha svenskt språk i systemljud, använde TTSAutomate som är jättesmidigt att skapa ljud med
[ATTACH=CONFIG]67105[/ATTACH]
Öppna exel filen som finns i sd-kort system ljud mappen
[ATTACH=CONFIG]67106[/ATTACH]
Kopiera
[ATTACH=CONFIG]67107[/ATTACH]
klistra in i word och konvertera till text
[ATTACH=CONFIG]67108[/ATTACH]
ta bort .wav
[ATTACH=CONFIG]67109[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67110[/ATTACH]
Kopiera sen in text i Phrase filen(till TTSAutomate)
Välj amazon polly-web och Astrid Swedish
Tryck på play för att lyssna hur det låter
Ändra fraser till svenska
Tryck på go för att generera ljudfilerna som hamnar i output directory
Byt sen ut ljuden på sd kortet på taranis. sounds/eng/system
/klas
Elegant! Tyvärr lyckas jag inte med steget "konvertera till text". Jag hittar funktionen i Libre Office Writer men alternativet "Konvertera tabell till text" kan inte väljas (gråmarkerat). Kanske måste man köra just MS Word?
(Jag har redan 2.2-ljud på svenska men ville ändå testa detta för skojs skull)
Kom på ett enklare sätt
Högerklicka på .csv filen och öppna med wordpad eller valfri favoriteditor
använd sök/ersätt, grejen är att få in avgränsarna. Vet inte vad tecknet kallas | stolpe kanske :-)
så det blir såhär
|0107|800
|0108|900
|0109|thousand
|0110|and
|0111|minus
|0112|point
|volt0|volt
|volt1|volts
|amp0|amp
|amp1|amps
|mamp0|milliamp
|mamp1|milliamps
|knot0|knot
Kopiera allt till clipboard
spara sen en tom phrase-fil
Jodå, nu funkar det, i alla fall när jag lyssnar på resultatet i datorn. I mina sändare behåller jag ändå de egenhändigt konverterade
och tillverkade Elin-ljuden.
Hej
Finns det något sätt att läsa ut vilken version det är på den interna XJT firmware? Bortsett från LBT, finns någon anledning att uppgradera?
/OlleG
Hej
Finns det något sätt att läsa ut vilken version det är på den interna XJT firmware? Bortsett från LBT, finns någon anledning att uppgradera?
/OlleG
Nej, tyvärr går det inte att se vilken FW som ligger i XJT-modulen.
Att gå över till EU-LBT ger en stabilare länk.
Tänk på att även alla mottagare måste ha ny firmware om du byter i XJT-modulen.
/Jonas
Nej, precis som för mottagarna kan man inte enkelt läsa ut vilken FW den har. Man får prova genom att binda en mottagare med känd EU eller Non-EU FW, både mottagare och XJT måste ha samma FW med avseende på EU/Non-EU.
Jag rekommenderar EU eftersom alla mottagare som sälj inom EU levereras med EU FW. Vidare så anses EU-protokollet (LBT) vara mera robust eftersom det inte utnyttjar redan upptagna kanaler vid sina frekvenshopp. Möjligen kan man välja Non-EU om man har många äldre mottagare som inte går att flasha om till EU.
EDIT: Förlåt Jonas, jag såg inte att du hann före men låter mitt inlägg vara kvar
Kommentar