Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
    ...dock är simulatorn i 2.2.x fruktansvärt buggig...
    Är den? Jag kör 2.2.2 och har inte märkt några buggar, kanske bara har haft tur. Kan man få några kända exempel?
    /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Ursprungligen postat av pernstig
      Är den? Jag kör 2.2.2 och har inte märkt några buggar, kanske bara har haft tur. Kan man få några kända exempel?
      När du tex ska visa output i monitor menyn visar dom 0 (center) väldigt ofta och man får stänga ner och öppna simulatorn på nytt, ibland krävs omstart av hela Companion....
      /Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
        • 393

Har fått akut problem med min X7. Efter att i går ha laddat ner Companion 2.2.2 så ser min PC inte sändaren via USB. Har tidigare kört simulatorerna via USB, men nu syns sändaren inte alls i joystick-listan. Varken byte till 2.2.1 eller borttag hjälper.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

Ursprungligen postat av larsmn
          Har fått akut problem med min X7. Efter att i går ha laddat ner Companion 2.2.2 så ser min PC inte sändaren via USB. Har tidigare kört simulatorerna via USB, men nu syns sändaren inte alls i joystick-listan. Varken byte till 2.2.1 eller borttag hjälper.
          Under radiosetup ställer du in vad den ska göra när du ansluter USB kabel.

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Intressant! Jag har fortfarande inte förstått hur man använder detta "USB mode".
            Jag ser att man kan välja mellan "Storage", "Joystick" eller "Ask". Ska radion vara avslagen, påslagen eller bootloader? Jag använder ofta Bootloader mode med ansluten USB för att redigera SD-kortet och kommunisera med Companion men vilken nytta kan jag mera ha av de Joystick och Storage som FinnbyFraggel talar om?
            /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Anslut USB starta radion normalt.
              Väljer "Ask" får du frågan om du vill att radion simulerar joystick (för att köra simulator på datorn) eller storage (redigera filer på SD-kort) på samma sätt som i bootloader-mode.

/Jonas

Kommentar

• pernstig
                • nov 2006
                • 1184

Tack Jonas
                /Leif

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                  • 393

X7 har tyvärr inget USB-val, man stänger av, skjuter roder- och skev-trimmen mot varandra och startar sändaren. Om man då stoppar in USB-kabeln, så identifierar sändaren att USB är aktivt (V2.2.0 i sändaren). Och problemet löst, en dålig USB-kabel. Efter kabelbyte fungerar både simmarna som Companion........

Kommentar

• Gasman
                    RCFF - Administratör
                    • aug 2006
                    • 553

Jag kör med min Taranis X9D(utan+) sedan länge med ver 2.0.13 utan några som helst problem. Är det några väsentliga nyheter/förbättringar jag missar om jag stannar kvar i den versionen jämfört med att uppgradera till 2.2.2?
                    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                      • 857

Ursprungligen postat av Gasman
                      Jag kör med min Taranis X9D(utan+) sedan länge med ver 2.0.13 utan några som helst problem. Är det några väsentliga nyheter/förbättringar jag missar om jag stannar kvar i den versionen jämfört med att uppgradera till 2.2?
                      Det finns kända problem med jitter och drift på ingångarna orsakat av firmware under 2.1.9 så jag kan varmt rekommendera att du går upp till 2.1.9.
                      Enda orsaken till att du vill gå över till 2.2.x är om du kör multiprotokoll modul 4 in 1 och vill styra den från radion.

/Jonas

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Flera fördelar med 2.2:
                        Möjligheten att konfigurera S6R och S8R från sändaren. Praktiskt fältet och/eller om mottagaren sitter illa till i modellen.
                        Antalet logiska switchar utökade från 32 till 64.
                        /Leif

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Nu flyger jag mest med min Horus X12S med FrOS men jag har också en Taranis som jag mest flyger inomhus med och den har haft OpenTX 2.2 länge och utan problem så jag ser ingen anledning att undvika den uppgraderingen.
                          Roger

Kommentar

• Gasman
                            RCFF - Administratör
                            • aug 2006
                            • 553

OK, då vet jag (dock inte vad modul 4 in 1 är)! Men jag lugnar mig tills i vår så kanske några buggar hinner upptäckas.
                            //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                            Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                              • 857

Ursprungligen postat av Gasman
                              OK, då vet jag (dock inte vad modul 4 in 1 är)! Men jag lugnar mig tills i vår så kanske några buggar hinner upptäckas.
                              Den versionen du har finns det buggar i så minst 2.1.9 bör du gå till innan du flyger något dyrare......

/Jonas

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Mange - har kört 2.2 väldigt länge och helt utan problem och som Jonas säger så har du nog minst lika många buggar i 2.0.13...
                                Så du kan nog lugnt uppgradera.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...