Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyroth
    • maj 2006
    • 721

Ursprungligen postat av Methanolover
    Angående brytare så funkar två vanliga perfekt, dock rekommenderas så kallade Heavy Duty brytare på grund av vibrationer.
    Powerbox system har en 2 i 1 brytare som jag själv gillar, lite dyr men den har inbyggd regulator och skall jämföras med 2 brytare.

Hej!
    Denna brytare klarar ju 5A. Räcker det? Är det ingen risk att man överskrider 5A vid vild acrobatic ?

Hälsn Hneikr
    Hej,
    Elektroniken i brytaren är ok för upp till 12 amp enligt Powersystems information.
    Vid kontinuerligt bruk över 5 amp kan den dock bli varmare än 60 grader.
    Om den överbelastas betyder det inte att den ger noll spänning, istället betyder det att den inte längre regulerar spänningen, man får alltså vad batteriet har. Den fungerar ända ner till 2.5 volt. Men det gör förstås inte din radio....

Mvh,
    Nyroth

Mvh,
    Nyroth
    Senast redigerad av Nyroth; 2008-10-16, 22:29. Anledning: Förtydligande

Kommentar

• Methanolover
      • sep 2006
      • 47

Ursprungligen postat av Nyroth
      Hej,
      Elektroniken i brytaren är ok för upp till 12 amp enligt Powersystems information.
      Vid kontinuerligt bruk över 5 amp kan den dock bli varmare än 60 grader.
      Om den överbelastas betyder det inte att den ger noll spänning, istället betyder det att den inte längre regulerar spänningen, man får alltså vad batteriet har. Den fungerar ända ner till 2.5 volt. Men det gör förstås inte din radio....

Mvh,
      Nyroth

Mvh,
      Nyroth
      Ahhhh, tack!! det gäller att läsa texten...

Många tacksägelser också för dina svar o inlägg här!!! /henr

Kommentar

• wesse
        • maj 2007
        • 5864

Jag köpte dessa två kontakter till Diablotinen från mft...varken torgny eller jag begriper oss på dom men dom ser fräna ut:thumbup:
        ----------------------------------------------------------------------------

Världens minsta intelligenta regulator för mottagare+servon med dubbel batterimatning och ultimat säkerhet!

-----------------------------------------------------------------------

DPSI Micro RCS RV tändnings regulator

Intelligent regulator för elektroniska tändsystem. Med avskärmad kabel för avslagning av tändningen via din radio!

Kommentar

• mds
          • sep 2007
          • 524

En sådan har jag beställt till min AA Extra DPSI Micro RCS RV tändnings regulator

Kommentar

• KenPro
            • feb 2007
            • 399

Har idag varit i kontakt med Wässmar på Autopartner, han skulle ta hem en EF Yak 88" till mig till bättre peng än från Freestyle RC, o så kan jag hämta den o slippa dyr frakt från UK. Bara att avbeställa den från England.

Märker man skillnad med tändingsregulator eller kan det kvitta i praktiken? Har ej hundra koll på vilka grejer som är o mindre bra i regulatorväg, strömbrytare mm. Kan ju göra en fuling kopiera Tobbes setup som ska vara bra grejer.

Kommentar

• Tobbe O
              • maj 2006
              • 1431

Bara att kopiera, min setup fungerar faktiskt fantastiskt
              8st flygningar a' 12 min i dag utan laddning av liIon ackarna även fast
              temeraturen legat kring nollan, jag klippte till en bit av ett liggunderlag
              över ackarna för att behålla värmen från canistertunneln och det blev så perfekt att
              det blir nog inga problem även vid -10

Ps, får man fråga vad han tar för en EF 88"?
              Senast redigerad av Tobbe O; 2008-10-18, 16:28.

Kommentar

• KenPro
                • feb 2007
                • 399

Lite dyrare än din blir den allt, som tur är bor jag nära så jag hämtar med bil. 6000kr kundpris. Lindinger har ju rea nu o euron ligger på ca 10 kr så om man får gratis frakt skulle jag kunna tjacka den för 5100-5200 men jag har fastnat för EF:n så det är värt den extra pengen, den ska ha utsökt kvalite den här också. Lite sugen på att handla din setup men då behöver jag en laddare som klarar Li-Ion. Vad väger din paket? Har ej sett det någonstans. Vad kör du för tändingsacc o har du regulator även på den accen?

/Ken

Kommentar

• Tobbe O
                  • maj 2006
                  • 1431

Ursprungligen postat av KenPro
                  Lite dyrare än din blir den allt, som tur är bor jag nära så jag hämtar med bil. 6000kr kundpris. Lindinger har ju rea nu o euron ligger på ca 10 kr så om man får gratis frakt skulle jag kunna tjacka den för 5100-5200 men jag har fastnat för EF:n så det är värt den extra pengen, den ska ha utsökt kvalite den här också. Lite sugen på att handla din setup men då behöver jag en laddare som klarar Li-Ion. Vad väger din paket? Har ej sett det någonstans. Vad kör du för tändingsacc o har du regulator även på den accen?

/Ken
                  Jag kör med en Sanyo 4,8v nimh 2700mah till tändningen och
                  endast en optisk sm modelbau brytare.(ingen mekanisk)

Om jag inte minns fel så väger min ca 7400-7500gram, ef blir nog lite
                  tyngre så en effektpipa är nog inte helt fel på den.

Kommentar

• KenPro
                    • feb 2007
                    • 399

Så du har endast en tändningsbrytare ej någon regulerad ström till tändningen? Du kan stänga av tändningen med den brytaren ifrån radion alltså? Ja EF:en är större o därmed tyngre, många kör Da50 men även många som kör Brillelli 60 cc, denna motor ska gå riktigt bra med duktigt med effekt. Dock inte samma finish som DA. Tyvärr har Brillelli gått under o finns ej mer verkar det som. Jag har tänkt att köra fullängdspipan från Greve, bra effekt o endast 200 gram enligt Nyrotharn. EF har en film på hur yaken drar sig ur en hovring o prestandan är bra man jag skulle helst ha ännu mer kräm.

Kommentar

• Tobbe O
                      • maj 2006
                      • 1431

Så du har endast en tändningsbrytare ej någon regulerad ström till tändningen? Du kan stänga av tändningen med den brytaren ifrån radion alltså? Ja EF:en är större o därmed tyngre, många kör Da50 men även många som kör Brillelli 60 cc, denna motor ska gå riktigt bra med duktigt med effekt. Dock inte samma finish som DA. Tyvärr har Brillelli gått under o finns ej mer verkar det som. Jag har tänkt att köra fullängdspipan från Greve, bra effekt o endast 200 gram enligt Nyrotharn. EF har en film på hur yaken drar sig ur en hovring o prestandan är bra man jag skulle helst ha ännu mer kräm.
                      Precis, det behövs ingen regulator när man kör med 4,8v
                      Tändningen bryts med en knapp på radion eller när mottagaren stängs.

Kommentar

• mds
                        • sep 2007
                        • 524

Hej på er som jagar Gram

Hej nu har jag varit i garaget och fixat lite granna denna gång blev det ett par hjul axlar i titan/aluminium
                        Orginalen som var med min AA Extra 260 väger 38g och dom nya jag
                        tillverkade väger 18g det blir hela 20 grams besparing det är ju nästan halva vikten av ett standadservo:thumbup: och det är ju bra i dessa vickt besparings tider!!!
                        Bifogade filer

Kommentar

• KenPro
                          • feb 2007
                          • 399

Får prova ett par såna mds!!! @Tobbe O, tyckte jag såg en skymt av kolfiber arm till roder servot, har du skippat JR armen/armarna du beställde?

Kommentar

• KenPro
                            • feb 2007
                            • 399

@Nyroth, du länkade till en Dubbelbrytare med inbyggda regulatorer från Modelbau, den skulle alltså palla med 5st 8711 servon + gas o choke utan problem och med standradkontakterna som följer med. Det skulle ju innebära att jag skulle kunna köpa 2st mottagar accar Fromeco (Li-Ion) med jr kontakter o klara mig med endast 1st av denna brytare, en optiskt brytare till tändning och en 4.8v 2700 mah nimh acc till tändning så är elsetupen klar? Vad ska man använda för förlängningskablar till servona i grovlek längd o kontaker?

Kommentar

• Nyroth
                              • maj 2006
                              • 721

Helt korrekt, med detta har du en fullt fungerande förstklassig set-up, men fortfarande en himla enkel lösning.

Standard servo kabel är i regel 0.25-0.30 mm2
                              JR's egen HD kabel är 0.6 mm2.

Skall du göra egna kablar så är min rekommendation 0.6-0.8 mm2 kabel gärna tvinnad då det är att föredra som ett extra skydd emot eventuella RF störningar. Skaffa sedan kontakter och special tång för att kunna göra egna kontakter, finns en del olika varianter att köpa.

Men till denna kärra som inte har så hemskt många kablar, hade jag själv köpt JR/Graupner vanliga förlängningar men då HD utförande och med guld pläterad kontakt.

/ Nyroth

Kommentar

• Tobbe O
                                • maj 2006
                                • 1431

Får prova ett par såna mds!!! @Tobbe O, tyckte jag såg en skymt av kolfiber arm till roder servot, har du skippat JR armen/armarna du beställde?
                                Det är en JR dubbelarm som den lååånga QQ kolfiberarmen som följde med sitter skruvad i.

Kommentar

Arbetssätt...