Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KenPro
    • feb 2007
    • 399

Ok, då förstår jag. Får man fråga vad dina Fromeco accar väger styck, tänkte jämföra lite olika lösningar. Såg också att du beställt den tjockare kabeln med deans kontakter, hur tjock är standard kabeln 14 awg?

Kommentar

• Tobbe O
      • maj 2006
      • 1431

Om jag inte minns helt fel ca100 gram/st.

Jag vet inte vad std kabeln heter men jag har iaf 16awg men jag
      handlade lite owerkill grejor för att ev kunna flytta dem vidare till en
      100cc maskin.

Kommentar

• mds
        • sep 2007
        • 524

Tobbe dom accarna du har är det A123??

Kommentar

• mds
          • sep 2007
          • 524

Ursprungligen postat av Nyroth
          Helt korrekt, med detta har du en fullt fungerande förstklassig set-up, men fortfarande en himla enkel lösning.

Standard servo kabel är i regel 0.25-0.30 mm2
          JR's egen HD kabel är 0.6 mm2.

Skall du göra egna kablar så är min rekommendation 0.6-0.8 mm2 kabel gärna tvinnad då det är att föredra som ett extra skydd emot eventuella RF störningar. Skaffa sedan kontakter och special tång för att kunna göra egna kontakter, finns en del olika varianter att köpa.

Men till denna kärra som inte har så hemskt många kablar, hade jag själv köpt JR/Graupner vanliga förlängningar men då HD utförande och med guld pläterad kontakt.

/ Nyroth
          hej Nyroth
          villket fabrikat på kontakter rekomenderar du när man ska tillverka egna kablar och vad kan man köpa dom i så fall

Kommentar

• Tobbe O
            • maj 2006
            • 1431

Ursprungligen postat av mds
            Tobbe dom accarna du har är det A123??
            Nej, jag har LiIon

Kommentar

• KenPro
              • feb 2007
              • 399

@Tobbe O, tyckte du hade en krök med flexslang, har läst lite om att de kan läcka eller spricka, något problem med din? O vad kör du för fabrikat. Förmodar att du ej behöver nåt drop på QQ, tror jag behöver en med 25mm drop för att passa.

Kommentar

• Tobbe O
                • maj 2006
                • 1431

Jag har en MTW krök med flexslang.

Min flexslang sprack av efter 29 flygningar, så jag fixade egen flexslang på metervara och lödde dit.

Tror att den höll 50 flygningar, men efter att den första sprack mailade jag MTW om det och fick en ny på garanti och den håller än efter 80 flygningar

Jag kommer nog att ersätta flexslangarna med rör i vinter för att slippa rackla med flexarna.

Kommentar

• KenPro
                  • feb 2007
                  • 399

Ok, tråkigt när det jävlas. Får man bara tag i rätt krök som passar så ska det väl inte vara något problem att att köra stumma krökar. Hur har du fixat upphängningen på cannisterburken? Har ju själv tänkt att köra en lätt fulllängdspipa men hittar inte mycket matnyttigt om en säker upphängning. Hur fungerar Teflon rören som binder ihop krök o cannister, hade själv mycket problem med trasiga skarvar på min 1:5 bil med effektpipa oavsett hur noga man var vid installationen.

Kommentar

• Tobbe O
                    • maj 2006
                    • 1431

Upphängningen är fixt o färdig i QQ Yakarna, bara att stoppa i dämparen.

Teflon slangen är inget problem, den håller nog i tio år som det verkar
                    Senast redigerad av Tobbe O; 2008-10-22, 12:12.

Kommentar

• KenPro
                      • feb 2007
                      • 399

Aa gött, förmodar att det ej är klart på Ef n då den är klar för helpipa, får ta en titt när den kommer hem. Finns det olika längder på krökarna för att tex kunna köra ett så långt system som möjligt för vridets skull, hittar ingen info o det. Men så suger jag på att leta på tyska sidor o andra lustiga ställen

Kommentar

• KenPro
                        • feb 2007
                        • 399

Angående hjul, ska man ha dessa med luft i eller finns det även sponge/foam hjul omkring 100 mm?

Kommentar

• Nyroth
                          • maj 2006
                          • 721

Tjena,

Om du köper en Greve pipa så följ instruktionerna till pipan så får du en väl fungerande set-up. De flesta tillverkare levererar sina avgas krökar med lite extra längd, då samma krök även används till de större boxer motorerna, dessa varvar lite mindre därav behov av längre krök.

Ang hjul storlek 100-125 mm
                          Kavan hjulen är av uppblåsbar typ dom är lättast.
                          Hangar 9 har ett bra alternativ, lite tyngre men av foam typ.
                          Dubro har även dom ett bra foam alternativ.

Mvh,
                          Nyroth

Kommentar

• KenPro
                            • feb 2007
                            • 399

Guld att ha dej Nyrotharn, satan så dyrt det skulle vara att testa sig fram annars.

Jag har starka funderingar på ES composite pipan då jag vill spara så mycket vikt som bara går, annars är Greve det enda alternativet. Jag vill ha en krök utan flex men vilka krökar är lättast/starkt o till vettiga pengar. Hittar väldigt dåligt med krökar även om jag sett MTW o DA ska visst ha några också.

Lite tråkigt i denna bransch att det inte finns en handlare som har alla bra grejer man behöver, blir ju till att köpa från 10 ställen runt om i världen även om man försöker planera ihop sitt köp. Dessutom så står ju kronan sämre i kurs än på länge just nu.

Mvh
                            Ken

Kommentar

• Nyroth
                              • maj 2006
                              • 721

Tack Ken, jag har haft den enorma fördelen att få jobbat med mycket utav den utveckling som skett med små bensin motorer de sista 10 åren. kul att kunna dela dessa erfarenheter med flera.

Troybuilt är nog den handlare i USA som har det mesta, men dom har inte allt.
                              Desert Aircraft har betydligt mer än det dom visar på hemsidan, ett tips är att ringa/ skriva och fråga om det är något man vill ha men som dom inte har på sidan. Dom har bland annat SWB servo ok, Fromeco batterier, mm.

Independent, scored reviews of crypto protocols: architecture, tokenomics, governance and risk.

MTW har en klurig lösning på krök, tycker den ser lite klumpig ut men den verkar sund i sin utformning. Den levereras med kulleder, när man passat in passformen på sitt system så hårdlöder man kulorna. Custom passning men utan bassel.

Die Firma MTW ist Ihr kompetenter Partner fuer die Abgastechnik Ihres Modellmotors (Schalldaempfer, Kruemmer, Zubehoer), die sich kreativ, aufgeschlossen und engagiert, einen Namen in der ganzen Welt gemacht hat.

Annars rekommenderar jag att du skriver ett par rader till Extreme flight, fråga vad dom rekommenderar för krök till ES pipan och en DA i en Yak. Dom har gjort det många ggr, dom vet vad som funkar. Har du förresten laddat ner manualen, det kanske rent av står där vad dom rekommenderar?

Mvh,
                              Niklas

Ps, ha is i magen, US Dollarn kommer att gå upp och ner tills efter valet.
                              Senast redigerad av Nyroth; 2008-10-22, 21:40. Anledning: Länkar

Kommentar

• Nyroth
                                • maj 2006
                                • 721

Ursprungligen postat av mds
                                hej Nyroth
                                villket fabrikat på kontakter rekomenderar du när man ska tillverka egna kablar och vad kan man köpa dom i så fall

Av en slump fick jag se att Tobbe på JP hobbyverkstad har Månads special på just servo tång denna månad 125 sek för en tång och sedan 12 kr per kontakt.

Mvh,
                                Nyroth

Kommentar

Arbetssätt...