Mustang Renovering
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Slipat, klippt glasfiberväv och slabbat på första omgången med lamineringsepoxy.
Gick bra förutom att jag gjorde en alldeles för stor sats med epoxy :banghead:
Massor av epoxy som gick till spillo. Om jag tänkt till skulle jag ha riggat rodren och klaffarna och glasat dom också på samma gång. Men man lär sig, ständigt... :stupid:
Med lite tur så räcker det jag har kvar av epoxyn till ett lager till. Och om tiden räcker så kanske jag hinner aplicera det under morgondagen innan det bär av mot SAAB land igen.
Glasfiberväven har klippts till.
Vänstra vinghalvan glasad.
Högra vinghalvan glasad.Kommentar
-
Ser ut som att du har en del att hitta på ändå?
Svårt det där att blanda "lagom" oavsett vad man ska göra, tycker jag.
Blir antingen eller fast här går ju en mängd
Vad för epoxy använder du dig av vid glasning?
Måste vara ganska kul att renovera en äldre kärra?
Spännande att följa!
/MickeKommentar
-
Det finns alltid något att göra i hobbyrummet :sarcastic:
Det är lite spännande att slita klädseln av en kärra, bygga om och planera för hur det ska bli senare. Detta med att helglasa en modell är faktiskt första gången jag gör nu. Har fått mycket bra tips från Lelle & Sweeper angående diverse tillvägagångsätt.
Jag använder Biltemas lamineringsepoxy som förutom att det har ett förhållandevis lågt inköpspris även har lång öppningstid. Så man hinner i lugn och ro bearbeta ytorna utan någon som helst stress.
Tidigare när jag gjort mindre glasningar av ytor har jag kört med Z-Poxy finishing recin. Mycket hög kvalitet med ack å dyrt samt att öppningstiden på den epoxyn är kotare än på den från Biltema.Kommentar
-
Hej Ompa.Jag använder Biltemas lamineringsepoxy som förutom att det har ett förhållandevis lågt inköpspris även har lång öppningstid. Så man hinner i lugn och ro bearbeta ytorna utan någon som helst stress.
Tidigare när jag gjort mindre glasningar av ytor har jag kört med Z-Poxy finishing recin. Mycket hög kvalitet med ack å dyrt samt att öppningstiden på den epoxyn är kotare än på den från Biltema.
Vi kanske ska förtydliga lite när det gäller Biltemas epoxy. Jag har använt den ganska mycket också, men den går inte att torrslipa såsom Z-poxy´n, för den kladdar bara ihop sig. Det går däremot alldeles utmärkt att vattenslipa./LelleKommentar
-
Hej Skall Du klä Mustangen med plast igen ? Iså fall skall Du få ett tips. Om plastklädseln skall sitta permanent
och Du inte skall behöva plocka fram värmejärnet någon mer gång - på denna modellen i allafall - skall Du inköpa
BALSARITE ifrån USA. Detta undermedel fungerar som ett transparant kontaktlim eller kontaktlack. Är öppet
cirka 5 - 6 timmar och nu kan Du klä med Super Monokote eller annan plastfoliefilm. Balsarite fungerar som ett
vidhäftningslim - blir odentligt förankrat i balsaunderlaget och fäster klädseln. Den är transparant och syns ej heller under
kanske en transparant klädsel Om Du mot förmodan skulle villja
byta klädsel måste Du använda en hårfön eller liknande och värma (koka) bort klädseln. Jag har låtit studera
en Super Monokote klädsel som varit tidigare fäst i balsan och balsamaterialet verkar att avsöndra ett mycket
fint balsadamm som under årens gång medverkar till att limbeläggningen på plastfolien tappar greppet.
Det betyder alltså att när Du skall försöka återfästa en tidigare klädd vinge så finns det i regel inget lim kvar
som kan fasta materialet.
Hälsningar Ingemar Nabbing FalköpingKommentar
-
Epoxy....
Tjena Tomas, Lasse Palm har riktigt bra epoxy för att använda till plankning....
Här är hans hemsida: http://lp-agentur.se
Vi hörs....
Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:
www.modellflyg.dinstudio.seKommentar
-
Oj Vad fel det blev. Jag kryper ner på mina knän och ber om ursäkt för mitt intrång. Visserligen har jag SMFF nr 1438
och sysslat med modellflyg i över 60 år men jag förstår att några tips o synpunkter inte hör hemma här.
I övrigt anser jag att " smöra " inte är så konstruktivt bland oss vuxna karlar.
I övrigt önskar jag OMPA allt gott och hoppas att hans renoverade Mustang blir till hans belåtenhet.
Ingemar Nabbing Ållebergs Modellflygklubb (Inte så långt ifrån Trollhättan)Kommentar
-
Hej Ingemar,Oj Vad fel det blev. Jag kryper ner på mina knän och ber om ursäkt för mitt intrång. Visserligen har jag SMFF nr 1438
och sysslat med modellflyg i över 60 år men jag förstår att några tips o synpunkter inte hör hemma här.
I övrigt anser jag att " smöra " inte är så konstruktivt bland oss vuxna karlar.
I övrigt önskar jag OMPA allt gott och hoppas att hans renoverade Mustang blir till hans belåtenhet.
Ingemar Nabbing Ållebergs Modellflygklubb (Inte så långt ifrån Trollhättan)
Min kommentar var inte riktad som kritik mot Dig eller Ditt tips när det gäller montering av klädsel!
Jag ville bara berätta att Ompa glasar sin kärra eftersom jag visste det.
ARF-montör som jag är tar jag mer än gärna emot tips och idéer från rutinerade modellbyggare.
Det händer ju att träd och annat hoppar på flygplanen och då kan det vara bra att veta hur man skall snygga till skadorna...:stupido2:
Fortsätt med att sprida kunskap och erfarenhet! :thumbup:Flyg lågt och fort!
Mvh, Lars WestinKommentar
-
Nu ska vi nog ta och sansa oss lite här och reda ut begreppen lite.
Jag har tänkt att renovera denna kärra för att slippa detta med ständigt lossnande plastklädsel. Detta är ju en ARF så man får ju förstå att underarbetet från fabrik inte är av det bästa. Då jag även planerar att glasa min stora Mustang tänkte jag att detta blir en idealisk test maskin för både det ena och andra.
Efter glasningen kommer jag lackera modellen med färg från Warbird Colors.
Ingemar, dina tips med underarbete i form av Balsalite ska jag med glädje ta till vara. Jag har en gammal Stuka ligandes på hyllan som också ska få ny klädsel, denna kärra kommer kläs på traditionellt vis, fast inte Monokote utan Solartex som är en väv baserad klädsel då även den kommer lackas.
Alla är välkomna med sina tips och synpunkter på mina trådar, både positiva och negativa. Jag är konstruktiv och lyssnar mer än gärna på vad andra har att säga. Det är lite som med livräddning, inget man gör är direkt fel, huvudsaken är att man gör någonting...Kommentar
-
Blev våtslipning av förra helgens glasning sent i går kväll. Tyvärr orkade jag inte vara vaken och glasa det andra lagret i natt, tiden drog snabbt iväg och han passera 3 blecket...
Med lite tur kan det bli tid över för det senare idag :lollypop:Kommentar

Kommentar