KMP Hawker Hurricane MK IIa

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Jag får väl visa att jag fortfarande lever och har hälsan! :lol:

Och önska er alla en God Jul!

Nalle, det ser ju verkligen bra ut. Jag får nog komma över och inspektera igen.

När det gäller de där DB9 kontakterna så har jag i ärlighetens namn snott idén i min tur från en engelsk herre. Och tipset jag fick av honom var att efter att lödning av elkablarna till stiften har utförts OCH kontrollerats, så förankrar man dem med epoxy uppblandat med microfiber som man smetar in mellan lödpunkterna. Detta för att säkerställa så att stiften inte kan vibrera. Jag har även satt dit krympslang över respektive stift/elkabel. Det var lite pillejobb, men det fungerar suveränt på min stora Norseman.

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Snyggt Härmapa! Men det är ju det som är meningen med dessa byggtrådar, att vi ska lära av varandra. Jag kommer sno lite cockpitidéer av dig så det jämnar ut sig.

Vad är det för VIDRIG glasburk du har på byggbordet??? FY F-N, hemma ställer vi såna ute, folk som använder sånt få stå ute och frysa. :badgrin:

Ursprungligen postat av Nalle
      En fråga som slog mig igår PDT_Armataz_02_16:
      Nu när jag håller på och monterar servon i vingarna undrar jag följande:
      Skevrodren åker ju åt olika håll. När ett åker upp och då åker det andra
      ner. Det är jag på det klara med; Men hur får man två servon som är
      y-kopplade att gå åt olika håll? Eller är svaret så enkelt att jag bara
      monterar det ena servot spegelvänt i vingen?
      Helt rätt Nalle. Om servona till skevrodren pekar "åt olika håll", tex mot vingspetsarna, får du rätt utslag med en vanlig Y-kabel. MEN tänk på att servona till flapsen ska sitta åt samma håll. Här får du kolla servoluckorna, jag fick göra ett nytt hål i den ena i Spitfiren. Tydligen ett välkänt "problem" på KMPs modeller enl. Maistro Bokis.

God Jul å Gott Nytt År!
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Hej och tack Nalle.
        Det damp ner något mycket intressant i postlådan i dag. Har som hastigast ögnat i genom dvd´n och hittat mycket smått och gott, mums.
        Hoppas kunna sätta mig i lugn och ro och studera materialet för just min modell lite närmare i kväll. Ska även bygga lite. Kommer med lite uppdateringar på hjulbrunnarna på min modell ikväll. Satt i går kväll och pulade lite.
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• Nalle
          • sep 2006
          • 326

Nytt år och nya tag!
          Då mellandagarna ägnats åt att bygga matrum i huset har det inte blivit så
          mycket gjort på hurricanen som man velat. Men nu är jag igång igen. PDT_Armataz_02_30

Idag var det dax för ett besök i Sweepers bygglokal. Där fick jag chansen
          att prova på att jobba med glasfiber och epoxi. Jag trodde helt klart att
          detta var bland det svåraste man kunde göra, men ack vad jag bedrog
          mig. Fast oftast så brukar det gå bra om man har en lugn lärare och det
          hadde jag. Tack Sweeper för dina goda råd och för att jag fick vara i din
          lokal. PDT_Armataz_02_43

Det här är vad jag gjorde:Luckor till vingens översida för att kunna
          montera servo och lufttuber till landnings stället.

Jag började med att klä in vingen i gladpack som skydd. Här var det
          viktigt att den plast som låg på ytan där glasfibern skulle läggas ut var slät.
          Alla väck som lämnas kvar kommer att synas på dom blivande luckorna.

Sen var det dags att bestämma vad för tjocklekar det skulle vara på
          mattorna som skulle apliceras med epoxit. Jag ( Eller rättare sagt: Sweeper)
          beslutade: 3 lager med 163 grams och ett slutlager på 50gram.
          Klippte ut dom något större än den tilltänkta ytan för luckorna.

Sen var det dags att få sig en inblick i vad det var som behövdes för att
          kunna blanda denna häxbrygd.Detta är vad som andvändes:
          En våg, ett antal mått för att hälla upp epoxi och härdare i på vågen,
          blandningspinnar,Epoxi, Härdare spatel för att dra ut blandningen på glasmattan
          och HANDSKAR . Dom är mycket viktiga då detta är alergiframkallande
          saker om man har för mycket kontakt med vätskorna samt att det är
          skönt att inte bli kletig om fingrana...

Och så här vart slutresultatet! Nu är det bara att vänta på att det ska
          härda färdigt, vilket tar ca 24 timmar.
          /Nalle :cheers2:

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Det är alltid trevligt med trevligt besök i lokalen! Så du är välkommen tillbaka!

Och jag måste ju säga att Nalle är väldigt läraktig. Fick bara ta om det 5 gånger innan han förstod att man inte skall dricka det man blandar ihop när man har med epoxi att göra. Han pratade något om att göra avgjutningara av halsmandlarna..... PDT_Armataz_02_08

Nej allvarligt talat. Det ser väldigt bra ut. Och när åkte därifrån så hade härdningsprocessen börjat ta fart. Och det kommer att bli ett bra ämne för en lucka! PDT_Armataz_02_43

Göran

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Det där verkar helt ok Nalle.
              Kan du tala om vilken sorts epoxi du använt samt blandningsförhållandet? Även inköpsställe skulle underlätta.
              Jag kommer så småningom att göra luckor till mitt sporrställ så jag behöver lite alternativ till detta. Har Redan arkiverat Christer´s metod när han gjorde luckor till sitt sporrställ men det är bra att ha alternativ.
              Har nämligen aldrig heller gjutit på detta vis med epoxi och glasfiberväv. Ska bli mucho intressant PDT_Armataz_02_15
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                • sep 2006
                • 326

Tur att detta inte är en ljudsida då det nu har härdat bra på halsmandlarna.
                Skämt o sido. Allt material fans redan där i Sweepers lokal.
                Så var det var inhandlat ska jag inte svära på och bollar därför
                över frågan till Sweeper. Men en bild på Epoxiflaskan kan jag slänga upp:

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Epoxyn är så kallad laminerings epoxi och är inköpt på Söders Rc. Jag har för mig att den blandas 38 delar härdare med 72 delar bas. Men köper du den på Söders så bör du få med en liten skiss på en "våg" som du kan bygga själv. Den vågen underlättar enormt när det gäller att väga upp blandningen.

Väven är inhandlad av Lasse Palm och han har en hel del att välja mellan.

Jag är övertygad om att det går att köpa från andra ställen med och det kan säkert någon annan hjälpa till med.

Göran

Kommentar

• colsson
                    • maj 2006
                    • 1165

Jag har köpt epoxy på Söders men fick inte med nån skiss på vågen. Har du möjligthet att bistå med info om den?
                    / Christian Olsson

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Jag skall kolla om jag hittar skissen. Jag vet att den fanns även med i Söders RC sista katalog som de hade.

Om jag inte hittar skissen så mäter jag upp den och lägger ut måtten här.

Göran

Kommentar

• Slumpen
                        • maj 2006
                        • 62

Den där vågen kan jag bistå med.

Man får bygga en ram av balsa eller lämpligt material med hål för två koppar. En för bas och en för härdare. Sedan monteras en pianotråd på 53,5mm från koppen till härdaren. (centrummått) och 140mm från basen. Alltså är det 193,5mm mellan kopparnas centrum. (för den trötte utan huvudräkningsräknare) Man väger sedan av vågen med bly eller annan vikt för att få den att väga jämnt. (med kopparna på plats!!) Klar!

I med lagom mängd härdare och sedan i med bas tills vågen väger jämnt. Ner med limmet i ny kopp röra runt och... voilà!

Kopparna som jag själv använt är från apoteket, även om tanten på apoteket tyckte det var suspekt att man skulle blanda lim...
                        Tomas

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

God fortsättning på sig själv, Nalle!

Ursprungligen postat av Nalle
                          Det här är vad jag gjorde:Luckor till vingens översida för att kunna
                          montera servo och lufttuber till landnings stället.
                          Vet inte om jag är trött, dum, gammal, seg.... eller kanske allt? Men varför gör du egentligen luckor till vingens översida? För det är väl till mittsektionen, som ändå kommer att täckas av kroppen? Eller behöver du ta upp hål som går utanför kroppssidorna?

Lite konfunderad bara...
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• zeno
                            • maj 2006
                            • 536

Puh!

*Ställer sig brevid ChristerL och ser trött, dum, gammal o seg ut*

:oops: :oops: :oops:

Kommentar

• Nalle
                              • sep 2006
                              • 326

Svaret på era funderingar är inte så konstig:
                              Hålen/hålet kommer att stanna innanför kroppen. Om man bara skär bort
                              material från översidan av vingen borde det medföra en försvagning i
                              vingens konstruktion. Och efter som jag ska ha ner två lufttuber, servo
                              samt ventil måste jag göra ett rätt stort hål. Visst kunde jag bara ha
                              smackat dit ett balsa lock och varit nöjd.
                              Men nu när jag fick chansen att prova på att jobba med glasfiberväv och
                              epoxi tyckte jag att jag ville ta den chansen. Det finns eventuellt planer
                              på andra saker som måste gjutas till Hurricanen, och då kan det vara bra
                              att ha bekantat sig lite med detta material på lätt böjda former.

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Jaha då fårman gå ut i gömmorna och se om man kan hitte lämpligt matrerial att bygga en våg av
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...