KMP Hawker Hurricane MK IIa

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

OK Nalle, tror jag fattar nu!
    Brukar ju aldrig vara något problem att göra hål för luftburk och servon, men det skadar kanske inte med en lucka.
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• Nalle
      • sep 2006
      • 326

Efter som jag och vädrets makter som oftast är på kolitionskurs, så lär det
      regna då jag är på flygfältet. Men med en lucka slipper jag få vingen vattenfylld på väg till bilen.
      Och sen ser det mer propert ut om hålet är täckt med en form given lucka. Ikväll blir det till att "bryta" upp ett hål och trycka ner prylarna.
      Givetvis kommer det upp lite bilder i framtiden.
      /Nalle :cheers2:

Kommentar

• Nalle
        • sep 2006
        • 326

Nu har jag ett Stoort hål i vingen!! PDT_Armataz_02_07
        Och bra verkar det bli, och det är ingen nackdel.
        Det kändes lite nervöst då jag skulle sticka ner kniven i vingen och börja skära.
        Men med ett distingt tryck, så var bladet igenom klädsel och plankning.
        Ingen återvändo, nu är det bara att löpa linan ut.

Med linjerna som markerar var kroppen går utritade var det bara att skrida till verket med luckbygget. Dom mörka fläckarna är epoxy som
        gått igenom plasten. Vid demaskeringen visade det sig att jag lyckkats göra tre knaphåls stora hål i skydsplasten. Och där igenom smet epoxin ut. PDT_Armataz_02_21
        Som tur e så är detta inget som kommer att synas då vingar och kropp är
        ihop mnterat. Man lär så länge man lever....

Lufttuber, servo, slang samt ventil nerstoppat på prov för att se hur
        mycket plats det finns kvar för Db9 kontakterna och kablarna till servona
        i vingen. Rätt gott om plats tycker jag. För övrigt funderar jag på att byta
        ut ventilen till en som är ställbar i tryck.

Locket grovutklippt påplats. Nu är det bara att bugga upp en sarg i hålet
        så locket har något att vila på. Funderar på att fästa locket med små magneter för att slippa traslet med skruvar om något skulle hända där inne. PDT_Armataz_02_04

Moore kontrollerar en av luckorna till stället. Något skevt vill jag på stå!
        Gapet är ca 10-12 mm , så dom kommer att ersättats av nya i tunnplyfa och med ett ytterhölje av glasfibern som blev över efter att luckan klipts
        ut. Det gäller att ta till vara på allt.

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Ser mycket bra ut Nalle.
          Själv så vet jag inte i dags läget om jag kommer montera säll luckorna, inte dom som följde med i byggsatsen i alla fall. Dom är som dina och passar lite hipp som happ. :?
          Avvaktar tills jag köpt Robart Robostruts och fått dom monterat, får se då hur det blir med luckorna.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Inte så tokigt alls Nalle! Lyllos dig som bygger en trött och slö jaktkärra med tjock vinge, den rymmer mycket!! :lol:

Om du ska göra nya landställsluckor kan du gjuta dom på vingen också. Idealet är att göra det innan landställsbrunnarna tas upp, men det är ju inte så lätt på en ARF. Kanske det går att täcka över dom (och en bit av vingen) med 0,8 plywood och sen gjuta på det?
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• Nalle
              • sep 2006
              • 326

Ursprungligen postat av ChristerL
              Inte så tokigt alls Nalle! Lyllos dig som bygger en trött och slö jaktkärra med tjock vinge, den rymmer mycket!! :lol:
              En får Tacka! Kul att det faller er i smaken eller är ni bara väluppfostrade?
              Tjock vinge är som sagt bra att ha ibland.
              Men Trött och Slö vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om att den blir.
              Med en Saito 150 under kåpan borde det röra på sig duktigt. Och det kan
              behövas i framtiden då det hotas med att en av KMP,s 109:or ska ha
              vårat fält som bas.
              Men jag är nöjd med resultatet än så länge....!

Ang landställsluckor så är det dom första riktigt dåliga detaljerna som jag hittat på modellen. Vad som händer på den fronten får vi se i framtiden.

Kommentar

• Baronen L-A
                • jul 2006
                • 57

Vad flitiga ni e här allihopa,nä nu får man ta ett tag till.men det har tagit ett tag att få tillbaks intresset efter Ca-lims allergin,men men det e bara att snickra vidare.Baronen

Kommentar

• colsson
                  • maj 2006
                  • 1165

Baronen vill helst ta ett glas vin och läsa tidningen.......alltid.. :lol:
                  / Christian Olsson

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

En framtida bild på Nalles Hurricane Mk. II när den far fram över öknen med sina 40 mm kanoner. Achtung Panzer!!

/Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Nalle, hur går det med din Hurricane????
                      Eller har husrenovringarna tagit överhand? Det var ju något om spottar i matrummet eller hur det nu var :lol:
                      Vet precis hur det kan va, inte alltid att hobbyn kommer i första rummet. Tyvärr.
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                        • sep 2006
                        • 326

Det har inte hänt så mycket på någon byggfront för tillfället, I huset
                        väntar vi på en elektriker, gäsp. Och på hurricane sidan har det bara
                        blivit lite krypslang över fyra servokabelskarvar. PDT_Armataz_02_15

Har ängnat fritid åt familjen, modellklubbens hemsida samt mina 1/5 Rc bilar.
                        Måste få dom i ordning till den kommande säsongen och fajterna mot grann klubben. PDT_Armataz_02_11
                        Även om Christer och Sotarn hoppats på att jag skulle vara helt botat
                        från Rc bilåkar viruset.

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Kör hårt Nalle PDT_Armataz_02_53
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ursprungligen postat av Nalle
                            Det har inte hänt så mycket på någon byggfront för tillfället, I huset
                            väntar vi på en elektriker, gäsp. Och på hurricane sidan har det bara
                            blivit lite krypslang över fyra servokabelskarvar. PDT_Armataz_02_15

Har ängnat fritid åt familjen, modellklubbens hemsida samt mina 1/5 Rc bilar.
                            Måste få dom i ordning till den kommande säsongen och fajterna mot grann klubben. PDT_Armataz_02_11
                            Även om Christer och Sotarn hoppats på att jag skulle vara helt botat
                            från Rc bilåkar viruset.

Jag har upptäckt att han kan inte botas från det. Utan det är smittosamt! PDT_Armataz_02_23 Men jag får hoppas att han får ett återfall snart då kärran skulle ju vara klar för premiär denna sommar.

Göran
                            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Ursprungligen postat av Sweeper
                              Jag har upptäckt att han kan inte botas från det. Utan det är smittosamt!
                              Skäms vuxna karlar, leka med modellbilar!

Här kommer ytterligare en bild för att peppa Nalle att komma ut ur idet och få lite sprutt på Hurricanen. Skulle inte vi ta en gruppbild i sommar: B25an flankerad av en Spitfire och en Hurricane?? Eller???

/Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Ingen bra bild på en läcker P-47a´som kan få en annan att få ändan ur vagnen??? :lol:
                                Nu är det tyvärr mycket med hus & hem. Och måste oxå erkänna att flygningen har fått företräde mot byggningen dom senaste två veckorna. Lovar att skärpa mig.
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...