Ombyggnad PT17 till Super-Stearman

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Ursprungligen postat av ewalds
    Du är så välkommen så!!
    Klarlacken blir ju lite matt i sig om man inte polerar den. Så blev det på min cub iaf.
    Har inte polerat den alls o den håller en skapligt matt finish. Om de kan vara till hjälp.

/Micke
    Hej Micke.
    Alla tips är välkommna.
    /Lelle

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Ursprungligen postat av Lelle

Tackar Ompa.
      (Ompa, bara till dej; Jag har talat med Mats. Han säger att det är tänkbart att sälja tillbaka till dej.)
      Som vi pratade om igår Lelle, det låter ju hur bra som helst. Önskar bara att jag fick hem den bums :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Här kommer lite uppdatering.

Efter att ha målat de första fälten så var det nu dags att ta itu med insignian.

Här är cirkeln maskerad och färdig för sprutning.
        Tyvärr så glömde jag att ta en bild när det blå var sprutat men det går inte att göra ogjort, men det syns på följande bilder
        Det är alltid ovisst om det skulle bli några genomsläpp på maskeringen och det skulle straffa sig direkt då fägen var så starkt blå. Dessbättre så var cirkeln helt perfekt vid avmaskning.

Efter ett evinnerligt mätande så var äntligen stjärnan maskad. Nu ska den bli vit.
        Lite kinkigt att måla vitt på blått.

Här är den avmaskad. Fick lägga 3 tunna lager för att det skulle täcka.
        Nu är den sista sprutning kvar, den röda mittcirkeln.

Så var då övervingen klar. Det har tagit lite drygt 1 vecka att göra det här för jag ville ha minst 2 dagars torktid mellan dom olika sprutningarna så att underlaget inte skulle följa med tapen , men det har jag sluppit.

Nu ska jag göra detsamma med undervingen. Dessutom så ska lite bokstäver sitta där också.

I morgon blir inget gjort för då ska jag till Tranås flygdag och träffa likasinnade och flyga lite och ha skoj..

Ha de´
        /Lelle

Kommentar

• qrt
          • maj 2006
          • 237

Snyggt Lelle, ser fram emot att ses i Tranås:thumbup:
          mhv/Kurt

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Verkligen urtjusigt Lelle.
            Ser fram emot att träffa dig med fler likasinnade i Tranås i morgon :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            :crazy_pilot:
            //Tomas//

Kommentar

• Per P
              • jun 2007
              • 1285

Tjuuusigt Lelle!! Videokameran är med till Tranås imorgon. Ett glatt humör och ett par modeller också (Ompa ska få flyga Bearcat, så han blir fast i Warbirdträsket igen)
              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• lassebetong
                • mar 2007
                • 1255

Riktigt fint blir det Lelle.
                //Lasse

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Snyggt Lelle! Riktigt Snyggt!:applouse:

Göran
                  Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• hjalleo
                    • sep 2010
                    • 766

Riktigt tjusigt det där!

Mvh Olov

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Supersnyggt!!!! :icon_pidu:

Vi ses i morgon på fältet.
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Hej boys och tack för alla positva omdömen.
                        Nu fortsätter jobbet med undervingen och jag återkommer med några bilder när det är klart, och det kommer att ta sin lilla tid i anspråk. Det är ju nästan bara en repris på jobbet med övervingen. Skillnaden är att U.S NAVY kommer att finnas i text på undersidan.

Jag var i Tranås igår på deras flygdag och det var rackarns trevligt. Bra väder, mycket publik och att träffa personer irl som jag bara haft kontakt med på nätet. Riktigt kul, men ändå missade vi varann Olov.
                        /Lelle

Kommentar

• hjalleo
                          • sep 2010
                          • 766

Hej Lelle!

Vi missade faktiskt inte varandra, vi hälsade till och med på varandra. Uppenbarligen får jag öva lite mer på min förmåga att presentera mig på ett begripligt vis. Jag var den långa drasuten som flög en gul och röd SU29 (bild nr 6 som du lagt in i Tranåstråden) samtidigt som Ompa flög (Jag tror att det var hans första start för dagen). Jag hoppas att jag får en ny chans att skaka hand och rätta till mitt misstag.

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Det är lungt Olov. Vi kommer att få flera tillfällen. Jag förstod i efterhand efter att ha läst din inlägg vem du var när vi kom att prata om motorn till mustangen, men jag hade inte hjärnan ordentligt inkopplad :sarcastic:.

Hade förståss varit trevligt att sitta ner en stund och snacka lite, men det går absolut flera tåg.
                            /Lelle

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Ursprungligen postat av Lelle

När det var klart så lacksäkrade jag alla skarvar så att inte underrinning skulle vara möljig.
                              Lelle,
                              riktigt snygga kanter du får! Så jag undrar naturligtvis vad du menar med "lacksäkra"?

Ursprungligen postat av ewalds
                              Klarlacken blir ju lite matt i sig om man inte polerar den. Så blev det på min cub iaf.
                              Har inte polerat den alls o den håller en skapligt matt finish. Om de kan vara till hjälp.
                              Micke,
                              plöjt igenom din Cub-tråd men kan inte se att du skrivit vilken klarlack du använde. Nyfiken!
                              /Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Ursprungligen postat av ChristerL
                                Lelle,
                                riktigt snygga kanter du får! Så jag undrar naturligtvis vad du menar med "lacksäkra"?
                                Att lacksäkra är enkelt att göra och tipset har jag fått av Sweeper. :lollypop:

Efter att du maskerat det område som du ska spruta så bör du ha en burk färg i samma kulör som den underliggande färgen. Därefter så använder du en mycket fin pensel och målar lite försiktigt i skarven på tapen. Kladda inte på för tjockt utan det ska vara väldigt tunt. Jag brukar lägga 2 lager.

Om du kikar på stjärnan som jag maskat på det blå underlaget så ser du att det är lite blå färg på maskeringstapen, det är lackförsegligen. Om det skulle komma lite blå färg under maskeringen så kommer det inte att synas eftersom cirkeln är samma färg. Den vita färgen har nu ingen möjlighet att komma under när förseglingen torkat.

Avmaskningen är roligast, och linjerna blir knivskarpa. Det ska va roligt att måla, men inte så skoj om du får underrinnaingar. Det här tipset eliminerar det.

Lycka till.
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...