Ombyggnad PT17 till Super-Stearman
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Kommentar
-
Här kommer lite uppdatering.
Efter att ha målat de första fälten så var det nu dags att ta itu med insignian.
Här är cirkeln maskerad och färdig för sprutning.
Tyvärr så glömde jag att ta en bild när det blå var sprutat men det går inte att göra ogjort, men det syns på följande bilder
Det är alltid ovisst om det skulle bli några genomsläpp på maskeringen och det skulle straffa sig direkt då fägen var så starkt blå. Dessbättre så var cirkeln helt perfekt vid avmaskning.
Efter ett evinnerligt mätande så var äntligen stjärnan maskad. Nu ska den bli vit.
Lite kinkigt att måla vitt på blått.
Här är den avmaskad. Fick lägga 3 tunna lager för att det skulle täcka.
Nu är den sista sprutning kvar, den röda mittcirkeln.
Så var då övervingen klar. Det har tagit lite drygt 1 vecka att göra det här för jag ville ha minst 2 dagars torktid mellan dom olika sprutningarna så att underlaget inte skulle följa med tapen , men det har jag sluppit.
Nu ska jag göra detsamma med undervingen. Dessutom så ska lite bokstäver sitta där också.
I morgon blir inget gjort för då ska jag till Tranås flygdag och träffa likasinnade och flyga lite och ha skoj..
Ha de´/LelleKommentar
-
-
Snyggt Lelle! Riktigt Snyggt!:applouse:
GöranKommentar
-
Hej boys och tack för alla positva omdömen.
Nu fortsätter jobbet med undervingen och jag återkommer med några bilder när det är klart, och det kommer att ta sin lilla tid i anspråk. Det är ju nästan bara en repris på jobbet med övervingen. Skillnaden är att U.S NAVY kommer att finnas i text på undersidan.
Jag var i Tranås igår på deras flygdag och det var rackarns trevligt. Bra väder, mycket publik och att träffa personer irl som jag bara haft kontakt med på nätet. Riktigt kul, men ändå missade vi varann Olov./LelleKommentar
-
Hej Lelle!
Vi missade faktiskt inte varandra, vi hälsade till och med på varandra. Uppenbarligen får jag öva lite mer på min förmåga att presentera mig på ett begripligt vis.
Jag var den långa drasuten som flög en gul och röd SU29 (bild nr 6 som du lagt in i Tranåstråden) samtidigt som Ompa flög (Jag tror att det var hans första start för dagen). Jag hoppas att jag får en ny chans att skaka hand och rätta till mitt misstag.
Mvh OlovKommentar
-
Det är lungt Olov. Vi kommer att få flera tillfällen. Jag förstod i efterhand efter att ha läst din inlägg vem du var när vi kom att prata om motorn till mustangen, men jag hade inte hjärnan ordentligt inkopplad :sarcastic:.
Hade förståss varit trevligt att sitta ner en stund och snacka lite, men det går absolut flera tåg.
/LelleKommentar
-
Lelle,
riktigt snygga kanter du får! Så jag undrar naturligtvis vad du menar med "lacksäkra"?
Micke,
plöjt igenom din Cub-tråd men kan inte se att du skrivit vilken klarlack du använde. Nyfiken!Kommentar
-
Att lacksäkra är enkelt att göra och tipset har jag fått av Sweeper. :lollypop:
Efter att du maskerat det område som du ska spruta så bör du ha en burk färg i samma kulör som den underliggande färgen. Därefter så använder du en mycket fin pensel och målar lite försiktigt i skarven på tapen. Kladda inte på för tjockt utan det ska vara väldigt tunt. Jag brukar lägga 2 lager.
Om du kikar på stjärnan som jag maskat på det blå underlaget så ser du att det är lite blå färg på maskeringstapen, det är lackförsegligen. Om det skulle komma lite blå färg under maskeringen så kommer det inte att synas eftersom cirkeln är samma färg. Den vita färgen har nu ingen möjlighet att komma under när förseglingen torkat.
Avmaskningen är roligast, och linjerna blir knivskarpa. Det ska va roligt att måla, men inte så skoj om du får underrinnaingar. Det här tipset eliminerar det.
Lycka till.
/LelleKommentar

Kommentar