KMP P-47 Thunderbolt

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Då har jag monterat DB-15 kontakten i vingen med tillhörande kablage från servona.

Alla kablar färdig lödda. Kontakten sitter i själva monteringsplattan för kontakten.

Har vibrationssäktat lödningarna med epoxi. Gjorde en enkel form som jag fyllde med epoxi som är blandat med lite kolfiber trådar. Trådarna syns visst väldigt dåligt.

Monterat och klart. Kontrolerar läget med han kontakten som kommer att lödas i hop med kablarna från mottagarna för respektive servo.

Härnäst väntar inpassning och montering av vingen på kroppen PDT_Armataz_02_26
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Ompa; 2008-07-04, 15:46.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• tonic
      • maj 2006
      • 882

Jag använde samma kantakt till min Mustang. Kontakten är mycket bra, den kändes säker att använda och lätt att plugga in.

Jag fick göra en multikabel av en D-Sub 15 polig kontakt. Annars hade det varit ett helvete att få dit alla kablar.

[/quote]
      Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Hej Tonic.
        Jag måste nog säga att det känns rätt. Kontakten är lätt att plugga in och sitter säkert med två små skruvar.
        Kollade lite på olika saiter på nätet och hittade flera modeller med liknande arrangemang med en kontakt. Framför allt var detta popis inom skala båt bygge där vissa använder mycket elektronik för diverse finneser.
        Kul att man tänker till :idea: ibland och även lyckas få till det då och då :lol:
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        //Tomas//

Kommentar

• tonic
          • maj 2006
          • 882

Ursprungligen postat av Ompa
          Hej Tonic.
          Jag måste nog säga att det känns rätt. Kontakten är lätt att plugga in och sitter säkert med två små skruvar.
          Kollade lite på olika saiter på nätet och hittade flera modeller med liknande arrangemang med en kontakt. Framför allt var detta popis inom skala båt bygge där vissa använder mycket elektronik för diverse finneser.
          Kul att man tänker till :idea: ibland och även lyckas få till det då och då :lol:

Hej Ompa!

Jo det är de lilla extra idéer man får som gör denna sport så kul.
          Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• Krille
            • maj 2006
            • 1184

Ursprungligen postat av Ompa
            Har vibrationssäktat lödningarna med epoxi. Gjorde en enkel form som jag fyllde med epoxi som är blandat med lite kolfiber trådar. Trådarna syns visst väldigt dåligt.
            Jag hoppas du menar glasfiber trådar och inte kolfiber. Kolfiber leder ström alldeles ypperligt så det blir nog fin kortis om trådarna hamnar mellan olika poler.

Desamma gäller om man har en kolfiberkropp och ska skruva fast en spröt antenn. Då måste man isolera denna från kolfibret på ett eller annat vis.

Glasfiber däremot leder inte ström (ja inte dom strömar vi har att göra med iag)
            //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
            Helikopter: T-rex 700 DFC,
            Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Stämmer Krille, glasfibertrådar. Klippte ut en bit av en en glasfiberväv jag har och drog sedan "trådar" av den som jag klippte ner i små korta längder och blandade med epoxin. Fel av mig att skriva kolfiber. Hadde nämligen uppe det ämnet med en polare i går kväll när vi diskuterade flytt av ett spant. Han liksom Sweeper rekomenderade kolfiber remsor som förstärkning där det gammla spantet suttit. Kan vara det som skavalpade kvar i bakhuvudet i skrivande stund :roll:
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Då börjar vingen ta plats på kroppen. här är vad som hänt under måndag kväll.

Har då mätit ut vart hålen ska tas upp i kroppen samt borrat dessa. Även monterat de medföljande 6mm rundstavarna i vingen.

Här har jag tagit bort spantet som kommer mitt i sittbrunnen, vilket också skulle bli i vägen för cockpit då det passerade mitt i centrum av sittbrunnen. Kommer att renslipa de gammla limytorna och sedan förstärka med kolfibermatta eller glasfibermatta. Spantet kommer att flyttas till den "nya" bakkanten av servobryggan när det så blir dags för denna. Har ännu inte bestämmt vart den kommer att sluta.
                Härnäst kommer vingen att mätas in så den sitter som den ska och vingbultarna kommer att monteras med tillhörande islagsmuttrar. Funderar på att skippa dom medskickade stålskruvarna (M-6 tror jag det är) och använda M-8 plastskruvar i stället. Någon som har en annan åsikt om detta?
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Ompa; 2008-07-04, 15:48.
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                  • sep 2006
                  • 326

Ser mycket bra ut Ompa!
                  Hur blev det: I höstas försökte du få "regeringens" tillstånd om att få bygga inne på kontoret istället för förrådet.
                  Hur blev det med det?
                  Har du hittat några bra mätare till panelen?
                  Din kabel härva med Db9 kontakerna ser grymt bra ut, Det pillet räknar jag med att göra under nästa vecka.
                  Ang plast eller stålskruvar så spelar det nog ingen roll vad man väljer.
                  Tänk bara på: LÄNGDEN. Det vore tråkigt om du även koppierar Christers
                  misstag. Det räcker med en som vaknar svetig och darrig på nätterna efter mardrömar där stora skruvar sticker ut genom kroppen.
                  Keep up the Good work!
                  /Nalle :cheers2:

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Instämmer med Nalle! Db9 kontakter får det kanske bli på mitt nästa projekt, eller....

Ursprungligen postat av Nalle
                    misstag. Det räcker med en som vaknar svetig och darrig på nätterna efter mardrömar där stora skruvar sticker ut genom kroppen.
                    Längden har betydelse, tro mig! Det som var medskickat till min Spitfire var inte "M6-gänga" utan tumgänga. M8 låter over-kill... M6 stålskruvar skulle jag rekommendera. Tanken med plast/nylonskruvar är att de ska snyggt gå av vid en ev. krasch, men det har jag aldrig sett eller hört att det hänt. Bättre att vingen sitter fast när man flyger!! Och landa ordentligt!
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Ser mycket bra ut Ompa!
                      Hur blev det: I höstas försökte du få "regeringens" tillstånd om att få bygga inne på kontoret istället för förrådet.
                      Hur blev det med det?
                      Har du hittat några bra mätare till panelen?
                      Din kabel härva med Db9 kontakerna ser grymt bra ut, Det pillet räknar jag med att göra under nästa vecka.
                      Keep up the Good work!
                      Jorå, fick igenom tillståndet att bygga inne på kontoret. Hobby rummet är belamrat med andra flyg projekt som ska igång till våren. Dock ska inom några veckor detta rum "renoveras" så att tvillangarna kommer få vars ett rum. Kommer bli ett nytt arbetsrum åt oss vuxna som givetvis jag ockuperar tills P-47an är såpas klar att jag kan tänka mig fortsätta ute i hobbyrummet.
                      Panelen går det sämre med. Har väll inte jagat så himmla mycket än, tar det när det är mer aktuellt.
                      Plast eller stålskruvar? Är fortfarande kluven, men går nog på Christers alternativ med stålskruvarna trots allt. Vore inte snyggt om man drog åt plastskruvarna för hårt och dom går av under flygning. Är väll en grej som lever kvar sen Q-500 byggena samt lite enklare kärror man byggt.
                      DB kontakten tror jag grymt på. Lycka till med din, det kommer bli kannon.
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Ursprungligen postat av ChristerL
                        Instämmer med Nalle! Db9 kontakter får det kanske bli på mitt nästa projekt, eller....

Längden har betydelse, tro mig! Det som var medskickat till min Spitfire var inte "M6-gänga" utan tumgänga. M8 låter over-kill... M6 stålskruvar skulle jag rekommendera. Tanken med plast/nylonskruvar är att de ska snyggt gå av vid en ev. krasch, men det har jag aldrig sett eller hört att det hänt. Bättre att vingen sitter fast när man flyger!! Och landa ordentligt!
                        Angående skruvarna, igen, till vingmontaget så är det medskickat M-4 till vingen och inte M-6. M-6 skruvarna var något som älsta grabben hittat och trodde hörde till byggsatsen och la därför dessa på mitt bord.
                        Dock känns det något i underkant med just M-4, funderar på att gå på M-6 stålskruvar trotts allt. Vad tror du Christrer om det? :shock:
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Söndagens aktivitet var att montera vingen på kroppen. Och så här blev det efter en stunds mätande.
                          Hålen i själva kroppen med islagsmuttrar på undersidan. M-6 borrat med 7.5mm borr. Och hålen i vingen, borrat med 6.5mm borr. Islagsmuttrarna är limmade med 6min epoxi.
                          Härnäst ska buken eller "Belly pan" monteras på vingens undersida.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Ompa; 2008-07-04, 15:49.
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Ser bra ut! PDT_Armataz_02_43 M6 blir alldeles perfekt!!
                            /Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Dags för lite uppdatering. Något som tog musten ur mig en aning var att jag och min kamrat gick igenom bygget över en kopp java för ca två veckor sedan, då jag plockade fram pilot figuren och ställde den brevid kroppen tyckte vi bägge att "Satan så stor han var" Och det är han. Trodde ju att denna Thunderbolt var som Christers Spitfire och Nalles Hurricane altså skala 1/6, men icke. Vi kollade upp flygplans data på nätet och räknade om, min Thunderbolt är skala 1/7. Därför är piloten sååå stor och sporrstället way out of scale. Suck PDT_Armataz_02_21

Men icke gråta över spilld mjölk. Bara att inse fakta och kanske kolla igenom modelldata lite noggrannare nästa gång. Både pilot och sporrställ kan inte användas, men det blir ju fler modeller att bygga, får hitta något lämpligt som passar dessa prylar.
                              Ang sporrställ tänker jag göra som på min fd P-51 från Top-Flite, åtminstone få ett som hamnar mer skala rätt än det medskickade. Kommer nog kräva att jag får ta upp någon form av lucka i bakkroppen, typ som på KMP Hurricane´s sporrställ. Får lura lite på det, men så här ser i alla fall stället ut.

Lite otydligt kanske, och ja, det är Grant´s Whiskey i glaset.

Dom senaste framstegen på Thunderbolten är att den sk "Bellypan" är monterad på vingen.

Först monterat med tejp och har borrat pilothål. Sedan limmat och klart med hålen upptagna ordentligt. Är dock inte helt nöjd med passformen av bellypan mot vingen.
                              Skulle vilja spackla ut kanterna något pga halvtaskig passform men detta medför omlackering av HELA modellen. Inte vad jag tänkt mig utan det hadde räckt att lacka om mittsektionen av vingens undersida. Men det är bekymmer att hitta färg med rätt nyans. Har gått igenom Humbroll´s sortiment men inte hittat riktigt rätt. Så därför måste jag nog i såfall lacka hela modellen.
                              Tänkte även montera något form av rör genom buken och mot vingen diekt mot själva monteringshålet. För att underlätta montage av vingskruvarna. Därför sitter det plast skruvar med bred skalle som ska bli lite av en guide när jag väl hittat något bra ämne som passar.
                              Här näst tänkte jag ge mig på stabben och få den på plats tillsammans med höjd och sido rodren.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Ompa; 2008-07-04, 15:50.
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Trist med motgångarna Tomas. PDT_Armataz_02_21

Tror inte det bara är KMP som gör sina modeller i olika skalor. Det verkar som de flesta gör dom i en viss storlek istället, kanske för att kunna leverera dom i samma typ av kartong? Det vore ju mycket trevligare om modellerna gjordes i samma skala, för att kunna jämföra förebildernas storlek i depån. En Thunderbolt är bra mycket större än en Spitfire i verkligheten!

Du gör helt rätt som försöker få sporrhjulet på rätt plats. Kan du inte få det infällbart, så SER det i alla fall bra ut utfällt!! Knepigare med passformen på belly-pan...
                                Till "rör" för vingbultarna brukar jag använda plastlocket till ZAP flaskor. Brukar passa vanliga M6 bultar. Sågas lätt till rätt längd/form och limmas in i vingen/belly-pan.

Mmm... ditt inlägg påminner mig om att whiskyn hemma är slut, dax att bunkra!
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...