Scratchbygge Klemm 35 från Krick

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Då var det dags att montera motorn på exakt rätt plats så att
    propelleraxeln hittar ut mitt i hålet i kåpan. Hur gör man nu det på rätt sätt.
    Jag har sneglat på den lilla gula manicken jag köpte i somras. En lasermätare.

Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0389.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,0 KB
ID: 498363

Jag började med att förankra modellen så att den låg stadigt på golvet utan
    att rubbas. Sedan satte jag på kåpan och riktade in laserpunkten mitt i centrum
    av hålet för axeln. Utan att rubba vare sig modell eller lasermätare tg jag bort kåpan
    och passade in motorn så att laserpunkten hamnade mitt i propelleraxeln.

Namn: Foto0388.jpg
Storlek: 40,2 KB
ID: 498362
    Och resultatet blev full acceptabelt med lite nedåt och högerriktning.

Namn: Foto0393(1).jpg
Storlek: 53,3 KB
ID: 498364
    Här en blid på motorinstallationen. Två furulister som går en bit in i kroppen. På var sida
    om furulisterna är 3 mm plywood limmade och dessa är limmade mot brandskottet. Ska förstärkas
    med trekantlister. Motorn sitter i 10 mm plywood. Som extra säkerhet har jag satt fyra små skruvar från sidan. Hoppas att det ska hålla.

/Mats

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Ursprungligen postat av Thomas
      Underbara maskiner!!
      Vilka härliga vingglidningar vid landningen...

Vekligen snygga kärror! Och skönt prutt-prutt-ljud i dom oxå!
      Kanske en anledning att sätta i en metanolare....eller en fet ljudmodul..

Varför gör man såna där "vingglidningar"? (Antar att det är när de flyger in på sniskan)
      Är det för att bromsa farten?
      Vindstruten hänger ju rakt ner så det är ju inte pga sidvind iaf...
      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1802

Det är nog precis som du gissar att de görs för att minska farten. Som du ser är det en del träd vid inflygning så landningen måste göras relativt brant. I andra ändan verkar det vara en trafikerad landsväg så det gäller att stoppa i tid. Jag kan tänka mig att det är ganska bra glidtal på en fullskala Klemm och ingen klaff att bromsa med.

Vinglidning är ganska användbart även i modellflyg och är inte så svårt att lära sig. Egentligen bara att ge lämpligt sidroder och sedan styra som vanligt med skevrodren. Modellen kommer då att kana sådär genom luften. Testa på hög och säker höjd. När man väl kan går det att bromsa ganska rejält om man kommer in lite för snabbt vid landning.

/Mats

Kommentar

• Mr J
          • maj 2006
          • 4130

Vingglidning är ett effektivt sätt att minska höjd och fart, det är väldigt enkelt att utföra när man sitter i planet, men ganska svårt att göra med ett radiostyrt plan imho.

Receptet är korsade roder, tex höger skev och vänster sidroder, sen balanserar man det hela med höjdrodret. Enkelt när man sitter i planet, men svårt att få till en vettig glidbana med ett RC-plan.
          /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7676

Jo, och sen är det ett "måste" vid sidvindslandningar, i alla fall i ett fullskalaplan!
            Men precis vid sättningen ska man trampa sidoroder "åt rätt håll" för att få hjulen parallella med banan...
            Retroholic!

Kommentar

• g-loc
              • dec 2007
              • 14

Hittade ett blogginlägg om min klemm med lite bilder och info.
              Enjoy!

...kunde ha varit, men...nej. Det är faktiskt Björn Johanssons eldrivna modell i skala 1/5 som figurerar på bilderna. Förresten, rörande flygvapenmuseum, det nya-, har Laverdure vaknat till liv igen…

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Aha! Är den din. Den sidan har jag hamnat på tidigare när jag googlat på Klemm 35. Verkligen snygg med fina detaljer. Om jag kommer upp i den nivån när jag är klar är väl tveksamt. Otroligt fint tagna bilder, ser ut som ett fullstort plan.

Såg att någon gett ett bra förslag på bildtext till sista bilden, "Björn med handen i Klemm"

Namn: klemm1_99947978.jpg
Storlek: 81,2 KB
ID: 498369

Är lite nyfiken på om du har fjädrande landningsställ på din Klemm? Enligt ritningen är det bara bockad pianotråd vilket jag tycker känns lite tokigt på en så pass stor modell.

/Mats

Kommentar

• g-loc
                  • dec 2007
                  • 14

Kul att du gillar den. Skall faktiskt inte ta kredit för bygget även om jag är en hängiven skalabyggare, då denna är byggd av en annan skala flygare för många år sedan. Men jag har tagit den vidare in i elåldren och gjort en rad moddar som gör den ännu bättre. Det är fjädrande ställ på den, och de jobbar fint och tar upp mycket energi. Kan ta lite bilder längre fram till dig. Utan fjädring tror jag du för problem med stället,

Med vänlig hälsning,

Björn

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Ja det vore jättebra om du ville skicka lite bilder på just stället, särskilt om det fungerar bra. Men gärna bilder av modellen i övrigt också. Du får gärna lägga dom här i tråden om du vill. Ja det är lätt att slå sönder infästningen om man saknar fjädring. Alla landningar vill ju inte riktigt bli sådär fjäderlätta som man hade tänkt.

Kul med en modell som varit med länge och fortfarande flyger och är i så fint skick.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                      • 7676

Har du köpt den av Palle i Oxie??
                      I så fall är det en riktigt fin kärra!!
                      Retroholic!

Kommentar

• jocke1963
                        • dec 2007
                        • 2709

Ursprungligen postat av senmathal
                        Ja det vore jättebra om du ville skicka lite bilder på just stället, särskilt om det fungerar bra.
                        På filmen ovan på fullskalakärrorna är det ju 2 olika sorters ställ, den ena ser ju ut att fjädra ordentligt, den med hjulkåpor på..
                        ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1802

Stället med hjulkåpor brukar sitta på en variant som kallas Klemm 35 Spezial men Googlar man på den så kommer endast ensitsiga varianter upp. Den på filmen är ju tvåsitsig. Dessutom finns det en variant med glasad cockpit. En sådan har Mikael Carlson nyligen renoverat och ska visst vara den enda flygande i världen. http://www.sffsto.se/UnikKlemmKl35Dflygerigen.htm

/Mats

Ps
                          Hittade bilder på nätet av den siverfärgade på filmen, SE-BGA, där främre sittbrunnen saknas. Vet inte om den går att täcka över med plåtar eller om den är ombyggd. Här finns annars fina Klemmbilder. http://www.sffsto.se/TrissiKlemmoverHatuna.htm

Ds
                          Senast redigerad av senmathal; 2013-10-13, 06:57.

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Nu tog det tvärstopp med byggandet ett tag. Eller lite småjoks har det väl blivit plus att jag gått och klurat lite på landningsstället. Vet inte om jag kommit någon vart i klurandet mer än att jag vill ha det fjädrande. För att kunna göra stället både fjädrande och någorlunda skalalikt behövs någon form av teleskopfjädring och till detta två rör som går in i varandra. Idag då jag var in på Bauhaus hittade jag eventuellt vad jag behöver och det jag hittade var ett 8 mm och ett 10 mm mässingrör där det mindre lätt glider in i det större utan att glappa. Nu var väl rören inte de mest tunnväggiga så dom är ju inte jättelätta. Jag tror dom hade 0,8 eller 1 mm väggar.

Vad tror ni? Blir det för tungt och klumpigt? Jag har räknat ut att rörens vikt kommer att hamna runt 60 g plus ungfär lika mycket pianotråd så runt 120 - 150 gram plus hjul kan vikten tänkas hamna på. Tanken är väl att hitta en tryckfjäder med lämplig hårdhet i rätt diameter. Problemet är väl att hotta en tillräckligt hård fjäder som är så liten. Har dock ev. några hydraulventiler fån en citroên där jag minns att det fanns små kraftiga fjädrar. Om jag nu har delarna kvar.

På bilden nedan ser man ganska tydligt hur det ser ut i fullskalversion. Nu är det inte frågan om något exakt skalabygge utan mera skalaliknande sådär på ett ungefär. Det vill säga ingen bockad aluminiumplåt eller kolfiber

Namn: 75633_big.jpg
Visningar: 2
Storlek: 76,0 KB
ID: 498382

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7676

Bygger du ett sådant så blir det väldigt snyggt!! Och jag tror inte den extravikten gör nån större skada.

Hade du sen haft en metanolare eller bensinare i nosen, så hade det inte märkts överhuvud taget!!
                              :icon_butt:
                              Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1802

He he! Om jag sätter dit den bensinmotor jag har kommer det att gå åt mycket bly i aktern Tror att 30 cc blir lite overkill. Men annars: Bensin -ja tack. El -ja tack. Metanol -nej tack :aetsch: Jag gissar fortfarande att den kommer att hamna runt 4 kg om nu inte färg och klädsel väger mycket mer än jag tror. Björns modell ovan verkar ju flyga bra fast den väger över 5,5 kg.

Någon som har tips på hur jag får till rätt färg på modellen. Har försökt googla lite på flygvapnets färger men inte hittat något klockrent mer än orange och stålgrå. Skulle behöva lite tips på var jag hittar lämplig färg. Jag har inte bestämt mig riktigt hur jag ska måla heller men det löser sig nog. Det blir nog inte aktuellt på den här sidan Jul.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...