Scratchbygge Klemm 35 från Krick

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Är det någon som har koll vems denna modell är? dogulasdc3 har han som nick på tuben. http://www.youtube.com/watch?v=Ub1J1CV8kyM Snygg modell, snyggt filmat och snyggt flugit.

/Mats
    Senast redigerad av senmathal; 2013-10-29, 10:50.

Kommentar

• Victorbjörkman
      • apr 2013
      • 30

Härlig film, hade varit kul att veta vad det sitter för motor i modellen.

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1802

Låter som en metanolfyrtaktare av något slag men vilken sort. Skulle vara kul att veta vilken storlek det är på modellen också.

/Mats

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Ett paket igår och ett paket idag

Efter att först gjort fel och sedan gjort om och gjort nästan rätt är det nu en avtagbar
          stabilisator på Klemm kl 35. Nästan rätt blev det för att jag inte tänkte mig för när jag limmade
          in två stycken styrpinnar av rundstav i stabbens bakkant. Jag borrade dels in lite för stora rundstavar plus att dom skulle sitta i överkant på bakkantlisten. Anledning till det är att det
          vara tänkt att sitta en pinotråd mella höjdroderhalvorna och ett roderhorn mitt emellan inuti
          kroppen. Så är det på orignalet. Nu får det bli ett roderhorn på varje höjdroderhalva i stället då
          rundstavtapparna hamnar i vägen för pianotråden.

Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0412.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,0 KB
ID: 498461
          Här är stabben på väg att skjutas in under fenan som hänger i luften i framkant, allt enligt ritningen.

Namn: Foto0411.jpg
Storlek: 44,9 KB
ID: 498462
          Här syns skruven som håller stabben i framkant.

Namn: Foto0410.jpg
Storlek: 50,3 KB
ID: 498463
          Här är innehållt i det ena paketet på väg att hitta sin plats. Jag missade att
          den delen fanns att köpa när jag beställde ritningen. Denna plastövergång skruvas
          fast med små skruvar vilket är en förutsättning för att stabben ska gå att demontera.

Namn: Foto0409.jpg
Storlek: 46,8 KB
ID: 498464
          Här sitter den på plats. Jag får väl säga att den passade rätt bra med tanke på att jag tillverkat både fena och stabben utan att ha tillgång till den här biten.

Namn: Foto0413.jpg
Storlek: 61,3 KB
ID: 498465
          Här kan innehållet i det andra paketet anas innanför mässingrören. Det var tre par
          fjädrar i lite olika hårdhet för att om möjligt ett par skulle passa. Efter lite experimenterande kan jag nog konstatera att jag träffat ganska rätt. Dessutom verkar fjädringsvägen bli längre än vad jag trott. Jag hade nog inte lyckats tolka alla specifikationer rätt. Men vad gör väl det när det blir fel åt rätt håll så att säga.

Ja det var lite små uppdateringar. Nu behöver jag skaffa mer pianotråd för att kunna färdigställa ställen. Det jag klurar på är hur jag bäst ska få till en vettig infästning upptill som ska vara ledad utåt och inåt.

/Mats
          Senast redigerad av senmathal; 2013-10-30, 18:00.

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Ett sporrställ

Namn: Foto0414.jpg
Storlek: 65,7 KB
ID: 498466

Efter önskemål men gick ej att lägga bild i pm av någon anledning
            så nu får bilden ligga här till allmän beskådan.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7676

Snyggt jobbat, Mats!!
              Retroholic!

Kommentar

• jocke1963
                • dec 2007
                • 2709

Ursprungligen postat av senmathal
                Låter som en metanolfyrtaktare av något slag men vilken sort. Skulle vara kul att veta vilken storlek det är på modellen också.

/Mats
                Enligt kommentarerna under filmen är det en Saito 180.
                Maila honom via Youtube och fråga, vetja..?
                ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

Jasså det såg jag inte. Jag undrar om det kan vara samma modell som i filmen som finns med på denna sida. http://www.pefilm.se/Barkarby%2007/S...rkarby_07.html

/Mats

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Namn: Foto0415.jpg
Storlek: 91,0 KB
ID: 498468

Ett första ställ med prototypen monterat på modellen. Nu är det bara att hoppas att infästningen
                    vid vingen håller. Men det är ganska mycket 3 mm plywood just där.

Jag tror att första fjädern blev lite för mjuk så jag satte dit en hårdare. Nu fjädrar den i och för sig inte
                    ner någonting av planets vikt men man behöver inte trycka mycket på modellen för att den ska göra det.
                    Om det handlar om att spara infästningar gissar jag att det är bättre än om det slår igenom.

Övre infästningen för fjäderbenet löste jag med ett roderhorn av plast. Den enda belastning som uppstår
                    här är rakt uppåt så jag tror att det ska hålla. De övriga krafterna tar dom andra två benen upp.

Kom gärna med synpunkter om ni ser brister konstruktionen. Stagen som går in mot kroppen ska göra nya och benet ska då luta lite inåt i överkant för att likna originalet.

Någon som har en ide var jag skulle kunna hitta en liten gummidamask att sätta över skarven mellan ytter och innerrör. Det brukar sitta en sådan på fullskala. På wirar brukar det väl kunna sitta en damask mellan inner och ytterwire, men man vill ju inte köpa ett par nya bromswirar för att få tag på damasker

/Mats

Kommentar

• qrt
                      • maj 2006
                      • 237

Prova med krympslang där du bara värmer det övre röret.
                      /Kurt

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1802

Ska testa det tipset. Problemet är möjligen att det övre röret har mindre diameter. Annars gissar jag att det finns någons passande damask därute någonstans. Det gäller bara att få ögonen på den.

/Mats

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Köp annars en bit svart gummislang för bensin på t.ex en bensinstation så får du en lite större diameter på damasken. Slangarna finns också i olika dimensioner så då får du kanske en damask som ser "naturlig" ut. Innerdiametern är också ganska liten så det skulle nog funka att trä den över staget. Limma fast den med epoxy.

Trevligt bygge!
                          /Lelle

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Ungefär 1 1/2 år sedan sist så det är väl hög tid att sätta lite fart igen Till mitt försvar få jag väl framhålla att jag färdigställt ett annat ritningsbygge som premiärflugits i dagarna.

Namn: Cygnet.jpg
Visningar: 2
Storlek: 58,6 KB
ID: 505253

Jag fortsätter där jag slutade och klurar vidare på det fjädrande landningsstället. Jag har smitt till en liten mässingsplåt som sammanbinder hjulaxel fjäderben länkarmsstagen. Jag hoppar att det håller ihop.

Namn: Foto0071.jpg
Storlek: 37,0 KB
ID: 505251 Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0072.jpg
Storlek: 48,7 KB
ID: 505252

Nu är det andra sidan kvar sedan står den på egna hjul.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1802

Det har inte blev så många inlägg på sistone mest beroende på bekvämlighet. Datorns Bluetooth har lagt av vilket innebär att jag måste leta fran en sladd för att flytta bilderna från telefonen. Men nu tänkte jag att jag skulle lägga in några bilder på lite av det som har hänt sedan sist.

Namn: DSC_0002.jpg
Storlek: 57,2 KB
ID: 506137
                              Träjobbet börjar bli klar men lite småpyssel fattas plus lite spackling och justeringar.

Namn: DSC_0013.jpg
Storlek: 51,6 KB
ID: 506138
                              Lite speciell utseende och fastsättning på fenan. Tanken är att stabben ska gå att demontera genom att lossa skruven, lyfta lite i framkant och drar ut den ur två små styrtappar som sitter i i fenan. Allt enligt ritning. Tyvärr kommer det inte att vara särskilt lätt att lossa roderlänkaget så rodret kommer nog att sitta där det sitter.

Namn: DSC_0012.jpg
Storlek: 50,4 KB
ID: 506139
                              Alltihop döljs sedan av en plastbit som fortfarande finns att köpa färdig liksom motorkåpan.

Namn: DSC_0015.jpg
Storlek: 47,8 KB
ID: 506140
                              Landstället på plats med damask efter tips från Jörgen Nathorst-böös. Beskirving finns i Kjell Nilssons Tiger Moth tråd. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43327-DH82-Tiger-Moth-skala-1-3-ny-dokus%C3%A5pa/page12

Namn: DSC_0011.jpg
Storlek: 45,5 KB
ID: 506141
                              Ett återanvänt sporrhjul från en Super Cub. Passar så där men få duga, blir kanske bättre när det blir målat svart.

Namn: DSC_0010.jpg
Storlek: 49,8 KB
ID: 506142

Lite radioinstallation. Kolfiberrör till höjdrodret vars roderhorn sitter inne i kroppen mellan roderhalvorna. Till sidorodret blev det wirestyrning plus ett kolfiberrör till sporrhjulet.

Det var det för den här gången. Jag hoppa att det inte ska dröja lika länge till nästa gång. Fast nu är det i ett läge där utfört arbete inte blir några bildliga sensationer.

/Mats

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Ser ut att bli toppenbra! Hoppas få se den flyga - Östersundsträffen kanske?

MVH
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...