Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag satt vid datorn i morse och hörde ett udda muller utanför, öppet fönster, och tittade ut mot himlen och vad kommer där, jo tre st väldigt långsamt lågflygande kärror från typ 40-talet flög rakt ovanför huset. Tog kameran och for till flygfältet och jojo, där stod två st svenskägda Klemm KL35D från 1935-36 (175 och 78) och en dubbeldäckare modell Bücker Bü-133C Jungmeister. Kände sen igen ena flygaren av Klemmen, hade ju firat midsommar med honom för några år sedan, hade vart kul fråga vart de var på väg. Tog ett gäng bilder, men här är några, även på Jungmeistern fast det inte hör hit.
Jag satt vid datorn i morse och hörde ett udda muller utanför, öppet fönster, och tittade ut mot himlen och vad kommer där, jo tre st väldigt långsamt lågflygande kärror från typ 40-talet flög rakt ovanför huset. Tog kameran och for till flygfältet och jojo, där stod två st svenskägda Klemm KL35D från 1935-36 (175 och 78) och en dubbeldäckare modell Bücker Bü-133C Jungmeister. Kände sen igen ena flygaren av Klemmen, hade ju firat midsommar med honom för några år sedan, hade vart kul fråga vart de var på väg. Tog ett gäng bilder, men här är några, även på Jungmeistern fast det inte hör hit.
Om du har Facebook kan du följa deras resa. Sök på "Early bird Håtuna"
Jag trodde att jag började med den här modellen för ett par år sedan men ser nu att jag postade första inlägget 2013 och sista uppdateringen 2015. Sedan har jag inte ens observerat att Ålänningen frågat hur det går. Ja tills nu har det väl inte gått något alls men modellen har stått i ett hörn i TV-rummet och gjort sig påmind. Tur att katterna är snälla och varken duggat eller hoppat sönder den.
Om jag får skylla ifrån mig har all tid de två sista åren gått åt till att bygga ett isolerat dubbelgarage till mina Citroener. En annan hobby jag har. Nu tänker jag dock kavla upp armarna och göra den klar inför sommaren. Får se hur jag lyckas
Jag måste också hitta en prisvärd elsetup till modellen. Lite tråkigt med el men jag är trött på metanolkladdet och den är för liten för bensin. Jag hoppas att den ska klara sig på 5s då jag har ett antal sådana batterier. Jag flyger en aningens mindre modell med 5s och den är det vertikalprestanda på och det ska det inte vara på den här.
Jag kommer knappt ihåg själv men enligt tillverkaren är spv 2040 och vikten 3700g. Om min modell hamnar på dessa 3700 är jag dock osäker på. Krick uppger att modellen ska kunna flyga med 7,5 cc tvåtakt men då gissar jag att det behövs asfalt för att komma i luften.
Jo visst finns det små bensinmotorer men jag gissar att driftsäkerheten på dom inte är så mycket bättre än en glödstiftmotor i samma storlek. Dessutom är motorspantet redan avpassat för el. Annars har jag experimenterat lite med en ASP 10 cc fyrtakt som jag kört med tändningen men då med metanol som bränsle. Det var ett tag sedan nu men den gick väldigt fint med stabil tomgång och trottlade fint. Men planen är att sätta den motorn i en gammal Cub.
Jag provvägde modellen idag för att få en liten uppfattning om var det kommer att hamna. Jag vägde modellen träfärdig utan klädsel med alla servon monterade. Ack och motor lade jag löst på modellen plus att jag lagt till 100 g för ett fartreglage. Vikten hamnar då på 3200 g så jag borde rimligen komma en bit under 3700 g. Jag vet inte vad klädseln kan väga men jag vill ha en rejäl klädsel typ Solartex. Sen ska den ju lackas också men klädsel och färg kan ju inte väga 500 g.
Jag har kollat lite på olika motoralternativ och det verkar inte så svårt att hitta en setup för 5s som klarar modellen. Men tyvärr har jag glömt av alla olika värden på elmotorer och vad dom står för så jag får läsa på. På t. ex. Rc-flight har dom specat lämplig modellvikt så då kan man ju få en liten uppfattning. Sedan är det väl frågan om vad man vill ha för karaktär på modellen. Det är ju en oldtimer som inte ska flyga omkring som en raket med vertikalprestanda.
Jag har haft denna i en Hangar 9 Cub 2m spännvidd och ca 3800g:
EMax GT 4020/07 620kv 15 x 6 propp, 60amp reglage och 5s 4000mah.
Denna setup räckte till mer än väl!
Går att belasta motorn med mera propp men då behöver du 80 amp reglage.
Det var en av dom motorer jag kikat på. RC-flight anger en modellvikt mellan 2000-4700 för den motorn. Och som du säger 60 A eller 80 A reglage. Jag har även kikat på den här https://www.rcflight.se/visaprodukt....55-650-kv-4020 Fördelen men den är att den passar monteringshålen i spanten som jag gjorde när jag provmonterade en Hacker motor som jag har till en annan modell. Tanken var väl att köpa en likadan men tycker den är onödigt dyr om än väldigt bra.
Något högre kv så den lär bli kanon med en 15 x 6 propp och 5s.
Skulle tro att du hamnar lite över 60amp så ett 80 amp reglage behövs nog.
Jag har HobbyWing 80 amp reglaget som RC Flight föreslår i en kärra och det fungerar jättebra.
Det är bra om jag kan komma upp lite i propellerstorlek. Jo jag tror att Hobbywings reglage håller hög kvalitet för priset. Jag har ett sådant också i en modell men är osäker på vilken storlek det är på det. Motorn är i alla fall en E-max 2826/06 710 KV och även den har fungerat klanderfritt.
Kommentar