Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Hello Hans-Jürgen,
Thanks for the link to your drawings. They are really good - and a lot of interesting airplanes! There where some nice Tiger Moths. However I could not find SE-AMG which is the "daddy" for my model.
Så är övervingarna klara för klädsel. Infästningarna för stöttorna har fått genomgående 5/4 mm rör med avlastande brickor på över och undersidan av balkarna. Stöttorna kommer att ha utstickande 4 mm gängad stång som går helt igenom vingbalken och fästs med mutter på motstående sida. Har också satt dit fästpunkter för "slatsen" som till en början inte kommer att vara rörliga utan monteras fast. Har ingen bra idé om hur den automatiska regleringen skulle gå att lösa....så börjar med fast monterade/stängda, kanske kan testa fast monterade öppna också för att se om effekten är värd besväret.
Också plywood över vingroten för att ge lite bättre mothåll för klädseln som spänner ganska hårt.
Övervingarna väger nu före klädsel 1005 g/st. Det innebär att vikten på hela modellen tom kommer att hamna på ca 11-12 kg.
Tycker att du skall ta dig en funderare vad det gäller automatiska slots. På fullskala modellen hände det, om man glömt låsa slotsen att i en sväng i lågfart kunde slotsen på innervingen bli aktiv beroende av att innervingen hade lägre fart än yttre.
Följden blev att flygplanet kvickrollade åt motsatt håll och olyckan var ett faktum.
På de två mothar som jag hade förmånen att flyga (SE-CGI och SE-ANL) var slotsen bortmonterade av säkerhetsskäl och i praktiken behövdes de inte heller för motharna har så låg landningsfart.
/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.
Har också satt dit fästpunkter för "slatsen" som till en början inte kommer att vara rörliga utan monteras fast. Har ingen bra idé om hur den automatiska regleringen skulle gå att lösa....så börjar med fast monterade/stängda, kanske kan testa fast monterade öppna också för att se om effekten är värd besväret.
Med vänlig hälsning,
Kjell
Aningen dyrt kanske men varför inte 2 st elmotorer likt Lados "E-doors" i vardera vinge som du antingen styr via kanal i radion eller möjligen mixar med gasen.
Hej Lasse,
Låter som mycket goda råd! Bekymret är att SE-AMG har slotsen kvar men jag vet inte om de är aktiva. Jag har sett bilder på den med både öppna och stängda slots. Hur som helst tar jag dig på orden och skippar tanken på automatisk "kvickrollsinducerare". Om det blir rörliga slots måste nog bli på en separat kanal och inte kopplat till trotteln. Vore obra med slots ut och in under t ex stall turn eller liknande. På fullskalan var väl slotsen låsbara för akrobatik?
Jonny,
tack för tipset om Lados E-doors. Verkar ju vara en användbar grej. Hade inte sett den förut. Men som du säger - lite dyr lösning. Speciellt om det kanske bara är dumt att göra användbara slots...
Hej Lasse,
Låter som mycket goda råd! Bekymret är att SE-AMG har slotsen kvar men jag vet inte om de är aktiva. Jag har sett bilder på den med både öppna och stängda slots. Hur som helst tar jag dig på orden och skippar tanken på automatisk "kvickrollsinducerare". Om det blir rörliga slots måste nog bli på en separat kanal och inte kopplat till trotteln. Vore obra med slots ut och in under t ex stall turn eller liknande. På fullskalan var väl slotsen låsbara för akrobatik?
Jonny,
tack för tipset om Lados E-doors. Verkar ju vara en användbar grej. Hade inte sett den förut. Men som du säger - lite dyr lösning. Speciellt om det kanske bara är dumt att göra användbara slots...
På den Just Aircraft Super STOL jag håller på med för tillfället har fullskalan också slots som hoppar ut vid lägre fart. De är delade i två delar per vinge och de verkar utan problem hoppa ut oberoende av varandra. Fjäderbelastade antar jag att de är. Verkar inte påverka flygegenskaperna negativt om de kommer i "otakt". Jag kommer dock inte ha dem på modellen även om jag har en idé om hur det skulle gå att göra. Men det förutsätter en omkonstruktion av vingen/profilen då jag inte hade med det i tankarna från början...
Tittade in på Paolo Severins hemsida idag och vad hittar man där?! En Tiger Moth i skala 1:2,8 byggd i hans fantastiska stil.
SÅ skall en Tiger Moth skapas! Så vackert att man blir gråtfärdig....
Du har ju en skalariktig pilot i din modell så än har Paolo en bit kvar Ärligt talat, hade man inte vetat att det var en modell så hade man nog inte listat ut det förrän bilderna på den herrelösa modellen i luften.
Kjell det var jätteroligt att få träffa dig i Opptand och se dina fina modeller. Ibland brukar saker se bättre ut på bild än i verkligheten men med dina modeller var det tvärtom. Synd bara på din Tiger Moth som blev nerflygen i den dramatiska mid air kraschen. Trodde vare sig det var möjligt eller sant när det yrde balsa åt alla håll. Det gick en suck genom publiken. Som tur är har du ju en ny ännu finare på gång. Måste säga att ni gjorde det verkligen bra som flög i den besvärliga vinden. För övrigt en verkligt bra flygdag och ett fint område. Hoppas att det blir fler flygdagar där.
Jo, vinden var synnerligen besvärlig med kast och stark sidvind, Jet maskinen jag flög for som en vante, 6 maskiner i luften under modellflyguppvisningen 4 blev mer eller mindre ramponerade tur det finns bra lim.
Flygdagar ska det bli fler av, och nästa event är Östersundsträffen, 2015 den 2-5 juli
Mats, tack för trevlig pratstund på Ope. Det är alltid trevligt att få ett ansikte på entusiaster man "träffar" på forumet.
Fortsätter jobba för en premiär på Östersundsträffen. Nu klar med sporren, övervingarna har fått "ribstiching" och är grundmålade. Undervingarna klädda och väntar på "ribstiching".
Kommentar