Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanvm

• jan 2009
    • 229

Ångest, ångest...
    Jag kollade på 1cm och insåg att det knappt syntes nån skillnad. Jag har nu fäst 2cm frigolit istället med dubblehäftande tejp och spacklat upp den så att finishen blir OK. Förhoppningsvis håller tejpen för nån start eller så innan den lossnar för gott.

Faktum är att kärran blir snyggare med steget flyytat, jag vet inte hur Topaz tänkte när de gjorde gjutformen.

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
      • 229

Nu är Catalinan testad med steget förflyttat 2cm bakåt.
      https://drive.google.com/open?id=1ALLp0ogOqT-EOLnPcqII6vkEooaP02sPIA

Studsarna finns fortfarande kvar, men nu börjar det kännas som om jag är på rätt väg. Under några få försök kom jag ner med lägre fart och bra sättningspunkt så att jag kunde dra ut på landningen en del - då såg det ganska schysst ut. Det var inga problem att rotera i starten, så jag får laborera med ytterligare temporärförflyttning av steget, jag funderar på att addera ca 10-15mm.

Jag råkade lägga till alldeles för mycket vikt (12g) på ena vingspetsen, så nu blev det svårt att balansera åt andra hållet istället. Till nästa gång får jag ta bort hälften, då borde det bli lagom.

Jag är riktigt nöjd med mixningen mellan roder och trottel, tack vare den har man en del att sätta emot när vingflottör bromsar i början av starten.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Intressant film, Johan!

Vädret var idealiskt och du hann med många starter och landningar. Tyvärr blev det många studsar också så det måste vara rätt att flytta steget ytterligare 10 mm bakåt.

Det måste kännas bra att ha Catalinan klar för flygning nu när våren har kommit. Jag har ställt mitt bygge åt sidan för att det lockar mer att göra i ordning mina modeller för flygning från land.

Lars

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
          • 229

Jag har full förståelse för att du inte stressar på ditt bygge!

Själv har jag gjort förnyat försök med steget ytterligare 10mm längre akterut. Den här gången var det inte vindstilla längre. De första försöken gjordes utan vågor, fast då var det en hel del turbulens/vindvrid eftersom jag stog i lä bakom en skogig udde. Mot slutet av flygandet var jag i lovart om udden. Då var vinden visserligen jämn, men istället hade jag lite sjö som störde.

Slutsatser från flygningen (45mm bakom TP):
          * Vissa landningar började mjukt, men fick tilltagande studsighet. Jag tolkar det som att den fortfarande är lite instabil i pitch. Steget ska flyttas ytterliggare 10mm till nästa test.
          * Vågor är lömskt när man startar, det är lätt råka lätta för tidigt så att kärran klipper.
          * Kolla att det är fri väg! (en start fick avbrytas pga några totalt orädda gäss som jag missade var ivägen).

Mina första landingsförsök med steget 5mm bakom TP var ju riktigt lömska. Det känns nu som om jag börjar närma mig rätt position för steget. Till viss del vill jag nog skylla en del studsande på vågor och kyttig vind, så jag kanske inte är så långt ifrån rätt position ändå.
          /J

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Hej, det har idag gått ett år sen jag byggde något på Catalinan. Hög tid att fortsätta om den skall bli klar nå'n gång!

Under sommaren fuktskyddade jag bakkroppen invändigt. Det innebär att jag hällde i ett par deciliter "kvistlack" genom ett rör med tratt som jag hade kört in igenom en kvarlämnad öppning längst bak. Den spritbaserade kvistlacken är snarlik gammaldags shellack. Jag testade först att lacken inte löser upp Titebond-limmet och inte heller XPS cellplasten som jag har i "tornet". Med lacken i bakkroppen vände jag runt skrovet några gånger och skakade ordentligt. Sen tömde jag ut den överflödiga lacken. Lämpligt göra att roa sig med utomhus - återstod att torka skrovet invändigt ?!?
            Klicka på bilden för större version

Namn: Vädra kroppen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,7 KB
ID: 508656Klicka på bilden för större version

Namn: Fläkt i tratten.jpg
Storlek: 67,5 KB
ID: 508657
            Jag satte en liten 12V-datorfläkt i tratten och drev den med ett 3-cells LiPo tills det slutade lukta kvistlack i verksta'n. Det tog två dygn. Fortsättning i denna ände av Catalinan blir att installera sidroder-servot och att provkoppla rodret.

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Servoinstallationen blev inte som jag hade tänkt mig. Jag hade köpt vattentäta servon, Hitec HS-5086WP (från Autopartner). De är säkert bra men kabelns vattentäta genomföring är så skrymmande och sitter så högt upp att jag inte kunde få ner servot i en konventionell montering.:stupido2:

Hoppas att WP-servona passar bättre för höjdrodren där det kommer att bli riktigt vått. Jag bör kunna använda de små svarta fästena för platt montage i stabilisatorhalvorna.
              Här i fenan blev det Futaba S3002 som jag har goda erfarenheter av.

Namn: HS-5086WP och S3002.jpg
Storlek: 51,5 KB
ID: 508668Klicka på bilden för större version

Namn: Fenroten med S3002.jpg
Storlek: 76,5 KB
ID: 508669

Så får det bli!
              Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                • 714

Och så blev det!

Namn: Fenrot delar.jpg
Storlek: 50,9 KB
ID: 508755Klicka på bilden för större version

Namn: Fenrot stängd.jpg
Storlek: 51,8 KB
ID: 508756
                Sidorodret har fått roderhorn i form av en genomgående skruv med platt ände och hål för roderlinken. Nu är luckan över servot fastskruvad och den nedre panelen limmad på plats. I och med detta är kroppen färdigplankad och jag kan se fram mot spackling och slipning utomhus i vårblåsten.

Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Snyggt jobbat!
                  Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                    • 714

Ursprungligen postat av Thomas
                    Snyggt jobbat!
                    Tack Thomas!

Bygget stod still under 2017 med undantag för att jag gjorde klart sidoroder-stabbe-höjdroder.

Namn: Stab med servon.jpg
Storlek: 62,7 KB
ID: 510744Klicka på bilden för större version

Namn: Höjdroder klara.jpg
Storlek: 49,5 KB
ID: 510745Klicka på bilden för större version

Namn: Höjdroder under.jpg
Storlek: 66,6 KB
ID: 510746

De vattentäta Hitec-servona sitter nu på plats i stabbens halvor. Servobrunnarna är skyddslackade mot vattenspray. Stabilisatorhalvorna sitter på ett genomgående 12 mm aluminiumrör. Med plastlock över servona ser det färdigt ut. Dessa stjärtfjädrar skall kläs med Oracover ”scale white” för att minimera vikten i stjärten. Det vita bandet på bakkroppen är spackel. Balsaplankningen har krympt efter att ha stått två år i en torr verkstad sen jag plankade kroppen.

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                      • 714

Ytbehandling

Mycket ”annat” kom sen emellan, bl.a. bygge av två pylon-kärror med elmotor. :thumbup:
                      Under 2018 har dock Catalina-bygget smugit igång igen, så det finns en del att rapportera...

Namn: Plankning klar.jpg
Visningar: 2
Storlek: 91,0 KB
ID: 510750
                      Så här såg kroppen ut när den var nyplankad men inte slipad. Kroppen blev färdigslipad i våras och jag ville göra spackling – slipning – målning utomhus. Sommaren blev ”i hetaste laget” så ytbehandlingen tog tid.

Namn: Slipad rygg.jpg
Storlek: 121,0 KB
ID: 510751Klicka på bilden för större version

Namn: Spacklad rygg.jpg
Storlek: 61,3 KB
ID: 510752
                      Resultatet efter slipning är svårt att se på bilderna men här är det strax klart för glasning. Det vita bandet är överspacklat och lite slipning av lättspackel framför fenan återstår.

Namn: Fenan glasas.jpg
Storlek: 60,9 KB
ID: 510753Klicka på bilden för större version

Namn: Fenan glasad.jpg
Storlek: 45,0 KB
ID: 510754
                      Efter glasningen med första lagret epoxy såg allt bra ut. Innan jag lade på andra lagret putsade jag av ytan lätt med 240-papper och torkade av dammet med en begagnad klibbduk. :banghead:

Namn: Bakkropp glasad.jpg
Storlek: 32,5 KB
ID: 510755Klicka på bilden för större version

Namn: Bakkropp skrovlig.jpg
Storlek: 26,7 KB
ID: 510756
                      Sen använde jag en hård svamp för att sprida ut epoxyn tunt och jämntjockt på ytan. Något gick fel här. Klibbduken eller svampen var förorenad så att det andra lagret epoxy flöt inte ut jämnt på glasfiberytan.:concern:
                      Överflödigt epoxy skulle jag ha torkat av med hushållspapper. Lite ludd från hushållspapperet är lätt att slipa bort före lackering. Före glasningens andra lager av epoxy skulle jag ha nöjt mig med en lätt slipning och dammsugning. Klibbduk behövs inte förrän just innan man skall lacka ytan. Jag ifrågasätter om man över huvud taget behöver ha ett andra lager epoxy. Det borde räcka med sprutspackel och primer.

Namn: Blanka fläckar1.jpg
Storlek: 85,0 KB
ID: 510757Klicka på bilden för större version

Namn: Blanka fläckar2.jpg
Storlek: 62,5 KB
ID: 510758Klicka på bilden för större version

Namn: Blanka fläckar3.jpg
Storlek: 72,4 KB
ID: 510759Klicka på bilden för större version

Namn: Botten slipas.jpg
Storlek: 104,8 KB
ID: 510760
                      Det blev många timmars hårt arbete med att slipa den hårda epoxy-ytan jämn utan att slipa igenom glasväven. Några vita fläckar avslöjar var jag slipade igenom. Lite vit grundfärg fick duga som reparation. Bilden på fenroten visar blanka fläckar innan de(egentligen omgivningen) slipats bort. Bottnen var glasad med 105g väv tidigare och fick nu ett ytlager med samma 25g glasfiber som resten av kroppen.

Till sist blev det klart för målning. Kroppen hänger i en krok i garagetaket.

Namn: Kroppen grundmålad.jpg
Storlek: 57,9 KB
ID: 510761Klicka på bilden för större version

Namn: Bakkropp grundad.jpg
Storlek: 50,0 KB
ID: 510762
                      Började med primer för att få bra vidhäftning för färgen. Det blev en strykning med Häftgrund V som kan slipas utan att baka igen sandpappret. Nu hänger kroppen så här med den finslipade epoxy-ytan skyddad av grundfärgen.

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                        • 714

Jag jobbade med yttervingarna i inlägg 118-140 och fortsättning följer här.
                        En yttervinge har många delar som syns på bilden i inlägg #140.

Namn: Yttervingar.jpg
Storlek: 64,8 KB
ID: 510763Klicka på bilden för större version

Namn: Yttervingar spets.jpg
Storlek: 43,3 KB
ID: 510764Klicka på bilden för större version

Namn: Servolåda.jpg
Storlek: 87,9 KB
ID: 510765
                        Efter montering av det mesta i vänstervingen såg yttervingarna ut så här. Vingen till vänster har ett blått vattentätt Hitec servo för skevrodret. Det svarta servot har just fällt ut vingspetsflottörens arm. Det röda röret innehåller en sprint som skall sticka ut och spärra flottören i uppfällt läge. Sprintarna skymtar i bilden på de färdiga yttervingarna. Bilden på en servolåda visar hur flottörservot har två stötstänger. Vingspetsen är nedåt i bild. HS-77 är ett bra servo, starkt, låg profil och här modifierat till 170o utslag, nästan ett halvt varv. När flottören är uppfälld vrider sig servot lite mera medurs. Då går den högra stången ut mot vingspetsen och sprinten låser flottören i uppfällt läge.

Namn: Yttervingar rot.jpg
Storlek: 52,9 KB
ID: 510766Klicka på bilden för större version

Namn: Yttervingar fäste.jpg
Storlek: 45,6 KB
ID: 510767
                        Vingroten ser ut så här med fästskruvar som skall gå in i mittvingen. Återstår att göra flottörerna och lock till servolådorna.
                        Sen skall yttervingarna kläs med Oracover och tätas. Till sist skall skevrodren limmas på plats.

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                          • 714

Det blev en del gjort före Jul också. God fortsättning!:cheers2:

Mittvingebygget började med att göra en skiss över hur alla delar skall hänga ihop.

Namn: Mittvinge skiss.jpg
Storlek: 69,9 KB
ID: 510799

Hänga är ordet eftersom kroppen hänger under mittvingen när Catalinan flyger. Vingstöttorna kommer att bli funktionella så de måste hänga ihop med det centrala vingröret som skall gå genom mittvingen och de två yttervingarna. Till råga på allt är mittvingens kärna skuren i två delar som skall träs över vingrörets hylsa för att sedan hänga ihop. Detta för att jag skall kunna trä in vingröret med lim och passa in det i vingstöttefästena i två steg innan limmet hårdnar.

Namn: Mittvinge alla delar.jpg
Storlek: 64,3 KB
ID: 510800
                          Här syns alla delar som skall omge teknikcentrum i Catalinan. Vingstöttefästena ligger till vänster (och ser ut som om de skall bli stommar till skidor för en tvåhjulig kärra). Den blå påsen uppe till höger innehåller elektronikdelar som skall monteras på liteply-skivan i mitten. Motorerna, tankarna, trottelservona m.m väntar i skåpet...

Namn: Mittvinge borrning.jpg
Storlek: 57,5 KB
ID: 510801Klicka på bilden för större version

Namn: Mittvinge genombrott.jpg
Storlek: 44,9 KB
ID: 510802Klicka på bilden för större version

Namn: Mittvinge alla borrar.jpg
Storlek: 65,2 KB
ID: 510803
                          Jag fick börja med att borra kanaler för servokablar och de extra små vingrör som stabiliserar vingskarvarna mot vridning. Det gick åt många olika borrar för att successivt borra och slipa upp kanalerna till rätt plats i relation till det stora vingrörshålet som jag hade skurit med värmetråd tidigare. Nu kan man se var liteply-skivan skall sitta.

Fortsättning följer / Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                            • 7676

Äkta hantverk!
                            Ingen ARF här inte....
                            Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                              • 714

Ursprungligen postat av Thomas
                              Äkta hantverk!
                              Ingen ARF här inte....
                              Nej, detta är ett bygge som inte ens följer MJD's fina ritning. Det kommer utmaningar vartefter jag bygger eftersom jag inte kan avstå från att göra cellplastvingar.

Ibland faller jag för frestelsen att köpa en ARF. Efter ett par veckors småplock med servon, roder och motorinstallation har jag ett nytt modellplan men det är då den stora tomheten infinner sig. Visst, det flyger och kanske landställsinfästningen höll, men skapandets glädje saknas.

Lättplywood i landställsfästet borde vara förbjudet!!!:secruity:
                              Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                                • 7676

Absolut rätt inställning!
                                Ett äkta hembygge, från början till slut, har ju en SJÄL!
                                Vilket man knappast kan säga om dagens vietnamesiska/kinesiska massproducerade "slit-å-släng"-produkter.
                                Okej, dom flyger oftast mycket bra, men man kan ju börja fundera på om konstruktörerna har gått nån kurs i grundlägagnde hållfasthetslära. Och när det kommer 17 likadana plan på nån träff, hur kul är det??
                                En egentillverkad kärra vet man hur man har byggt, och var man ska förstärka vettigt utan att tillföra allt för mycket vikt.
                                En egenbyggd modell vårdar man ömt...
                                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...