Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jaha då har man flugit lite termik idag. Känns läge att avlägga rapport.
Tänkte mig att idag kan det nog vara lite termik så jag gav mig ut vid 9 tiden för att fånga lite förmiddagsblåsor. startade på 80m höjd. Hittade stig direkt. En ganska rejäl blåsa visade det sig, på ett par minuter hoppa höjdmätaren upp till 200, 300 och 400m. Jag fick lite panik då modellen började bli liten, drog full broms men variometern piper som en stucken gris ändå :concern: Lite mer panik nu. Testar full sida, nu börjar modellen sjunka i 1-3 m/s. Skönt! Väl vid 80m igen släpper jag broms och spin. Hittar en ny blåsa kollar som hastigast på displayen och den visar 5 m/s. Törs mig på att stiga till 500m denna gång. Tar mig ur blåsan på samma sätt igen, funkar bra. det blev 1h 16m på 1m 45s motortid.
Modellen fungerar ypperligt för denna typ av flygning. Jag har flyttat bak TP ca 2-5mm mot rekommenderat.
För ett par dagar sen testade jag att montera på min Garmin virb xe kamera på flygmaskinen. Hittade en blåsa då också men inte lika stark.
Kommentar