Introduction F5J + Goodwood revival godis

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Ursprungligen postat av Elgstrand
    ....Det är svårt att flyga framför kameran.
    Behöver det inte vara...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Elgstrand
      • maj 2011
      • 365

Hejsan hejsan.

Jaha då har man flugit lite termik idag. Känns läge att avlägga rapport.

Tänkte mig att idag kan det nog vara lite termik så jag gav mig ut vid 9 tiden för att fånga lite förmiddagsblåsor. startade på 80m höjd. Hittade stig direkt. En ganska rejäl blåsa visade det sig, på ett par minuter hoppa höjdmätaren upp till 200, 300 och 400m. Jag fick lite panik då modellen började bli liten, drog full broms men variometern piper som en stucken gris ändå :concern: Lite mer panik nu. Testar full sida, nu börjar modellen sjunka i 1-3 m/s. Skönt! Väl vid 80m igen släpper jag broms och spin. Hittar en ny blåsa kollar som hastigast på displayen och den visar 5 m/s. Törs mig på att stiga till 500m denna gång. Tar mig ur blåsan på samma sätt igen, funkar bra. det blev 1h 16m på 1m 45s motortid.

Modellen fungerar ypperligt för denna typ av flygning. Jag har flyttat bak TP ca 2-5mm mot rekommenderat.

För ett par dagar sen testade jag att montera på min Garmin virb xe kamera på flygmaskinen. Hittade en blåsa då också men inte lika stark.

Här är den filmen:

Mvh Fredrik
      Flyger helst segel

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Härligt (och lite farligt) när det hissar!
        Retroholic!

Kommentar

• Elgstrand
          • maj 2011
          • 365

Visst är det lite farligt. Men kändes skönt att modellen ändå svarar så bra på spinn+bromsklaff. ska se om jag kan få med det på film någon gång.
          Flyger helst segel

Kommentar

Arbetssätt...