Viggen 1:9 (lågbudget)
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Ja det blir den stora 120cm spännvidd och 177cm lång.
Turbinen är klar enligt leverantören, väntar på ECU. Hur prissättningen sker har jag ingen aning om men med priser som ligger i EDF nivå så tyckte jag det var helt klart värt att prova.
Nästa steg är att prova lim på några spillbitar.
Någom som har förslag?
Vitlim är vad aerotetris föreslår, jag har sett folk som använder CA och POR.
MBS har en flaska titebond 3 Ultimate trälim så känns lockande. Att limmet är slipbart känns bra.Kommentar
-
Jag beställde hem en flaska titebond och testade med. Skillnaden var marginell, kanske är större om man limmar trä. Testade med vitlim, titebond, CA och UHU POR. Alla fäste ganska likvärdigt vilket var halvkass, går ganska lätt att bryta isär. CA limmet var inte foamsafe så det går bort direkt. POR är som alla vet som snor när man ska slipa.
Det blir titebond mest för att jag har den hemma nu. Ska testa att rugga upp ytan och se om det fäster bättre.Kommentar
-
-
Kommentar
-
-
Bygget fortsätter, det är ett pussel där bitarna passar på många sätt. Oftast är det uppenbart hur de ska sitta men jag har gjort några fel där jag fick bryta isär och montera om. Mer imponerad av limmet nu än när jag gjorde limtesterna.
Översta raderna har en massa byggnålar i sig, därför är de i oordning.
Kommentar
-
Nu går det i en rasande fart, alla sektioner är limmade (inte med varandra). Fenan och canarderna är limmade, det krävs lite magi och en stor kniv för att få rätt form. Ni kommer förstå när jag visar bilder, mobilen dog så det blir bara bild på kroppen.
Ganska lik det blå prototypbygget. Sektionerna är monterade på en gardinstång som jag inte ville kapa, därför är nosen lite förskjuten.
Kommentar
-
Fenan är utskuren, för att få hyggligt rätt proportioner så projicerade jag en 3plans skiss på fenan. Bättre än så kan jag nog inte göra.
Här har jag projicerat på nosen istället, kommer nog använda den här metoden för att hitta rätt ställen att skära ut huv, landställsluckor, canarderna och vinghalvorna.
Kommentar

Kommentar