Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut

• jan 2007
    • 929

Mick Reeves ritningar är väldigt fina, så även hans materialsatser. Dock vänder dom sig till den något erfarne byggaren då en del detaljer inte är helt utförligt beskrivna på ritningarna. Detta är inga som helst problem och har man bara lite slutledningsförmåga så blir resultatet verkligen bra.
    Detaljerna som följer med, t ex kåpor, vantskruvar, metalldelar osv är av hög kvalitet. Trädetaljerna är fint laserskurna och passar som hand i hanske. Den ypperligt fint lasertskurna plattan av rostfritt, med alla fästen och andra smådetaljer, förenklar bygget avsevärt. Allt trämaterial är av mycket hög kvalitet och är rakt och fint, utan knastar och sprickor.
    Jag kan rekommendera hans alster utan tvekan eftersom jag har byggt ett par av dem. Priset för hans byggsatser/materialsatser är förhållandevis lågt med tanke på den fina kvaliteten.

Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
      • 929

Hej igen!

Sakta men säkert tillkommer det lite av varje på "Pupen" Alla delar är nu klädda och kärran är provmonterad. Till och med en motor har hittat till sitt nya hem, en OS 160 Gemini. Jag har även provat och mixtrat för att få tyngdpunkten rätt. Mick Reeves skriver på ritningen "Keep tail light" och det är ingen överdrift att alla WW1-kärror blir baktunga om man inte ser upp. Så redan i inledningsskedet lättade jag och bytte ut några detaljer här o där för att spara vikt i bakkroppen. Vidare så har accarna, tre stycken, fått ta plats omedelbart bakom F1 i ett eget utrymme, väl isolerat från motorvärmen. Servona har jag placerat vid framkant på undervingen och allt styrs av plastade tafsvajrar för att spara på vikt. En tung Master Classic Airscrew kommer att avsluta hela härligheten.
      Nu ska jag ta lite fritt från byggrummet och syssla med piltillverkning, en annan hobby som tyvärr tar en hel del tid i anspråk. Bågskytte har alltid legat mig varmt om hjärtat så det får gärna ta lite av tiden. Dessutom kan jag ju inte bygga kärran helt färdig än för den ska ju inte provflygas förrän till Östersundsträffen 2018, tillsammans med Kjells SK50:a. Kanske kan det bli en annan kärra där emellan, vem vet.
      Kay krut
      Bifogade filer

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 1991

Snyggt Kay! Du hinner säkert med ett gäng pilar också med det tempo du håller. Det är ju långt till sommaren och Ope.

MVH
        /Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
          • 929

Ja, så har det tillkommit lite detaljer sen senast jag var inne här på dagboken. En batterilåda ovanför motorn för att få tyngdpunkten någorlunda rätt. Jag vill inte använda för mycket onödig last i form av bly mm. Bygger man den som de föreskriver så blir det till att barlasta med runt 500-1000 gram i nosen!! Nej, det gillar vi inte, får se när modellen är klar hur mycket last den ska ha i kåpan.
          Några plåtar här o där , lite luckor, en kåpa till kulsprutan och en del annat krims-krams och snart så kan man kalla den någorlunda färdig.
          Nästa projekt är redan utsett och byggbrädan behöver rustas upp inför detta, så snart åker Puppen in i andra hobbyrummet för slutmontering.

Kay krut
          Bifogade filer

Kommentar

• mrfxcoupe
            • nov 2006
            • 260

Mycket snyggt Kay. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Betyg A+

/Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                • 929

Fasen, jag har ju inte så fina maskiner som KJNI-Produkter så det får bli som det blir. Lite fusk här o där.

Kay krut

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                  • 1314

Har du tvååå st hobbyrum??!!
                  Tjusigt bygge.
                  Skall bli kul att se i luften.

// Mats W
                  Flygsmurfen

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                    • 929

Äntligen är vi båda, tanten o jag, pensionärer på heltid. Nu gäller det att planera fritiden och försöka få ihop det så smidigt som möjligt. Naturligtvis kommer modellbygget i första hand, eller?

Så i går kväll beställde jag en ny materialsats från Mick Reeves, en Sopwith Pup 1:4. Jo, jag har ju redan en sådan maskin men det finns ju flera förebilder att ta efter så den ska nog inte bli enahanda. Leveranstid ca en månad så jag lär nog hinna städa ett av hobbyrummen och göra klart för byggstart. Tids nog återkommer jag med kort byggbeskrivning.

Kay krut

Bild från Avesta och Rembo-meetinget. Sopwith Pup, klar för start.
                    Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                      • 929

Och så kom då äntligen den efterlängtade lådan från Micke Reeves och den var, till min stora förvåning hel och fin. Så länge som inte Post Mord får lägga sig i leveranserna så löser det sig. Nu var det Best som stod för transporten och det har dom gjort med bravur. Nu ska vi först avhandla Hedeturen, sedan får vi se om det kan bli lite bygge av. Då återkommer jag med bilder på bygget.

Tills dess, ha en skön sommar.
                      Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                        • 929

Usch vilken hetta. Nu får det snart räcka med sommarvärme. Tur att man har ett par ostädade hobbyrum att fly till.

Jag lovade ju i inlägget ovan att jag skulle sätta in någon bild på Sopwith Pup nr 2 och så här långt har jag kommit i dag. Lite pinnar i ett hörn, ja hobbyrummet behövde städas så spjälstaketet hamnade i skamvrån så länge. Vidare, en skitig noskåpa och två timmar senare, samma kåpa men nu lite blankare. Samtidigt fick den en förstärkningsring och lite nitar.
                        Fortsättning följer.
                        Kay krut
                        Bifogade filer

Kommentar

• AlveH

• maj 2015
                          • 109

Undrar hur du/ni gör när ni limmar laserskurna delar.
                          Ibland kan det ju vara lite sot på ytorna och min undring är
                          om ni putsar/torkar bort det värsta innan ni stryker på lim?

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Jag slipar lite lätt på limytorna om dom är alldeles för sotiga. Annars har jag inte gjort några större ansträngningar att förbehandla. Jag kör med Titebond -grön som är lite lösare i konsistensen och det fungerar alldeles utmärkt. Motorspant, vingsadlar osv kan kanske pocka på lite större uppmärksamhet men annars är det bara att åka. Jag har ännu inte fått några detaljer som har lossnat.

Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                              • 929

I dag har jag sysslat lite med hemsömnad men eftersom jag inte har någon vidare utbildning i "söm o tråd" så blev det lite fusk. Klädseln på en dukklädd vinge ska ju sys fast men detta tar så okristligt med tid och är dessutom pillejobb så jag gjorde som följer: Jag fäster tråd mellan spryglarna med knappnålar och en lös list i rot-och tippsprygel. Sedan fäster jag trådar med lite vikt i änden, mellan spryglarna, för att hålla nere sömtråden. Sedan penslar jag på sprygeln och tråden med lite uttunnat vitlim. När limmet torkat är det bara att skära av överflödig tråd och vips så är min sömnad klar. Hoppas att bilderna förklarar hur jag gör. Nästa steg är att klä vingen men det återkommer jag till så småningom.
                              Kay krut
                              Bifogade filer

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Smart!!

MVH
                                Kjell