Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Någon måste ju filma så kan bara köra en i taget så den får bli hur fin som helst oroa dig inte för kollision !

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Har varit ute och testat lite mer idag, kan säga att det är ju en förjävla trevlig kärra
      Det går att flyga otroligt sakta med den, kanske 1/8 gas för att hålla den flytande, går att glida läääänge om man håller spakarna rätt.

TP ligger ganska rätt på 49-50mm, jag hade inte riktigt vägt in den efter min fastanordning av acket ! Hade lite fluddrande vid vissa farter och det berodde på lite för glappt spel i roderstänger till skeven så får göra det lite tightare. Strips löste det för tillfället
      Klicka på bilden för större version

Namn: DA5739DF-60F1-4B12-98F7-FEBB2C61017E.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 512826

Har lite höger på sidoroder så kan vara idé att klämma dit ett par brickor vid motorinfästningen(framförallt de som skippar sidoroder) för att få lite vinkel på motorn.

Lekte lite pylon och även lite pressande över fältet men runt 4min maxgas så är ett 1400mAh 3s ack tömt, med en 6" propp, ska labba lite med en 5" om man kan få lite mer tid.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Kul att man kan flyga sakta och stabilt. :-) Det är målet med min ena 1060.

Hur går det med alla andra som beställde dessa kit? Hur många har börjat bygga? Vem har flugit?
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Det är mycket kul ålänning! Peta i ett 2s ack på typ 450mah för att spara vikt, i med 4.5g servon så är du redo för lättflyg!

Är också lite nyfiken på hur många som börjat med sina kit!

Kommentar

• Mc_rollo
            • maj 2020
            • 57

Så långt är jag! Bygger en 133%Klicka på bilden för större version

Namn: 20200720_152106.jpg
Storlek: 92,0 KB
ID: 512828
            Bifogade filer

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
              • 67

Hej,
              Vad klär ni med ?
              Oralight?

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                • 280

För min del blir det vanlig solarfilm.

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Fått lite motorer i lådan ! En av de lite värre är monterade med lite lutning åt höger, 0.9mm brickor. Så snart är kropp nr 2 klar inför slipning

Namn: 86356B9F-DD10-40B6-AA04-04083C795A55.jpg
Storlek: 23,4 KB
ID: 512836

Jag klär med hobbykings egna klädsel, funkar bra om man lär sig temperaturen på strykjärnet!

Kommentar

• Mc_rollo
                    • maj 2020
                    • 57

Jag klär med Oralight på min första speedbob.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

På lilla 800an rekommenderades inte Oralight enligt "tillverkaren" utan istället Oracover för att ge stabilitet. Stod i tråden om "vilket flyg ska vi bygga" vad nu den tråden hette.

Uppdatering om mitt paket som aldrig kommer fram... det har lämnat 28 dygns-kod-37-ritualen i Stockholm och har nu fastnat 5 dygn på andra sidan Norden i Vanda utanför Helsingfors, så det är nu dubbelt längre bort än det var tidigare. :-/ DHL. Semestern är slut så det blev inget byggande alls för min del.

Kommentar

• Mc_rollo
                        • maj 2020
                        • 57

Tråkigt ålänningen! Min fru har följt ditt dilemma och lider med dig. Hon frågar ofta,, hur går det för ålänningen?Vi Hoppas verkligen att du får dina prylar snart

Kommentar

• Mr.Bob
                          • aug 2017
                          • 692

Så jeffla surt Ålänning!! Hoppas du får dina efterlängtade kit snart

Flög lite mer igår och testade 2s bl a, det var inget för mig iaf men de som vill såsa runt är det säkert roligt! Med en lätt setup i sin modell kan man köra vääääääldigt sakta och ha roligt om man gillar en saktare kärra, det blåste 4-5m/s igår så fick slåss lite men jag stängde av gasen ett bra tag och bara hängde i luften innan det var lite för nära marken.
                          5,5x5,5 propp var ca 1min längre flygtid men kände att det saknades drag så 6" är nog minsta på 1060 varianten, kan tänka mig på 800 varianten bör den mindre proppen fungera bättre.

2s 2200mAh ca 6min körtid på mestadels fullgas. Jag har stoppat i en gyromottagare nu så ska testa lite hur det beter sig med lite stabilitet eftersom stjärten gärna kastar sig lite om det inte är vindstilla. samt för att få ut fler än 4 kanaler och kunna ställa in skeven separat(har icke justerbara roderstänger), får den inte riktigt bra inställd trots TP.. !

Kommentar

• Mc_rollo
                            • maj 2020
                            • 57

Monterat skeven med tunna mylargångjärn som jag delade på. Lägger sedan en remsa klädsel i diket på undersidan och en tunn remsa över skarv mellan vinge och skev på översida.

Namn: 20200805_180947.jpg
Storlek: 80,4 KB
ID: 512837

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6806

Wohoo! Idag hämtade jag paketet och nu har jag en bunt SpeedBobs hemma! ;-) 42 dagar tog det för postväsendet/transportfirmorna. Men jag vet inte varför. Nåja...

Vet inte var jag ska börja! :-D

Kommentar

• Mc_rollo
                                • maj 2020
                                • 57

Härligt ålänningen! Då är det bara att sätta igång. Det är en fin byggsats och kvalitén är riktigt bra. Kroppen är väl vettig att börja med

Kommentar

Arbetssätt...