Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mc_rollo
    • maj 2020
    • 57

Jättekul Lars! Grattis!

/MC.Rollo

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
      • 280

Kul med fler modeller i luften!

Har tyvärr ingen uppfattning om toppfart, annat än att den är ganska snabb. Men den känns inte sådär brutalt kvick som t.ex en funjet kan upplevas. Har TP lite längre fram, ca 4cm från framkant - så sjukt snäll i låg fart!

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

"ganska snabb" beror ju på vad man jämför med ;D haha

Håller med, riktigt snäll modell över lag har jag märkt! UNDERBAR !

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
          • 280

Ursprungligen postat av Mr.Bob
          "ganska snabb" beror ju på vad man jämför med ;D haha

Håller med, riktigt snäll modell över lag har jag märkt! UNDERBAR !
          ja, alltså den är nog inte pylonmässig iallafall. Men det ska bli spännande med 4s setupen!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Tyngdpunkten:
            Jag satte den på 50 mm från framkant inför den första flygningen. Planet flög bra, var inte överdrivet känsligt på höjdrodret och krävde en aning dykroder för inverterad flygning. En rekommendation skulle kunna vara 45-50 mm.

Klädsel:
            Jag skrev i inlägg #314 om att använda varmluftspistol för att justera skränkningen. Man får vara försiktig så att klädseln inte släpper vid vingens bakkant(del 42), särskilt om den är gjord av endast ett lager 2mm balsa. Två - tre lager av 2mm balsa rekommenderas för 800 resp. 1060.

Batteri till SpeedBob 1060:
            Optimal batteristorlek kan vara 3S, 675-800 mAh beroende på hur man skall använda sin SpeedBob. Vill man ha större batteri kan man behöva bredda hålet i det främre huvudspantet(del 2) från 35mm till 40 mm. Bra att göra innan man bygger kroppen...

Snart kommer Byggtips_v4 med samma detaljnummer som tidigare.
            Lars

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Jag bygger långsamt vidare... måste ha motor och folding propeller (tex Aeronaut nav samt blad) och lång alu-spinner nu så jag kommer vidare.

Måste/bör man slipa höjdroder och sidoroder så de är kilformade?
              Om man ska göra det, hur gör man det enklast på så små roder?

Byggt vidare: http://forum.motorportalen.net/viewt...145810#p145810

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3386.JPG
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 513636 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3385.JPG
Storlek: 97,3 KB
ID: 513637 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3388.JPG
Storlek: 175,8 KB
ID: 513634 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3384.JPG
Storlek: 132,7 KB
ID: 513638 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3387.JPG
Storlek: 177,9 KB
ID: 513635
              Senast redigerad av Ålänning; 2021-11-12, 19:31.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                • 280

Rundade bara av fena och stabbe inkl höjdroder, ingen kilform behövs. Kanske är det bättre med kilform? Vet ej...

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Rundat av framkant som tidigare sagt sen gjorde iaf jag en lättare kilning på rodrena, det är väl på högnivå som det kan göra skillnad om man bara rundar av eller kilformar.

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6806

OK, jag har fasat av framkanten av rodrena... hur man nu förklarar... så det blev "trekantiga". :-) Sån där standard avfasning som det brukar vara på större roder.

Är ju ändå platt stabilisator och platt fena så det är väl som ni säger, overkill att kilforma sidoroder och höjdrodet.

Men OM man nu skulle vilja göra dessa två roder kilformade... hur skulle man gå tillväga på så små roder? De är ju 3mm tjocka, men skulle kilformas till tex 1mm i bakkant. Fästas i bordet och sen slipas höger sida först, sen vänster med sandpapper i sån där plan hållare är väl ett sätt. Har nog balsahyvel, men de kan dra sig lite när man inte kan hålla i ordentligt. Jag har iofs en slipmaskin med vinklar och grejer, men inte så man kan slipa denna väg, tror jag. Man slipar bara ner ena sidan, tex ovansidan, och anpassar framkanten efteråt, är klart lättast. Det är iofs samma sak med skevrodrena, men de är mycket större och mer lätthanterliga.

Kommentar

• Mr.Bob
                      • aug 2017
                      • 692

Nu du Ålänning.. ! Ska du få läsa dagens smartaste lösning.

Tejpa fast rodret på ena sidan av tillhörande fasta del(stabbe tex), sen lägger du delen platt på bordet och tar en slipkloss, slipar till önskad tjocklek sen tejpar du fast den på sidan du precis slipat och vänder på delen, tar bort första tejpbiten och slipar önskad tjocklek på denna sida.. KLART!

Du får ju däremot lite problem eftersom du redan limmat ihop fena och stabbe, du kan ju annars göra samma process på en lös balsabit

Håller själv på att smått börja på en ny vinge till SpeedBob nr.01 med D-balk, se lite hur pass styv man får den etc samt prövning till V2

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                        • 714

Ursprungligen postat av Mr.Bob

Håller själv på att smått börja på en ny vinge till SpeedBob nr.01 med D-balk, se lite hur pass styv man får den etc samt prövning till V2
                        Styvare vinge kan behövas. Den kan vrida sig när man krymper klädseln...lätt att justera men D-balk är ett bra alternativ. Var får du nya spryglar ifrån?

Lars

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6806

"Precis" som jag skrev alltså, förutom att du tänkte med dubbelhäftande tejp... döh, tänkte ju inte jag på. ;-)

Varför skulle jag få problem med det? Mitt höjdroder ligger löst och det gör sidorodret också. Det är fenan som är ihoplimmad med stabben endast. :-) Fenan ska väl inte vara kilformad? Och stabben behöver bara vara det på ändstumparna vilket är enkelt fixa efteråt.

Funderar på motor nu från ett ställe jag tänkte beställa ifrån... nån av dessa... har inte "tänkt" så mycket längre än att sålla fram denna binge och ska sålla lite till, är jag på rätt väg om jag är ute efter en "trainer"?:

Sunnysky X2206 1900KV 18A 2-3S 150W 25g 520g 6-7"
                          T-Motor AT2303 1500KV 10A 2-3S 100W 17g 524g 8x4"
                          T-Motor MN1806 2300KV 14A 2-3S 150W 18g 535g 6x2"
                          T-Motor AT2205 1500KV 13A 2-3S 120W 25g 579g 8x4.3"
                          Emax GT2205 1660KV 12A 2-3S 133W 23g 590g 8x4"
                          Sunnysky X2206 1500KV 18A 2-3S 150W 25g 655g 8x6"
                          T-Motor MN2206 2000KV 18A 2-3S 180W 30g 700g 7x2,4"
                          Leopard 2826 1820KV 22A 2-3S 230W 45g 1050g 735"

Kommentar

• Mr.Bob
                            • aug 2017
                            • 692

Lars:
                            Jag köpte tre kit + andra kroppsidor samt spryglar till underliggande vingen(lätt V-form) så har lite delar över från ett kit varav då spryglar till en vinge, har ett komplett kit över som jag lånat fram/bak-kant vinge och gjort nya delar till nya vingen

Läste någon pratade om att det är fattigt med balsa framför skevrodret på ovansidan för klädselns skull, jag slipa ner och limma dit en 10mm bred remsa (samma som undersidan) för att få mer yta för klädselns skull, samt lite mer styvhet.

Ålänning:
                            Ja dina roder ligger löst men din fena och stabbe är ju ihoplimmade, jag slipade använde fena och stabbe som anhåll så delarna fortfarande passar 100 om man råkar slipa lite mer på tjocka änden om delarna ligger löst ifrån de fasta partierna. ska förvisso erkänna att jag slipa lite större kil än bara själva rodret, hade anledning att ha fena+roder/stabbe+roder

motor är ju helt och hållet vad du ska ha för syfte med modellen, snabb/slow.. 2s eller 3s...

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                              • 280

Jahapp, då var den sagan slut. Planet bröts sönder i luften, körde en repa på ca 80% gas i medvind. Sen sa det bara ”zapp” så flög det pulver. Ingen aning om vad som hände. Kanske klädseln lossnade från framkanten i fartvinden? Trist på ett kul plan...
                              Bifogade filer

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Nej! vad tråkigt!! "explodera" ena vingen ??

Jag råkar ju faktiskt ha ett kit liggandes

Kommentar

Arbetssätt...