Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Måste verkligen hörnen bli runda med fräsen?
Om du kör rakt ut förbi hörnet, bort fr biten och sedan svänger runt och kör rakt in på nästa skär blir hörnet kantigt.
Kanske inte möjligt alla ggr men borde gå ganska ofta?
Bara en tanke liksom...
Bygget ser nice ut. Vad blir måtten på den?
Fördelen med fräsen är att den kan skära i flera material och att den kan fräsa i höjd också.
Laser är ett 2D verktyg och man ska vara försiktig med vilka material man stoppar i. Alla material med "C" i sig (ex PVC) bildar någon kloridgas som fräter både på maskin och lungor.
Ok, att ha bra ventilation i hobbyrummet kan ju vara en utmaning.
Är bra sugen på en fräs men den lågfrekventa produktionen motiverar inte investeringen riktigt.
Tjena gubbar, har hållit på att utvärdera lasern idag, har inte fått den nya 30w Lasermodulen att funka fullt ut eller så bluffar dom med effekten...Monterade tillbax orginal Lasern på 15w och testat för fullt.
Facit blev 3mm balsa 1 pass hastighet 370mm/min
3mm plywood 2 pass hastighet 340mm/min
med dessa värden så blev full genombränning....
Fördelen med laser är att får mycket mindre spill då du Kan pressa ihop delarna du ska skära ut + att du slipper Tabsen som fräsen behöver annars lossnar delarna och flyger iväg..
OutstandingLures, jag har visserligen inte jättestor erfarenhet av olika EDF setups men har en Dr. Mad 90mm för 10s lyckas inte få den att ge i närheten av 5Kg thrust som specifikationen lovar, 3Kg är nog närmare sanningen.
Jag funderade på att köpa laserhuvud min fräs eller bygga om min K40 till större skäryta men det blir nog modifiering av K40 för den går att köra ganska mycket fortare.
Flygsmurfen, titta på Workbee. Jag köpte ett mekaniskt kit med stegmotorer från Bulkman 3D och sen ett styrkort (duet2) och spindel från Aliexpress (800w). Är ganska säker på att totalen blev runt 8000kr.
Det går att bygga ännu billigare om man vill, exempelvis MPCNC eller DremelCNC men jag är tveksam till stabiliteten hos de fräsarna.
Ok tack Daniel Ahlin för din erfarenhet angående EDF motorn, får kolla runt lite mera å läsa på lite....Är oxå sugen på en co2 laser men där Går nog gränsen för vad jag Kan Dra in I lägenheten
Jag har också en gammal DrMT fläkt som jag bara lagt åt sidan, inget drag att skryta med. Men dom har kanske lärt sej och gör bättre grejor nu.
FreeWing fläkt med inrunner motor är nog iallafall ett säkrare kort. Eller FMS.
/A
Jag har också en gammal DrMT fläkt som jag bara lagt åt sidan, inget drag att skryta med. Men dom har kanske lärt sej och gör bättre grejor nu.
FreeWing fläkt med inrunner motor är nog iallafall ett säkrare kort. Eller FMS.
/A
Ok tack för tipset ska titta lite närmare på dessa
OutstandingLures, jag har visserligen inte jättestor erfarenhet av olika EDF setups men har en Dr. Mad 90mm för 10s lyckas inte få den att ge i närheten av 5Kg thrust som specifikationen lovar, 3Kg är nog närmare sanningen.
Jag funderade på att köpa laserhuvud min fräs eller bygga om min K40 till större skäryta men det blir nog modifiering av K40 för den går att köra ganska mycket fortare.
Flygsmurfen, titta på Workbee. Jag köpte ett mekaniskt kit med stegmotorer från Bulkman 3D och sen ett styrkort (duet2) och spindel från Aliexpress (800w). Är ganska säker på att totalen blev runt 8000kr.
Det går att bygga ännu billigare om man vill, exempelvis MPCNC eller DremelCNC men jag är tveksam till stabiliteten hos de fräsarna.
Då börjar det bli ekonomiskt intressant men du nämner köpa i lösvikt fr olika håll och kombinera prylar av okänd teknik..
Hum?? Blir nog dyr soppa om man inte vet vad man gör? Skall ju styras på någe sätt också...
Du har ingen separat byggtråd någonstans? Skulle nog vara av allmänt intresse?
Sorry TS för trådkapningen men ditt bygge får tankarna att vandra iväg :-)
Man blir ruggigt inspirerad av byggmetoden..
Då börjar det bli ekonomiskt intressant men du nämner köpa i lösvikt fr olika håll och kombinera prylar av okänd teknik..
Hum?? Blir nog dyr soppa om man inte vet vad man gör? Skall ju styras på någe sätt också...
Du har ingen separat byggtråd någonstans? Skulle nog vara av allmänt intresse?
Please follow all the guides below to build your WorkBee. Taking note of the guides relevant to your mechanical machine and controller version.
WorkBee är en konstruktion av ooznest men den "open source" så det finns olika leverantörer av delar att välja mellan. Min fräs är byggd helt enligt instruktionen på länken ovan. (screw drive och duet2 controller).
Frässpindeln körs oftast helt separat men manuell start och inställning av varvtal för att hålla elektroniken så simpel som möjligt. Det finns ett antal videos på youtube med komplett montering och åtminstonne en facebook grupp.
Risken med styrda maskiner är att det lätt blir flera....
Kommentar