Mig 29
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kommentar
-
Var inne och kikade på en sådan däringa fräs.
Verkar landa på närmare 20 papp?
Inga dåliga priser på tillbehören men är det god kvalle så...
Kul att se ditt bygge ta form.
Bygger själv två st scratchbyggen i balsa just nu.
Lite CNC-hjälp vorre mumma. Bitarna blir inte alltid helt raka.
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Jo jag tycker oxå att dom tar nog så bra betalt för tillbehören, sen så är kvaliten riktigt super....
Har du nån byggdagbok på Dina byggen som man Kan följa?
//Lars OKommentar
-
-
Bägge är egna designer. (Papper och penna :-)
Vad gäller "Catfightern" tog jag måtten i stort sett fr originalet men jag ändrade kroppens utformning för att få större
sidoarea och mer utrymme inne i kroppen..
-
Fräsen har gått varm I helgen, så nu ska det monteras å slipas lite några dagar. Måste nog säga att det här är nog det roligaste bygget jag gjort hittils, nästan så att frugan börjar titta lite snett på mig nu
. Får nog bjuda ut henne och barnen på en gomiddag snart. Kanske man får lite andrum ett tag :sarcastic:
Kommentar
-
Som smultron på ett grässtrå :-)
Kul byggteknik.
Kommer att bli ett hyfsat jobb att klä den sedan?
Blir den glasad utvändigt?
-
Det Kommer nog inte vara nån lek att klä den, ryssen som jag fått ritningen av klädde den först med balsa sen verkar det som han använder nån typ av glasväv...Tanken är väl att göra på liknade sett...
// Lars OKommentar
-
Kolla det här inlägget för hur du klär modellen med glasfiber.
Kommentar
-
Hej Lars!
Att klä Mig-29'an med balsa tar förstås lite tid, men det är en lek med belöning...
Jag antar att 1,5 mm balsa är lagom tjockt att planka kroppen med. Det finns ställen på Mig 29 som är nästan plana men där det är välvda ytor måste du klä med smala plank. Gör mallar av plywood för att skära plankorna där de skall smalna av i ändarna, t.ex från nosen och bakåt samt över motorerna. Mallarna kan användas till ett flertal plank om de är rätt uträknade. Limma liknande plank omväxlade på höger och vänster sida så att de inte drar kroppen sned.
Sweeper gav mig den här bilden. Var noggrann när du skär och slipar till plankorna så blir det ett minimum av slipning-spackling-slipning. Limma plankorna med gullim som är slipbart och inte segt. Använd lättspackel som är ungefär lika hårt som balsa så går slipningen bra. Sen när balsaskalet är klätt med 20-25 gram glasfiber och epoxy blir Mig 29'an riktigt fin.
Hur skall du bygga vingarna?
Lars NKommentar
-
Tack Daniel för länken, mycket bra Bilder och text....(Man bugar och bockar)
Hej Lars och tack för Dina tips angående balsan, Kommer nog behöva endel stöd under plankningen då jag ser det som den svåra nöten.... Programmera CNC fräsen, jobba med Fusion 360 det är överkomligt då jag Kan det ganska bra nu.
Lars OKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar

Kommentar