Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Menar Du att denna härliga modell skall flyga på nästa års MFD??
Det blir något att se fram emot i så fall.
Jag är grymt imponerad över Dina byggkunskaper, själv tycker jag det är jobbigt att mobilisera energi att komma igång med min ARF-Extra 300S.. :oops:
Tack Lars! Det är inte så mycket att vara imponerad över. Det är mycket trial and error som gäller. :lol:
Om jag känner att det tar emot med något bygge så tar jag alltid en liten paus. Och sedan börjar jag småplocka lite med den och vips så är jag i full fart med byggandet.
Vi får se om det blir någon flygning på MFD. Varför jag har satt en tidsbegränsning på denna modell beror på att jag vill se om jag kan hålla den.
Så nu skall jag bara limma dit de sista delarna för att få till formen på planet. Här har jag fått fast spanten till bommarnas förlängning upp på vingarna.
Och kablarna för servona där bak drog jag ner igenom vingarna, in i kroppen och fram till nosen på planet där allt skall knytas ihop!
Eftersom alla de stora delarna har limmats ihop så är det dags att montera resten av de små delarna. Här har jag klätt den främre delen på den högra bommen.
Det blir en hel del balsaklossar som skall sågas till, slipas och passas in.
å tålamodet tålamodet .... men uj vad fint det blir ... stiligt ..
FM extra 300s 60size
black horse extra 300s 46 size asp46
giles 202 3d CRRC40i bensin ..
p51 pylon (modeltech) TT36pro
V-MAR cap 231 ex asp120
jamara corsair os90fs
ultimate elite series .40 ST51rc
Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Beundransvärt fint jobb du lägger ner på dina flyg :shock: .
Följer alla dina byggen på scalebuilder och dom är alla lika fina. Helt otroligt vilken glöd där finns , själv har man problem att hitta den glöden på en ARF ens :oops:
Så har man varit i bygglokalen och gjort nya saker.
Drog lite servokabel och tryckluftsslangar och vips så var även ställen på plats.
Och när ställen hade hamnat där de skall vara så var det bara till att såga till lite balsa och forma bommarnas förlängningar in under vingarna. De är gjorda av 15 mm balsa. För att kunna få den där balsa att följa vingarna krökning så var jag tvungen att såga 20 snitt i dem. Det underlättade enormt mycket.
Den högra sidan.
Annars var det en massa slipande och slipande som gällde. Här slipar jag till en försänkning i bakkanten av stabben. Detta gjordes för att kunna försänka en 0,8 mm plywood remsa ned i balsaplankningen. Allt för att få en tunn och hållbar bakkant.
Jag la 4 lager med maskeringstejp som mothåll för att få en rak slipkant.
17 mm breda remsor skall läggas in på båda sidorna av stabben.
Minus min tumme så kommer det att se ut så här.
Jag perforerade plywood remsan med en Woodpecker för att underlätta för epoxyn att tränga in i remsan. Jag skar även bort en bit av den yttersta kanten på balsaplankningen.
Och så här blev det. Jag har även satt igång och göra samma sak vid alla andra roderytor. Det tar inte så lång tid att göra detta och belöningen man får är en rak kant som definitivt är mer hållbar än balsakanten.
Jag har även börjat snegla lite på hur jag skall inreda flygplanskroppen med alla grejor som skall ner där.
Ja, jag säger detsamma! Det är en ren njutning att se en mästerbyggare i action. Men själv är man bara en glad amatör i jämförelse med många andra. PDT_Armataz_02_15
Har du vägarna förbi världsmetropolen Nyköping så är det bara till att svänga in så kan vi se om jag mot förmodan lyckas brygga en eller två koppar kaffe.
Nu ska ju jag inte lära pappa göra barn, men en "dum" fråga:
Hur kommer det sig att du valde 0,8 plywood till bakkanten? "De flesta" verkar använda 0,4 för att få ett snyggt avslut.
Jag har också blivit tipsad (av Neil Hutchinson) att man lägger plywooden med fiberriktningen i "kordriktningen". Ska förhindra att man får en ojämn (vågig?) bakkant. Vad det nu spelar för roll när plywooden är gjord av flera lager? :roll: Problemet är att hitta 0,4/0,8 flak tillräckligt breda för att skära i den riktningen, tror 250 mm är de största jag hittat....
Stulet från Evo's Hangar:
Ailerons made from 1/32 ply core and balsa ribs and 1/64 ply shrouds added to wing TE
Then the 1/64th ply is glued onto the wing with the grain running chordwise.
Själv har jag nu studerat Mästaren Dave Platt i ett par timmar. Till allt sånt här använder han G-10, han avslutar vingens plankning halvvägs över sista balken och limmar sen dit en remsa G-10. Då slipper han slipa så mycket också!!!! \/
Kommentar