Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Om ytan redan är hyfsat bra så kan du prova med slipgrundfärg. Det är en tjockare grundfärg. mellanting mellan sprayspackel och grundfärg.
Så slår du 2 flugor i en smäll
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Jo, jag brukar använda det. Men jag behöver bygga upp en aningen mer nivåskillnad så därför provar jag Hagmans sprayspackel. I normala fall så använder jag detta:
2 komponents högfyllande primer. Besvärligare att använda än Hagmans sprayspackel, men lättslipat.
Jag slipade av spacklet och det blev så lent och fint. Och jag sprayade på ett par lager på den andra innerklaffen. Det ökade på vikten med 2 gram på den. Imorgon när jag har slipat bort det skall jag se hur mycket som försvann.
Vingspetsarna fick sig en omgång med hyveln och sandpappert. Så nu är de i en fin form.
Och resten av planet fick också en omgång med slippapper. 180 papper på min slipmus och 2 timmar senare så är det en riktigt bra finish på det. Men det finns fortfarande en del mindre fel på ytan. Det blir det alltid när man lägger glasfiber. Så därför skall jag ge hela planet en omgång med sprayspacklet och sedan slipa bort det.
Slipa....det är skoj.............trodde ni på det? :lol: :lol: :lol:
Tänkte att det kunde vara roligt att se en riktigt stor kärra byggd av Phil Clark på Fighteraces i England.
[ame="http://uk.youtube.com/watch?v=ITRNEOdgHY8"]YouTube - 30% Skyraider Flight Tests 3 & 4[/ame]
Jo, det är en maffig kärra som Phil har byggt. Och det hör till saken att han har byggt, renoverat och håller på att bygga fler plan i den större skalan.
Jag håller just nu på att alternerar mellan min egen bygglokal och klubbens sprutbox. Så därför så går Vampiren lite på sparlåga.
Jag fick lite problem med lite färg som släppte och vid närmare undersökning så kom jag fram till att det beror på att jag slarvat med rengöringen av den underliggande ytan. :oops: :oops: :oops:
Eftersom jag tycker så mycket om att slipa så måste jag ju göra det på den här kärran med. Allt för att få en bra finish.
Kärran är ganska stor så det gick åt 3 sprayburkar med Hagmans Stålplast. Jag la 3 lager på glasfibern. Så det kan kanske vara förklaringen till att det gick åt så mycket!
Nu skall jag bara lägga glasfiber på yttervingarna och skevroderna. Sedan skall även de få en behandling med sprayburkarna.
Det är bara roligt att kunna dela med sig. Kan jag lära ut något som andra kan ha nytta av så kan jag med störste sannolikhet lära mig något av någon annan.
följer med under byggets gång är mäkta imponerad av dina byggen!
FM extra 300s 60size
black horse extra 300s 46 size asp46
giles 202 3d CRRC40i bensin ..
p51 pylon (modeltech) TT36pro
V-MAR cap 231 ex asp120
jamara corsair os90fs
ultimate elite series .40 ST51rc
Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Jag fick lite problem med lite färg som släppte och vid närmare undersökning så kom jag fram till att det beror på att jag slarvat med rengöringen av den underliggande ytan. :oops: :oops: :oops:
Först dammsuger jag ytan väldigt noggrannt med en borste på munstycket. Därefter torkar jag av ytan med t-röd. Efter detta så rör jag inte ytan utan att ha handskar på händerna.
Kommentar