Glasning!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Ursprungligen postat av emilb
    Hej!

jag har med stor behållning läst de illustrativa instruktionerna för glasning och känner mig taggad att sätta igång. Har lite frågor av praktisk karaktär till Göran eller någon annan kunnig:

1. Jag noterade av bilderna att du verkade glasa in hela undersidan på en gång men hur gjorde du med bommarna? Lät du glasfibern gå ner halvvägs runt eller vad?

2. Hur gör man med skarvar? Min kropp är så lång att det knappast finns ett stycke som passar. Ska man försöka lägga skarv i skarv och blir det spackling som behövs där efteråt då?

3. Det är ju ganska små satser man blandar åt gången eftersom man bara har c:a 15 minuter på sig. Men hur gör man när epoxyt börjat härda på ett område och man börjar smeta ut det nya? Spelar det ingen roll att den tidigare utsmetningen redan börjat härda eller ska man vara försiktig med att överlappa olika satser av epoxy?

4. Jag har nu skaffat ritning och cnc-utskurna spant för min dröm-maskin: Short Sunderland. Det är en fyrmotorig flygbåt med riktig kölform. Hela konstruktionen är plankad, vingar, stabbe och kropp. Som övning bygger jag nu först en Seamaster 40 med liknande kölform. Jag tänkte glasa även övningsmodellen så de värsta misstagen görs nu och inte sen. Har du några tips gällande själva kölen? Den är V-formad ungefär såhär:

| |
    \/

Ska jag göra glasningen av själva V:et i ett stycke och låta sidorna överlappa något (har hört att för skarpa kanter inte går bra med glasfiber)?

Det finns andra former på modellen som är mer räta och U-formade:

|_|

Vad rekommendar du där gällande överlapp och arbetsordning?

5. Jag har börjat sniffa butiker efter glasfiber och det verkar inte vara så många som har något större sortiment. Konstruktören av Short Sunderland (Tony Nijhuis) rekommendar 17gr /m2 men det har jag inte hittat någonstans. Känner du till någon bra leverantör?

6. Läste även guiden för glasning på din sajt Admin RC Scalebuilder och där rekommenderas bla Zaps Resin. Den verkar finnas hos de flesta hobbyhandlare men frågan är om den är bra, vad tycker du?

Det här blir min första glasning och det ska bli riktigt kul!

mvh

Emil
    Hej Emil

1. Jag delar alltid upp ytorna i mindre områden för att det skall bli lättare att arbeta med glasfibern/epoxyn. Om jag inte minns fel så glasade jag undersidan på innervingarna med totalt fyra glasfiberstycken. Bommarna delade jag också upp i flera stycken och de slutade så att jag hade cirka 2 cm överlapp. Det är bättre att dela upp komplicerade ytor i mindre stycken än att försöka klä dem med få stora stycken.

2. Jag lägger alltid överlapp och försöker hålla detta till 2-3 cm. Spackling får du göra oavsett hur du gör. Men är du bara noggrann med förberedelse jobbet på själva träytan så behöver du inte spackla så mycket.

3. Min erfarenhet av att smeta på ny epoxy på epoxy som redan har börjat härda är att det gör inget. Det är bara till att smeta på.

4. Dela upp glasningen i de naturliga områdena (när det gäller de V-formade ytorna) men med överlappning in på intilliggande områden. Det kan vara svårt att få glasfibern att vika sig över kanterna på grund av att fibrerna är ganska styva. Men ett knep för detta är att stryk på epoxy på glasfibern och ytan precis som när du lägger på den på de plana ytorna. När epoxyn börjar bli klibbig så smetar du fast den. Du kan behöva gå över dessa områden ett par gånger innan glasfibern bestämmer sig för att fastna på ytan.
    När det gäller riktigt skarpa kanter som just rätvinkliga hörn och kanter så rekommenderar jag dig att låta glasfibern sluta vid kanten och fortsätt med ett nytt stycke på andra sidan utan överlappning. Börja med undersidan och arbeta dig upp mot ovansidan.

5. Jag har blivit rekommenderad väldigt många gånger att använda 17 gr/ m2 väv, men hade precis som du problem att få tag på det. Så därför använder jag minst 25 grams väv numera. Och därför kan jag säga att du kan med gott samvete använda 25 grams väv utan problem. Viktökningen är minimal och ytan blir lite hållbarare. Vad det gäller Sunderlanden så hade jag lagt 25 grams väv på alla ytor utom de ytor som utgör själva botten på "skrovet". Där hade jag lagt 50 grams väv.
    Vad det gäller leverantörer av glasfiberväv så köper jag en hel del av Lasse Palm på LP-Agentur.

6. Ett litet förtydligande. Det är inte min site, utan jag är bara en av några Admins där.
    Zaps Resin är samma sak som Pacer’s Finishing Resin. Och det är det som jag använder till 99,9%. Så jag kan lugnt säga att jag tycker om det och att det fyller mina krav. :lollypop:

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Tänk bara på att tänk efter före när du jobbar med glasfiber och epoxy. Mina råd är baserat på min erfarenhet och det finns säkert andra som har andra tips.

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• emilb
      • aug 2007
      • 6

Hej Göran,

tack för snabbt svar! Nu är alla tveksamheter undanröjda - bara att sätta igång!

mvh

/Emil

Kommentar

• emilb
        • aug 2007
        • 6

Alla kan!

Hej,

ville bara tacka för hjälpen och visa några bilder från min första glasning! Det är pontonerna som sitter längst ut på vingarna till min SeaMaster som har fått sig en omgång glas och epoxy. Allt enligt tipsen från Göran som Bokis sammanställt (det var förövrigt Bokis som gav mig 2kvm glas att komma igång med, de har inte gått att få tag på i hela Stockholm - tack bokis!).

Köpte den sista pusselbiten idag, en precision scale för att mäta epoxyblandingen ordentligt. Enda problemet är att den titt som tätt stänger av sig så man måste antingen vara snabb eller komma ihåg hur många gram som redan hällts i.

Hoppas fler vågar sig på detta för det har hitills inte var så svårt.

/Emil
        Bifogade filer

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Snyggt jobbat Emil!:thumbup:

Göran

Kommentar

• marell01
            • maj 2007
            • 831

Tack för denna underbara guide!
            Hälsningar
            /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• marell01
              • maj 2007
              • 831

Göran, vad använder du för spackel efter att man grundat? Jag tycker pp100 är alldeles för hårt. Jag skall bara ha det till de ytligaste små små skavankerna...
              Mvh Marcus
              Hälsningar
              /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Jag använder detta:

En-komponents, torkar på en väldigt kort stund, lättslipat och lättarbetat.

Göran

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Någon som vet om det går att köpa detta spackel här i Sverige?
                  Blir dyrt om man bara ska beställa en eller ett par tuber från Fighteraces... :vroam:
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  :crazy_pilot:
                  //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Slå en signal till Lelle.

Göran

Kommentar

• Sebbe
                      • mar 2008
                      • 190

Hejsan!

Nu i dagarna har jag klätt med glasfiber för första gången! Blev mycket nöjd med resultatet och hållfastheten.
                      Har följt denna guide inför klädseln men har några extra frågor jag skulle vilja veta!

Hur gör ni när ni mäter upp blandningen av epoxit? Det epoxi jag använder blandar man 2 delar bas och 1 del härdare och har ännu bara mätt med ögonen och detta är ju långt ifrån perfektion så jag undrar om man kan väga de 2 delarna i varsin mugg och sedan blanda? Men risken är väl att de kan ha olika densiteter och ge fel viktangivelse....
                      Det finns inga små smidiga engångs måttglas man kan använda eller liknande? Vad är minst sämst, mest bas eller mest härdare i en blandning?

Och tillsist har jag upptäckt att slipa glasfiber är inte så roligt för armar m.m. det kliar och svider rätt gött efter lite slipande så drar man runt med skiten efteråt. Så vad rekomenderar ni för skydd när ni slipar? Munskydd är väl rätt bra att ha misstänker j jag men för övriga kroppen?

//Sebbe

Kommentar

• Zazzu
                        • maj 2007
                        • 278

Ursprungligen postat av Sebbe
                        Hejsan!

Det finns inga små smidiga engångs måttglas man kan använda eller liknande?

//Sebbe
                        Köp medicinburkar på apoteket som man har när man tar någon typ av flytande medicin. De rymmer 30ml, dessa har jag använt och det fungerar bra. Det är inte alla apotek som vill sälja men det går att köpa.

/Ulf

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                          • nov 2009
                          • 149

Hej Sebbe. Det finns en mycket bra o billig våg som Du kan använda. Köp billiga plastburkar - lägg dem på vågen
                          och sedan starta vågen. Vågen ställer sig på O,o gram och nu kan Du hälla i Dina olika blandningar och Du får absolut
                          rätt mängd och blandning.
                          Använd gärna en bordsfläkt som blåser bort eventuella epoxi-gaser ifrån den plats som Du sitter.
                          När Du slipar - kan Du även "våtslipa" i vatten. Det har fungerat bra för mig.
                          Lycka till. ingemar Nabbing Ållebergs modellflygklubb Falköping.

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Ursprungligen postat av Zazzu
                            Köp medicinburkar på apoteket som man har när man tar någon typ av flytande medicin. De rymmer 30ml, dessa har jag använt och det fungerar bra. Det är inte alla apotek som vill sälja men det går att köpa.

/Ulf
                            Och när ev. epoxirester torkat är det bara att krama plastburkarna så släpper limmet från insidan. Så burkarna kan användas flera gånger!!
                            /Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• K-Å
                              • maj 2006
                              • 1184

Hej hur funkar det med golvlacken istället för epoxy på balsa?

Torktid
                              Antal lager, stryknikngar
                              Slipbarhet, krävs det lika mycket spackel?
                              Vikt kontra epoxy
                              Hållfasthet

Ska glasa en balsa kärra i vinter med 25g väv och där jag jagar vikt

MVH K-Å
                              MVH Kjell-Åke Skoog
                              Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• jocke1963
                                • dec 2007
                                • 2709

Ursprungligen postat av K-Å
                                Hej hur funkar det med golvlacken istället för epoxy på balsa?
                                Funkar finfint!

”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

Arbetssätt...