KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Christer.
    Använder du original huset/mekaniken (det som följde med i byggsatsen) till landstället och bara byter ut benen till Robart?
    Eller är allting Robart? :?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Hejhopp äntligen fredag!!

Använder originalmekaniken, gick ihop med bl.a. Bokis om en beställning från USA på dessa Robartben:

Blir lite pyssel att få ihop dom. Behövs nog kortas lite här och där, kanske modellen mindre hade varit bättre? Men dessa ska inte vara omöjliga att använda. Rapport kommer!

Jaså du Lars, du tycker det ska vara öppningsbar huv?? Well, då måste jag prova. Tog mod till mig och ritade upp var bakre skarven skulle vara, sen var det bara att skära. No guts, no glory!!

Blev riktigt bra! Främre och bakre delarna kommer limmas, den rörliga fästs med skruv. Kommer troligen limma dit en liten "läpp" på de fasta delarna för att de ska gå lite "omlott" med huven.

Baxar upp modellen i vardagsrummet och limmar på luftintaget under vingen. Var tvungen att borra upp det! 8)

Cannon-blisters limmas på vingens översida. Tyvärr bli det fel färg på ena vingen...... Antingen får man snygga till själv med lite grått, eller göra som jag: Måla D-dagsränder.

Dotterns dockor, barnvagn och My Little Ponnys rensas undan för en överblick. Nog ser det ut som en Spitfire Mk. XIV?
      Jag har sett bilder av KMP Spitten på nätet och tyck att den haft lite konstiga former i vissa vinklar. Men när man ser den på riktigt, DEN ÄR FÖRB-NN-T LÄCKER!!

Det här skruvarna följer med i byggsatsen, 2,3x10 mm. Blivit kär i dom, riktigt bra. Någon som vet var man få tag på liknande?

Ha en trevlig helg!
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
        • jun 2006
        • 735

Ahhhhhhhh, vilka härliga bilder!!!! PDT_Armataz_02_44

Det blev ju hur bra som helst med huven oxå!
        När jag har dagdrömt om detta har jag sett framför mig att den rörliga delen går på någon sorts skenor och att man relativt enkelt kan låsa bubblan i öppet eller stängt läge. Kanske inte är så lätt att få till i praktiken.. PDT_Armataz_02_16

Appropå Cannon-blisters, skall det på några kanonrör?? Spitten på reklambilderna ser ju extra grym ut med dessa på plats. Frågan är bara hur man får till dem på ett bra sätt?

Snyggt jobbat i vanlig ordning, Christer. Ha en trevlig helg Du oxå!!

/Lars
        Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Det är inte alltför besvärligt att få till en skjutbar huv, det är läckert! Tips på hur du gör på en Spitfire hittar du här:
          This Web site was created at www.homestead.com. You can easily build a customized Web site for yourself or your business using our simple Web page building tools.

Själv har jag fnullat med en huv på mitt Never-Ending-Tempest-bygge, men där måste huven gå på tre skenor. Kanske jag är avskräckt?!:

Ritning, med instruktioner, på hur du gör de läckra kanonerna (ett måste!) kommer inom kort på ett Forum nära dig. Demonterbara så klart! :lol:
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

När man skall börja med Spitfire-bygget gäller det att hålla ordning på tummen mitt i handen, det är ett som är klart! PDT_Armataz_02_03

Imponerande byggbilder på länkarna, Tempest-bygget ser klart avancerat ut.. :shock:

Glädjande att få höra att tips på (demonterbara) kanonrör kommer lite längre fram. Ser fram emot att få läsa mer om detta oxå.

/Lars
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Följde länken till Evo´s hangar, blev lite fundersam över luckan han tillverkat på bla spitten i fråga. Hur skulle det funka att tillverka en liknande lucka på KMP´s modeller? (väntar fortfarande på min P-47á)
              Tyckte det verkar smart med en "service" lucka där man kan gömma strömbrytare, ladduttag och bla luftpåfylning. Har sett detta även Byron P-51 Mustang vid en skala träff jag varit på. Jag gillar ide´n faktiskt.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

Ritningarna till kanonerna kommer från engelsk skalatidning. Den är i skala 1/6 och visar hur man bygger upp dom i balsa. Man kan enkelt plocka bort dom, det är ett smalt rör i kanonen och ett lite större i vingen. Ska scanna in ritningen å det snaraste!

Serviceluckan bakom cockpit är nog inga större problem att göra. Bara att gjuta av innan kroppen skärs upp. Gör som jag gjorde med sporrhjulsluckorna men kanske ett par lager extra med glasfiber.
                Har funderat på en också, strömbrytare går alltid att manövrera via en tunn pianotråd, men värre med luftpåfyllning och ladduttag. Jag ska ta en allvarlig funderare på en servicelucka. PDT_Armataz_02_44
                /Christer Landberg

Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Christer.
                  Har du gjort något med Robart struttarn ännu??? PDT_Armataz_02_38
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
                    Christer.
                    Har du gjort något med Robart struttarn ännu??? PDT_Armataz_02_38
                    Har bara kapat ena benet. Benet måste borras och gängas för de två skruvar som det ska hålla härligheten.... Har införskaffat gängtapp i lämplig dimension, får se om det blir nåt gjort ikväll.

Funderade på serviceluckan igår. Mottagaracken bör nog placeras mer eller mindre över motorn, det blir väldigt långa sladdar till strömbrytaren...
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Ska ha det i åtanke när jag sätter igång med mitt bygge. Vill undvika alltför långa kablar.
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                        • 1314

Det är tur att det finns internet !!!

Jag sitter bara 300 m bort men får beskåda detta bygge via nätet...snyft.
                        Kul att det går frammåt i alla fall Christer.
                        Jag meckar vidare med mitt kök så känge.

Nästa år skall jag kanske bygga lite flygmaskiner som omväxling (?).
                        Flygsmurfen

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

Jadu Flygsmurfen, du har blivit inbjuden... men tackade nej för att jag var lite snorig..... Men du är alltid välkommen!!

Helgens framsteg är två lager vit färg för D-dags ränderna, behövs ett lager till. Samt skruvat, skruvat, skruvat IKEA garderober.... :?
                          Bilder (på Spitten) kommer å det snaraste!

Tally Ho!
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Var alla skruvar med till garderoben? Köpte en själv för ett år sedan på IKEA där det fattades några beslag. (Kunde inte låta bli att skriva när det ändå kom på tapeten) suck PDT_Armataz_02_13

Väntar med spänning på fler bilder av din otroliga Spitt.
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Inga problem med garderoberna Ompa. IKEA har bättrat sig betydligt på senare år, oftast blir det delar över!

Inget gjort på landställsbenen än, men har nu fått på 3 lager TUNNT med vit färg.
                              Jag kommer inte märka min Spitfire som byggsatsen utan så här:

Profil från No. 91 "Nigeria" Squadron av Peter Hall (Osprey Aviation Elite 3).
                              No. 91 var en av få divisioner som flög under D-dagen med Spitfire XIV.

Ränderna målades på för hand i all hast kvällen innan D-dagen, därav att de är ojämnt målade och inga raka linjer...

Men på en modell skulle det väl se alltför taskigt ut att måla så. Maskerar iaf linjerna men penselmålar med Clas Ohlssons "finaste" pensel.

Kroppen!

En bit bak på kroppen har Mk. XIV någon typ av sprötantenn. Monterade en bit 3cm Sullivan stötstång med nedre änden igensatt. "Antennen" blir en bit pianotråd eller liknande.

När färgen torkat ska de svarta linjerna på, behövs antagligen bara ett lager.

Tally Ho!
                              /Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

• zeno
                                • maj 2006
                                • 536

Jolly good ol' chap!

Av någon konstig anledning tycker jag nästan alla allierade plan blir snyggare med invasion stripes, och spitten framför allt!

PDT_Armataz_02_44

Kommentar

Arbetssätt...