KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Ursprungligen postat av Nalle
    För att du/ni inte ska tro att Hurricanen är laggd på hyllan och att Moore bara sitter i baren och pimplar Scotskt, så ska jag tala om att jag letar Radio.
    Vi väntar...
    Har fått en inspirations svacka ang min Thunderbolt, men hittar nog formen snart. Har åtminstonne pillat lite pån i helgen, samt sprutspacklat. Nu väntar, förhoppningsvis sista, slipningen.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Då fortsätter vi med #2!! Bör gå aningens snabbare att få i luften än Ettan!! Och förhoppningsvis håller den sig längre där också...........

Reservdelar för 600 kr inhandlades till Saiton och det var snabbt gjort att skruva i den. Genland hade använt samma motor! Saknar fortfarande en ny trycknippel, tror inte den går att köpa lös, man måste köpa komplett ljuddämpare. PDT_Armataz_02_33
      Ny spinner ligger och väntar hos Janne "Lowflyer" Dersjö, beräknat överlämnande sker på Hobbymässan.

Ack in under tanken, koppla in servon till mottagaren, ställa utslag. KLART!! Den blåa saken är en ventil för att reglera lufttrycket till ställen, dvs hastigheten på in- och utfällningen. Genland hade monterat flapsservona åt samma håll, en Y-kabel fungerar alltså inte. Man får reversera ett servo, eller som jag gjorde, mixa servona på två kanaler. Efter lite pyssel med två lösa servon fick jag ihop det, fick läsa instruktionsboken också...

En enkel och hyfsad cockpit...

... som saknar en pilot. Har funderingar på att recycla Sqn Ldr Nash, men han ska då få gå ner rejält i vikt. Använder huvud, händer och kläder men göra en ny kropp i cellplast. Genland har vägt Spitfiren och den hamnar straxt under 6 kg, med tyngpunkten på rätt plats!! Vill inte tynga ner den här i onödan, här ska flygas!!

Nu återstår att ställa in skev- och flapsservon. Tänkte byta ut landställsbena mot mina fjädrande Robart inkl. dito hjul.
      Vädring? Mmm.... efter att sett Lowflyers Corsair kan jag nog inte låta bli. Funderar på att lägga till lite extra märkningar. Är lite sjuk annars och vill att ALLT ska vara enligt en förebild, men eftersom #2 nu är märkt som (nästan) alla andra KMP Spitfires vill jag göra min lite personlig. Självklart ska det vara "som det kunde sett ut".

To be continued...
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Jajamänsan Christer,så jämrans kul! Genland,du är ny hjälte No1!
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• taygher
          • jun 2006
          • 735

Jag instämmer med föregående talare!

Gott att se att bygget går framåt. Om Du får en startvikt på under 6kg blir det en härlig maskin att flyga. Min väger som sagt 6,5kg torr och är trevlig att spaka. Har ca. 15 starter på den så här långt och är helnöjd!

Keep up the good work, Christer!
          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• wesse
            • maj 2007
            • 5864

oj de va en reko man som grejade en ny åt dig...sitter här o snyftar nu o vet nu att änglar finns....hurra för att hälpa andra då mår magen bra.....
            (':up:')

:love: Get high with hovering
            not drugs :love:

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Härligt Christer.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• taygher
                • jun 2006
                • 735

Hej Christer!

Hur går det för Dig? Har Du bestämt Dig för hur mycket jobb Du skall lägga ned på vädring med mera?
                Jag har inte fått tummen ur och monterat Dina snygga kanoner ännu, men skall ta tag i det under vintern. Det är lite spännande att sätta borrmaskinen i vingens framkant men förhoppningsvis går det bra.

Det finns ju epoxy, spackel och färg annars..
                Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
                  • maj 2006
                  • 1228

Tjena moss!

Lite segt här över... Det har varit alldeles för mycket på jobbet sista veckorna. :(

Men har i alla fall fått tag på en ny trycknippel, M4 storlek så det fick gängas lite. Nya fräscha Robarthjul har monterats på mina oleolegs, behöver nu några cm 6 mm pianotråd för att montera dessa på mekanismen. (Genland har borrat ut för 6 mm trådar, vilket kommer passa mina ben mycket bättre än originalstorleken som jag använde på #1.)

Radioinstallationen, dvs injustering av roderutslag är klart. Enda aber här är att det "som vanligt" endast blir 40-45 graders klaff... Kommer nog montera vanliga gångjärn som jag gjorde sist, tog ju bara 30 minuter att göra och jag fick då 80 graders klaff!!!

Velar lite om jag ska vädra kärran, men kan nog inte låta bli.
                  /Christer Landberg

Fw190D9
                  Fw190F2
                  Hawker Tempest Mk. V
                  S29C Tunnan

Kommentar

• genland
                    • maj 2006
                    • 1228

Hej Christer!

Kul att det rör på sig lite iaf.
                    Hoppas inte vikten skenar iväg för dej!
                    (På maskinen alltså)

Bästa Hälsningar Kent

Kommentar

• ChristerL
                      • maj 2006
                      • 1228

Kanske en liten rapport så ni inte tror det är helt stilje?

- Trycknippel på plats!
                      - Mina Robart oleo legs är på plats med nya fräscha dito hjul. (De gamla sprack i kraschen :roll: )
                      - Flapsen bortskurna, ska nu montera dom med vanliga gångjärn och få ca 80 graders klaff.
                      - Ett riktigt bakslag var när spinnerleveransen från Brian Taylor kom. Lowflyer hade först beställt spinnrar till Hurricane och Bf109. Han ringde och ändrade den till Hurricane och Spitfire XIV. När han väl fått dom tog det några veckor innan jag fick min och jag såg att något inte stämde.... Efter lite efterforskningar och ett samtal till Mr Taylor visade det sig att han skickat spinnrar till Hurricane och..... Bf109!

När Lowflyer ringde Mr Taylor så kunde han inte påminna sig samtalet från Sweden, och kunde inte byta eftersom vi dröjt med att "klaga"!! So back on square 1 vad gäller spinner. Skickade igår ett mail till Pitch Hobby för att se om det går den vägen.

Inte mycket kvar att göra mao, ska försöka få till lite speciell "nose-art". Tänkte först använda gnuggbokstäver från Decadry men de verkar vara utdöda på 2000-talet? Hittar dom ingenstans i Stockholm... Ska istället försöka med de satser man kan köpa hos bl.a Wentzels och printa egna.

För övrigt kan jag rekommendera årets "Årgångsglögg" Blossa -07, havtorn och kanel. Värmer gott i novemberkylan!!
                      /Christer Landberg

Fw190D9
                      Fw190F2
                      Hawker Tempest Mk. V
                      S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Skönt att se du lever Christer. Min tråd ligger för tillfället lite i ide pga mycket jobb. Men den kommer så småningom
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• taygher
                          • jun 2006
                          • 735

Hej Christer!

Du kommer garanterat att få ett unikt utseende på Din Spitfire om Du använder den spinnern!! PDT_Armataz_02_11
                          Modellen tar ju lite mindre plats på längden i bilen oxå..

Skämt åsido, kul att se att det går framåt, Du måste ju bli klar till våren så Du hinner provflyga ordentligt inför vår roteflygning på MFD.
                          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
                            Skönt att se du lever Christer. Min tråd ligger för tillfället lite i ide pga mycket jobb. Men den kommer så småningom
                            Lever, men knappt!! :lol: Du vet säker hur det är: Jobb å familj å sånt som stör. Tänk om man kunde ha 35 timmars-vecka i hobbyrummet istället för på jobbet!!

Ursprungligen postat av taygher
                            Skämt åsido, kul att se att det går framåt, Du måste ju bli klar till våren så Du hinner provflyga ordentligt inför vår roteflygning på MFD.
                            Sakta men säkert framåt. Men såg att Kristiflygarhelgen och MFD är extremt tidigt nästa år, 1 maj!! Och du som ska flyga rote med Lelle och Extra också!!

Jaha, man kanske skulle lägga up några bilder?

Som sagt, skar loss flapsen som på #1 och monterade tre vanliga gångjärn istället. Lägger dessa lite (typ 2 mm) lägre än original CA-gångjärnen, får då ett maxutslag på 80-85 grader. Nu är det roderhornet som begränsar utslaget. Har inte limmat fast flapsen än eftersom jag tänkte prova att airbrusha detaljer den här gången.

Robartben med Robarthjul. Genland hade lagt ca 2 mm plywood under bakre fästet, passade på att lägga 2 mm till.

Idag är jag en lycklig man!! Fick ett PM från JeN här på forumet där han sa att han hade en Spitfire XIV/XIX spinner men ingen Spitfire. Men han hade en Bf109 utan spinner. Ville jag byta??!!
                            Så här är vi nu med en Brian Taylor spinner väntandes på att ta upp hål för propelleraxel och propeller. #1ans spinner som referens....

Tusen tack JeN för bytet. Sparade många timmars letande!!
                            :thank:
                            (Pitch Hobby säljer förresten inte spinnern löst längre.)
                            /Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Jösses, en uppdatering till!!

Som nämnt tidigare, funderade jag på lite "påhittade" markeringar på #2. Lite personligare...
                              Som de flesta kanske vet gjorde man i vissa städer insamlingar för att få sin "egen" Spitfire. Dessa märktes ofta "Spirit of ....." efter staden. Ett exempel ovan är "Spirit of Kent" och eftersom den här Spitfiren skänktes till mig av Kent "Genland" Gunnarsson i min bedrövelse efter 1ans krasch så....

... skulle naturligtvis min märkas "Spirit of Kent"!!!! Använde Testors dekalark. Inte det bästa resultatet men får duga. Monterade även på lite annan markering från byggsatsen som Kent inte gjort samt 8 kill-marks.

/Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Klart godkänt val av förebild!

Göran
                                Sponsrad av MBS RC Models