Marutaka Corsair F4U-1A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Plugg till motorkåpan

Ni som har följt den här byggtråden vet att det varit lite bekymmer med att få någon som kunde tränga ut kåpan lite i framkant, den är ju djupdragen i aluminium så det borde inte ha varit omöjligt. Jag har ju besök flera personer som trodde sig kunna göra det med det har i slutänden bara blivit, njet.
    Då återstår bara att själv försöka att göra en i glasfiberarmerad plast.

Eftersom jag har beslutat mej för att sätta in en Moki 150 så var det nöd och tvunget att banka ut fronten eftersom den var för smal. Kåpan avsmalnar med totalt 15 mm i diameter, dvs 7.5 mm i sida. Den var precis 255 mm 60 mm före framkanten, samma mått som Moki´n har som dödmått, och det gick ju bara inte att använda den rakt av då.

Beslutade mej för att spackla upp den till 270mm, samma mått som i bakkant, och 7,5 mm så det är ju inte särskilt mycket. Använde mej helt enkelt av vanligt väggspackel till dom första lagren. Fick spackla i flera omgångar för att få spacklet att torka ordentligt, samt att det krymper lite efter att det torkat. Dom sista lagren använde jag mej av ett finspackel för att justera bort alla gropar och blåsor.

Jag har också bestämt mej för att göra den med öppna luftutsläpp så jag byggde upp dom med vanlig blå cellplast och sedan spacklade jag upp resten.
    Slutligen så sprutade jag den med att par lager av Hagmans sprayspackel och vattenslipade den först med 400 och sedan 600 papper tills jag blev nöjd.

Nu åkte jag in till en kompis som har en lackfirma som sprutade den med 2-komp lack. Han fick ta vad han hade i sprutan då han hade nå´n lack på gång, så det blev en Toyotaröd kulör.
    Då kan vi väl säga att pluggen är klar för avgjutning, och det bästa är att kåpan går att återställa till sitt ursprungliga skick utan några som helst skador och åverkan, ifall att jag nu skulle vilja det.

Det får bli allt för denna gång. Nu återstår att göra en delningsskiva, för det kommer knappast att gå att få loss den färdiga formen från pluggen annars. Nu krymper ju inte epoxy nämnvärt men tror att det blir bättre med att göra en delningsskiva iaf. Nu återstår att tillverka själva formen.

Måste erkänna att detta är mitt allra första försök till att göra en så pass stor form. Har förvisso gjort landningsställ, hjulkåpor och någon liten motorkåpa tidigare, men det är allt. Det får väl bli ”Try and error”!
    /Lelle

Kommentar

• genland
      • maj 2006
      • 1228

Du är då fanken i mej värst:thumbup:

Vilken finnish, hoppas det går bra med
      formen.:icon_pidu:

Mvh Kent

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Ursprungligen postat av genland
        Du är då fanken i mej värst:thumbup:

Vilken finnish, hoppas det går bra med
        formen.:icon_pidu:

Mvh Kent

Va fasen, Kent! Bor du vid dator´n eller är du "Stadsanställd" också?
        Formen ja. Jo jag hoppas att den också blir lyckad! :icon_pidu:
        /Lelle

Kommentar

• Lupus49
          • aug 2009
          • 4

Hei Lennart. Takk for senast. Pluggen såg snygg ut. Flygselskapet Norwegian har også rød nese! Hehe. Men om du skal på skalabedømming, kan det vel hende at domaren ser at den blev lite tjock fremst, eller? Men med Moki 150 så måste det bli så där. På min tror jeg at det blir Saito 450. Jeg tror jeg må til radiomannen og skaffe galler til oljekylarna
          Om det inte er plats til Moki150 inni motorkåpan, blir det som du ser på avataren plats til mitt hufvud!
          Hälsningar Rolv B
          Senast redigerad av Lupus49; 2009-09-22, 21:23. Anledning: humor

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Kanske försent att bygga en Corsair F2G?? :sarcastic::

"The year 1949 saw the last running of the famous “National Air Races” that had historically been held since 1929 at Cleveland, Ohio in the USA.
            On that last occasion in Cleveland and of the “Tinnerman Trophy Race” …The winner was Ben McKillen who flew a powerful former WW2 Corsair F2G fighter plane sporting a spectacular red paint scheme that he had applied especially for the Cleveland Races. He also came third in this colourful Corsair in the Thompson Trophy Race at the same event".

Men kåpan blev det en j-kla finish på, t.o.m. Lelle är med på bild!!
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• genland
              • maj 2006
              • 1228

Ursprungligen postat av Lelle
              Va fasen, Kent! Bor du vid dator´n eller är du "Stadsanställd" också?
              Formen ja. Jo jag hoppas att den också blir lyckad! :icon_pidu:
              Haha, nej men sitter vid datorn i jobbet 90% av tiden
              då kan man ju smyga in här ibland:th_o::sarcastic:

Mvh Kent

Kommentar

• Corsair
                • dec 2007
                • 639

Hej Lelle, det blir bara bättre och bättre...:icon_winkle::icon_winkle:
                Live to fly, fly to live!
                Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Hej alla och tack för all uppmuntran, men det är bara trevligt att dela med sig av det lilla man kan, och hoppas att det kan komma till nytta.

Just nu ser inte kåpan så snygg ut längre, har just kommit upp från hobbyrummet efter att jag lagt på det första lagret med glasfiber till formen. Hoppas att jag kan visa det i nästa vecka.
                  /Lelle

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Äsch, ska du hålla oss på hallstret såååååå länge :banghead: :sarcastic:
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    :crazy_pilot:
                    //Tomas//

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Lelle, Du är en sann mästerbyggare som aldrig upphör att överraska! :thumbup:
                      Jag väntar otåligt på nästa uppdatering.. :lollypop:
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Ursprungligen postat av Ompa
                        Äsch, ska du hålla oss på hallstret såååååå länge :banghead: :sarcastic:

Ursprungligen postat av taygher
                        Lelle, Du är en sann mästerbyggare som aldrig upphör att överraska! :thumbup:
                        Jag väntar otåligt på nästa uppdatering.. :lollypop:
                        -----------------------

Sorry, Ompa & Taygher.
                        Det kommer nog att ta en del tid innan jag kan presentera några nya foton. Det var ganska besvärligt att få till glasfibern runt alla snäva rundningar och "luftspjällen", men så fort formen blir klar så kommer det, ifall jag inte misslyckas alltför mycket. :lollypop:
                        /Lelle

Kommentar

• Lupus49
                          • aug 2009
                          • 4

Hej igjen Lennart. Jag skrev at din nya motorkåpa kanskje inte blev helt "scale", men nu har vi sett at her fins varianter och jag drar tilbaka ALLT jag sagt om inte skalalik. Din nya cowl er nok helt scale i varje fall för någon variant ac Corsair, dom tidligaste tror jag (ursäkta mit svorska språk) :sarcastic:
                          Rolv B

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Ursprungligen postat av Lupus49
                            Hej igjen Lennart. Jag skrev at din nya motorkåpa kanskje inte blev helt "scale", men nu har vi sett at her fins varianter och jag drar tilbaka ALLT jag sagt om inte skalalik. Din nya cowl er nok helt scale i varje fall för någon variant ac Corsair, dom tidligaste tror jag (ursäkta mit svorska språk) :sarcastic:
                            Rolv B
                            Hej Rolv.
                            Du har mejl
                            /Lelle

Kommentar

• Lupus49
                              • aug 2009
                              • 4

Jojo, jag har mejl, men någon andre burde veta at du, på trots av mina korrigeringar, gjør rett
                              Rolv

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Fortsättning på motorkåpan

Det var ganska länge sedan det blev någon uppdatering på den här byggtråden, men nu kommer det en iaf.

Det har varit lite trögt och jag har tappat fart av lite olika anledningar. Nu har jag iaf kommit igång igen och jobbat med att färdigställa formen till motorkåpan. Det har tagit mera tid än vad jag kunnat vänta mej.

Så här såg ju pluggen ut senast det var en uppdatering, och nu var det en delningsskiva som skulle tillverkas.

Här är delningsskivan tillverkad. Jag använde en bit formplyfa. Den är utmärkt att använda eftersom den är behandlad med något medel som gör att epoxy´n släpper från den väldigt lätt från den.

Nu gällde det fixera pluggen. När delningslinjen är klar gäller det att kunna fixera pluggen och då använde jag lite byggsilicon i botten av ställningen. Nu fick det torka över natten innan jag tog loss den.

Nu gällde det att göra pluggen så tät som möjligt mot delningsskivan. Här använde jag mej av epoxy och microballonger .

Så här blev resultatet när tätningen är renslipad.

Här är det första lagret med gelcote (som luktar bäver) pålagt. Innan detta kunde göras så vaxades pluggen riktigt ordentligt, och sedan smordes den in med släppmedel.

Första lagret glasfiber pålagt.

Här är den första halvan plastad och delningsskivan borttagen. Bara att fortsätta med nästa halva.

Tyvärr tog jag ”i” lite för mycket när jag lossade delningsskivan så jag skadade det ena luftspjället lite. Tog lite tid att laga denna ”lilla” skada, så det var också en av anledningarna till att det dragit ut lite på tiden.

Här är formen klar. Det blev ett ganska pyssligt jobb att få loss den eftersom det finns negativa radier i nospartiet. Pluggen fick väl lite stryk, men den är ok att återanvända i sitt ursprunliga skick. Däremot att göra en ny form på den låter sig inte göras.

Här är den ihopmonterad. Nu ska det gjutas en nu kåpa i den här. Kanske kan den vara klar till helgen.

(Jag har också påbörjat mitt sidoprojekt, en Carl Goldberg Extra 1 700 mm(ej ARF) som skall vara klar till våren, eftersom jag gjorde en mid aircollision med den andra.)

Det var allt för denna gång.
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...