Marutaka Corsair F4U-1A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Alltså, Wow. Och du snackar om Ompa klass??
    Det här är en skola jag bommat iaf. Eller så sov jag väll på lektionen :sarcastic:

Skämt åtsido. Detta är något jag verkligen skulle vilja lära mig. Jag kommer definitivt höra av mig mer till dej om detta Lelle.
    Att kunna gjuta mina egna kåpor etc skulle vara ett jäkla lyft för hobbyn.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Lelle
      • aug 2007
      • 1472

Ursprungligen postat av Ompa
      Alltså, Wow. Och du snackar om Ompa klass??
      Det här är en skola jag bommat iaf. Eller så sov jag väll på lektionen :sarcastic:

Skämt åtsido. Detta är något jag verkligen skulle vilja lära mig. Jag kommer definitivt höra av mig mer till dej om detta Lelle.
      Att kunna gjuta mina egna kåpor etc skulle vara ett jäkla lyft för hobbyn.
      Ompa.
      Det är faktiskt inte så svårt, och jag är själv ganska ny på det här men jag vågar att prova, och det kan du också kan göra också. Ta någon gammal hjulkåpa du har liggande för dina första försök. Och självklart Ompa, bistår jag gärna med lite tips.
      /Lelle

Kommentar

• qrt
        • maj 2006
        • 237

[QUOTE=Lelle;222976]
        (Jag har också påbörjat mitt sidoprojekt, en Carl Goldberg Extra 1 700 mm(ej ARF) som skall vara klar till våren, eftersom jag gjorde en mid aircollision med den andra.)QUOTE]

Kanon Lelle, jag har oxo en kartong med en CG Extra stående i garaget som väntar på att bli ihopsatt vilket år som helst. En BYGGTRÅD är ett måste när du drar igång med din. Tackar på förhand!!! :1headbang:
        /Kurt

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Ser strålande ut Lelle!
          Vem vet, en vacker dag kanske jag dyker upp hemma hos dig med en 2 m Tempestkropp som du får göra en form till!! :icon_pai:
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

Imponerande i vanlig ordning Lelle! :thumbup:

Väntar med spänning på att få se den nya motorkåpan inom kort.
            Keep up the good work!
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

[FONT=Verdana]
              Ursprungligen postat av qrt;222986[/FONT
              Kanon Lelle, jag har oxo en kartong med en CG Extra stående i garaget som väntar på att bli ihopsatt vilket år som helst. En BYGGTRÅD är ett måste när du drar igång med din. Tackar på förhand!!!
              /Kurt
              Hej Kurt.
              Måste göra dej lite besviken:banghead:, men det kommer inte att bli någon byggtråd på Extran. Det finns en hel "drös" med Extror på forumet och skillnaderna är inte så stora mellan dom, så jag tycker inte att det behövs ett bygge till. Naturligtvis kommer jag att ta en del bilder till mej själv och kan nog dela med mej till dej.
              Jag gjorde ju en mid-air med den gamla och eftersom den flyger så himla bra så blev det en till. Melja mej när du drar igång.

------------------------------------

Ursprungligen postat av ChristerL
              Vem vet, en vacker dag kanske jag dyker upp hemma hos dig med en 2 m Tempestkropp som du får göra en form till!!
              Hej Christer.
              Du bor ju så nära mej, (krypavstånd) så ta med dej Tempesten och ett gallon singelmalt ska du få se på formar.:sarcastic:
              /Lelle

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Formöppning

Formöppning.

Idag skulle då bli den ”stora dagen” med att ta ut kåpan ur formen, och frågan var naturligtvis; Hur skulle den se ut. Några stänk adrenalin infann sig nu!

Först gällde det att ta bort bultarna som höll samman formen.

Och simsalabim här var kåpan losstagen från formen, och det gick otroligt lätt med lite tryckluft i skarvarna. Den blev riktigt skaplig för att vara första gången jag gör en så pass stor kåpa. Lite skavanker fanns dock, men inga stora grejer utan det blev rätt bra.

Här är bakkanten lite grovtrimmad.

Nu kunde jag inte hålla mej så här kommer några bilder på när kåpan är monterad på Corsairen.
                Nu är det nog dags att ringa till Hasse på 3F, för nu passar den tänkta motorn i kåpan.

Nu återstår lite finlir på kåpan och sedan fortsätter jobbet på kroppen. Så det återstår mycke´ mycke´ mycke´ jobb ännu.

Det var allt för denna gång.
                /Lelle

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

:fans: :1wav:
                  Jag är stum...
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  :crazy_pilot:
                  //Tomas//

Kommentar

• Pekkala
                    • maj 2006
                    • 1159

Formöppning! det är grejer det, riktigt spännande

Ser kanonbra ut, :thumbup:
                    Hur mycket glas och vilken epoxy har du använt?
                    MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Fantastiskt!! :icon_pidu:
                      Suveränt!! :fans:

Superlativerna vill aldrig ta slut, det blev helt enkelt skitbra!
                      Gott att se att det blir så rejäla utblås för varm luft också med öppna kylklaffar, det kommer att bli mumma med en Moki i den här! :thumbup:

Lelle-klass!!!
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Hej Boys, och tack för uppmuntran.

Jo, det var riktigt kul att ta loss kåpan, och det var med spänd förväntan jag undrade hur den skulle vara. Lite småpyssel blir det med några små bubblor och dom "vassa" kanterna vid kylflänsarna. Annars var det ok.

Ompa; Nu jädrar gör vi kåpor till mustangen. Jag hjälper gärna till.

Pekkala; Det ligger i tur och ordning 1 lager 80 gram, 1 lager 165 gram, 2 lager 290 gram. Kanske lägger jag ett lager 80 gram ytterligare.
                        Epoxyn som jag anväder är Bil-Temas och den funkar väldigt bra med ganska lång öppentid.
                        Kåpan väger nu 380 gram

Tigern; Det får ju inte bli för varmt. 5 bensincylidrar värmer på ordentligt.
                        /Lelle

Kommentar

• Corsair
                          • dec 2007
                          • 639

Hej Lelle...Mycket snyggt, behöver man en kåpa så kan man höra avsig till dig..:secret::blush:
                          Live to fly, fly to live!
                          Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Lupus49
                            • aug 2009
                            • 4

Det var vackert gjort! Nu återstår det och se om Moki150 passer inn der? Vad tror du? Blir det åkning til Nyköping nu?
                            Med fet plånbok?
                            Tar du upp order på den motorkåpan? Om du seier nei, slipper jag använda pengarna mine til en Moki!
                            Rolv B

Kommentar

• Lelle
                              • aug 2007
                              • 1472

Ursprungligen postat av Corsair
                              Hej Lelle...Mycket snyggt, behöver man en kåpa så kan man höra avsig till dig..:secret::blush:
                              Hej Janne.

Nja, det var så himla mycke´jobb, så jag bistår gärna med mina små erfarenheter. Jag är ju bara nybörjare själv på den här tekniken.
                              /Lelle

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Ursprungligen postat av Lupus49
                                Det var vackert gjort! Nu återstår det och se om Moki150 passer inn der? Vad tror du? Blir det åkning til Nyköping nu?
                                Med fet plånbok?
                                Tar du upp order på den motorkåpan? Om du seier nei, slipper jag använda pengarna mine til en Moki!
                                Rolv B
                                Hej Rolv.

Jodå, det blir kontakt med Hasse på 3F, för nu får den plats. Spara pengarna eller sälj sommarstugan och köp en Moki. Jag får ju sälja min sommarbil så det jämnar ut sig. haha
                                Senast redigerad av Lelle; 2009-10-19, 07:18.
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...