MBS Viggen! Eller hur ska detta gå?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baua
    • nov 2009
    • 856

Lördag i garaget

Hej alla!Idag har det blivit lite mer plankning på undersidan samt kanonen, börjar se ljuset i tunneln och slutet på plankningen av kroppen. Plankningen av vingens undersida ska jag spara till sist, då servon till skevroder ska monteras innan detta kan ske. Har också byggnålsbrist för tillfället, så det måste inhandlas snarast.Lite bilder blev det dock. Ja just det, har precis köpt en Jim Fox Viggen, som är på väg hem från Austria, faktiskt samma som jag var på G att köpa för något år sedan men då blev frakten så satans dyr. Skulle nog fungera bra med en P60 turbin. Sätter in några bilder på den också.

HilsMagnus
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Baua; 2011-12-03, 13:21.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• Baua
      • nov 2009
      • 856

Vändning

Hej alla!

Hade en balsabit kvar att sätta utmed högersidan på kroppens överdel, så det blev att vända modellen. Passade då också på att provmontera stol och instrumentbräda i cookpit, eller hur det nu stavas.
      Blev faktiskt 2 bilder på det också. I morgon ska ovansidan av nosen planskas.

Hils
      Magnus
      Bifogade filer

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Det går ju fiiint för dig! Läckert!
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Baua
          • nov 2009
          • 856

Finlir

Tack Bokis!
          Just nu sitter jag med en kopp kaffe och funderar på hur bygget ska fortskrida. På förmiddagen har den sista biten på nosen monterats. Jag har också lagt på ett tunt lager med grå primer på kroppens översida, detta för att kunna se eventuella ojämnheter i kroppen, så att en lättare uppspackling med polyfillspackel samt slipning kan göras innan glasning och epoxybehandling av kärran ska göras. Visserligen kommer det behövas spacklas och slipas noggrant även efter glasningen, men om grundämnet är så bra som möjligt när detta sker, så lever i alla fall jag med tron att grundningen kan påbörjas redan nu. Kanonen är också klar och där har jag en del att göra innan inpassningen är perfekt. Har upptäckt att jag får en del springor mellan luckan och kroppen och det kan ju inte tolereras, så om någon som läser tråden har en ide hur man kan lösa detta kan komma med en ide, så tar jag tacksamt emot förslaget/förslagen på en lösning.
          Bifogade filer

Kommentar

• Baua
            • nov 2009
            • 856

Forts.

Hmm efter att ha tänkt till en del gällande detta med springor mellan serviceluckan och kroppen, kom jag på den lysande ideen att lägga ett smörpapper mellan kroppen och luckan. mellanrummet mellan luckan och kroppen fyllde jag med pollyfill spackel. Vi får väll se hur det går att ta bort luckan men framförallt se vilken sida spacklet fastnar på smörpappret eller på luckan.

Hils
            Magnus
            Bifogade filer

Kommentar

• Baua
              • nov 2009
              • 856

Sista för veckan

Hej alla!

Nu är det färdigbyggt, för denna helg.
              Smörpappersvarianten fungerade faktiskt ganska bra. Spacklet släppte från pappret och satt kvar på flygplanskroppen.
              Under veckan ska passformen på serviceluckan förfinas. Sista taget med sandpappret ska dras på lucka och kropp innan glasningen ska påbörjas. Ja vi får helt enkelt se hur det går, med tanke på min erfarenhet av glasning, som sträcker sig till fenan på 37an. Men men, alltid lär man sig något nytt.

Hils
              Magnus
              Bifogade filer

Kommentar

• jugg
                • mar 2008
                • 494

ser grymt ut... om du glasar som du spacklar så kommer det bli världsklass.
                http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• Baua
                  • nov 2009
                  • 856

Hej Tim!
                  Du är snäll du!
                  Den är just nu en så kallad 10 feeter, alltså ser bäst ut på lite drygt 3m.

Hils
                  Magnus
                  Ursprungligen postat av jugg
                  ser grymt ut... om du glasar som du spacklar så kommer det bli världsklass.

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Snyggt som gatan på håll hur som,blir en showstopper tror jag!
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Baua
                      • nov 2009
                      • 856

The luck.

Hej alla!
                      Luckan är mer eller mindre inpassad och färdig för glasning.
                      Hittade också en bättre lösning på inpassning av luckan än spackelvarianten, nämligen följande.
                      1. Slipa rent kanterna på luckan.
                      2. Lägg den på plats och nåla fast den.
                      Nu ligger luckan på plats och har då förmodligen lite springor och luft in mot kroppen.
                      3. Plocka fram en mjuk longerong, finn säkert kvar sen longrongandet av kärran.
                      4. Limma och nåla fast longerongen på utsidan av kroppen så den täcker springan mot luckan.
                      5. När limmet har torkat slipas longerongen ner så pass mycker att den livar med luckan samt att den ligger jäms med kroppen.

Ja typ så löste jag problemet med min inpassning av luckan helt enkelt att slipa in en longerong i glipan. Det kommer också att bli ett lager glasfiber på kropp och lucka, som ska slipas in i lucköppningen, ja så det blir kn... passning på grejerna. Frågan nu är om jag ska använda zaponlack eller Epoxy när man lägger på glasfibern. Berätta gärna om Era erfarenheter

Blev 2st bilder.

Hils
                      Magnus
                      Bifogade filer

Kommentar

• jocke1963
                        • dec 2007
                        • 2709

Ursprungligen postat av Baua
                        ....Frågan nu är om jag ska använda zaponlack eller Epoxy när man lägger på glasfibern. Berätta gärna om Era erfarenheter
                        Har aldrig provat att glasa med epoxi, bara med vanlig vattenbaserad golvlack från Bauhaus på 25g/kvm-väv.
                        Funkade kanonbra och verkar ha blivit både starkt och lätt.
                        ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Baua
                          • nov 2009
                          • 856

Glasning

Hej alla!

Idag blev det glasning av 37ans överdel.
                          Resultatet blev väll hyfsat ok, trots allt första gången jag glasar en flygkropp.
                          Jag valde att använda Zaponlack och det fick bli 3st strykningar med mellanliggande slipningar.
                          Hoppas att det är tillräckligt. Zaponlacken var lättarbetad och lättslipad, men luktade starkt så in i bomben. Så det blev att stå med andningskydd och öppen dörr. Ska bli riktigt kul att få lägga ner en drös med timmar på finisharbetet, såsom slipning och målning under ledigheten i Jul. Några bilder blev det också.

Hils
                          Magnus
                          Bifogade filer

Kommentar

• jugg
                            • mar 2008
                            • 494

jahaja, så det ser ut som om man måste komma ut och inspektera på nära håll snart... damn va bra det blir..
                            http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• marell01
                              • maj 2007
                              • 831

Magnus,
                              Jag tycker du bygger snyggt och genomtänkt. Dessutom delar du med dig med bilder och text och det uppskattar jag. Smart det deär med luckanpassningen.
                              mvh
                              Marcus
                              Hälsningar
                              /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• marell01
                                • maj 2007
                                • 831

Ett tips:
                                Jag tycker det är enklare att klippa väven med ett rakt snitt innan man plastar fast den istället för som du gjort låta massor med spill hänga över nosen. Framförallt att få ett "vasst" avslut att malla mot då du skall göra undersidan.
                                Hoppas du förstår hur jag menar.
                                Marcus
                                Hälsningar
                                /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

Arbetssätt...