DrakenBygge i Tingsryd

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 2,4g thern
    • apr 2026

Drakenbygge i Tingsryd

Hej!

Jaha, nu är det söndag igen. Det har visat sig att söndagen är en bra dag att redovisa veckans bygge, med både tabbar och fel. Det är lätt att hamna i vissa fällor oavsett hur många plan man har byggt. Men det är inte alltid så illa. Denna veckan har mest blivit att lacka och slipa fenan och roderna till höjd och skev. Det är bra att ta fram hårfönen och blåsa lite varmluft på grejorna, då torkar dom fort.
    Bild 1o2. Fenan och roderna färdiga för montering.
    Bild 3. Fenan på plats rak och fin hoppas jag.
    Bild 4. Förstärkningsbitar under fenan för säkerhets skull.
    Bild 5o6. Även höjd och skev rodern är monterade och limmade. Sidorodert skall vara fast monterat på denna versionen.
    Nästa utmaning är att koppla roderna till servona och plankningen av modellen.

Hälsningar Ingemar
    Bifogade filer

Kommentar

• jonols
      • nov 2009
      • 168

Ahhh!
      Nu börjar det likna något.

Nu Ingemar, är det bara att ligga i.

Hade du inget sidroder i din första modell heller?

Kommentar

• 2,4g thern
        • apr 2026

Hej Jonas!

Kul att du gillar bygget. Det är nu den stora utmaningen börjar, plankningen är ett storjobb. Ikväll fixade jag servonas koppling till roderna, det kommer lite bilder nästa gång. Sidorodert använder jag nästan bara vid taxning på marken, nu har ju denna modell inte några landställ och markstart är svårt med så små hjul. Startar gör jag med katapult, och landar på buken. Jag hade sidoroder på min första Draken men jag ville förenkla bygget med att slopa detta. Jag frågade Magnus naturligtvis först och han sa det var ok.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• 2,4g thern
          • apr 2026

Drakenbygge i Tingsryd

Hej!

Nu sitter man vid datorn igen och försöker få till det. Jag har bytt dator och det är inte så lätt att få igång alla finesserna.Man är ju inte någon dataexpert precis. Nog om detta, till bygget. Denna gång har jag mest sysslat med servonas koppling till roderna.
          Bilderna 1-5 visar kopplingen mellan roder och servon. Det är en smart lösning med krympslang som ett gångjärn mellan pianotrådarna. Jag tog det säkra före det osäkra och limmade fast krympslangen med tunnt ca lim. Jag blev mycket nöjd med resultatet, rodren går mycket fint.
          Nu återstår det en massa plankning av modellen, det är bara att jobba på och fram med fönsterputs att spruta när det är svåra böjar. Balsaflaken blir lätta att böja när man sprutar på och får det torka i sin form så blir det den formen.
          Det var allt för denna gång, vi får se hur mycket plankning jag hinner med i veckan, jag har semester så det kanske inte blir så mycket.

Hälsningar Ingemar
          Bifogade filer

Kommentar

• jugg
            • mar 2008
            • 494

Ser jäkligt fint ut...

// Tim
            http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• 2,4g thern
              • apr 2026

Hallo Tim!

Hur har det gått för er, har du gjort någon Maiden. Det var längesedan vi hörde av er. Berätta gärna hur det har gått.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• jugg
                • mar 2008
                • 494

det går vidare för oss.... Lena håller på att spackla och putsa... så när det är klart så kommer vi glasa och sedan är det maiden..

Jo vi tappade luften lite när siten dog och sedan hadde hela våran tråd försvunnit, så vi kommer inte starta någon ny tråd på draken utan kankse bara visa film på den..

// Tim
                http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• 2,4g thern
                  • apr 2026

Du har tur med en sådan tjej som hjälper till så mycket. Det var kul att du tycker om mitt bygge. MBS Magnus är en hejare på att göra fina byggsatser. Jag tycker också det var jäkligt tråkigt när forumet dog, där försvann många fina filmer och bilder.
                  Fast jag googlade på mitt namn och fick fram min Drakenfilm det var kul att den fanns kvar.
                  Nej, nu måste jag gå ner och planka vidare så det händer något.

Vi hörs Ingemar

Kommentar

• 2,4g thern
                    • apr 2026

DrakenBygge i Tingsryd

Hej!

Jaha, nu har det gått en vecka igen och vintern gjorde ett tappert försök att göra sig gällande. Jag har haft semester denna vecka, så jag trodde att det inte skulle bli så mycket gjort. Det är ju så mycket annat som man samlar på sig som skall göras. Men jag hade fel, det har i mitt tycke blivit ganska mycket gjort, nästan hela översidan är färdig. Det har nästan gått lite för lätt och snabbt. Med tjockt CA-lim och fönsterputs har det varit lätt som en plätt. Om ni ser något vitt i skarvarna så är det spackel (polly filla tror jag det heter).
                    Nästa moment blir nosen med inpassning av huven, och då får vi se hur det går.

Hälsningar Ingemar
                    Bifogade filer

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Tusan vad det gått framåt , snart klar för premiärtur ju.. bara kladda på lite färg så är den klar hehe.

/Martin

Kommentar

• 2,4g thern
                        • apr 2026

DrakenBygge i Tingsryd

Hej!

Då var det dags igen med nya bilder. Det har blivit byggt mest runt huven och inpassningen där. Jag kommer att vänta lite med att göra det färdigt här för jag tror att jag skall göra det lite mer skalamässigt med en pilot som ser lite bättre än den förra jag hade (en pingpong boll). Draken är ju ett verkligt snyggt flygplan, jag såg en intervju av Erik Bratt han som konstruerade Draken han svarade på frågan varför det blev ett så vackert flygplan, han sa att det beror matematiska formler och luftens strömningar.
                        Och nu är det dags att vända runt och se vad skall göras på undersidan. det får vi se nästa vecka.

Hälsningar Ingemar
                        Bifogade filer

Kommentar

• Sigun
                          • aug 2007
                          • 3942

över 2000 visningar och knappt några kommentarer ! antingen är folk så häpna att hakan ligger på bordet och dreglet rinner ur munnen. Eller så vill de inte ge några komplimanger för bygget.

Förmodligen är det väl de första alternativet som gäller för de flesta. Men nu får du lägga ner de här bygget och knåpa ihop ett depron plan så vi har någon att flyga på vid nästa inomhusflygning hehe.

/Martin

Kommentar

• Per P
                            • jun 2007
                            • 1285

För min del (som anser att Saab J35 Draken är världens absolut vackraste jet-flygplan) så är det definitivt Martins första förslag =) Sitter o dreglar lite över bilderna då o då!
                            Det är mycket man vill, o jag hade mer än gärna byggt en sån här Drake, men just nu är det bara fpv i huvudet på mig...
                            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• jonols
                              • nov 2009
                              • 168

Jag tror mer på att bygget går så snabbt att man inte hinner ge några kommentarer.

Lycka till med fortsättningen!

Jonas

Kommentar

• 2,4g thern
                                • apr 2026

DrakenBygge i Tingsryd

Hej!

Då var det dags igen. Nu har jag vänt modellen upp och ner,och jag fick såga bort jiggen för säkerhets skull. Där var ändå någon list som hade gått av vid något tillfälle.
                                Annars går det framåt utan några större problem.
                                Bild 1,2 och 3. Såhär såg det ut när jag vänt på J35:an.
                                Bild 4.5 och 6. Låsningen till serviceluckan med magneter och träpinnar där fram. Magneterna är jäkligt starka, men sätter man dom på kant blir dom lagom.
                                Bild 7. Serviceluckan är byggd och justerad och väntar på balsakläder.
                                Bild.8 Utrymmet för bakre landningsställ.

Hälsningar Ingemar
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...