Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • numnutchris

• dec 2008
    • 989

Ursprungligen postat av McRegor
    Varför komplicera saker ?
    ---
    Roger
    Åtminstone en anledning kan jag bidra med; har du vägarna om MMFlyg vintertid nångång så ta med vingen och pröva i vår enorma hall... väggarna är riktigt elaka - och nära
    :banghead:
    ...

----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Ursprungligen postat av numnutchris
      Åtminstone en anledning kan jag bidra med; har du vägarna om MMFlyg vintertid nångång så ta med vingen och pröva i vår enorma hall... väggarna är riktigt elaka - och nära
      :banghead:
      ...
      Jodå - jag har också flugit inomhus under åtskilliga år i olika stora hallar men med just en Vinge tycker jag nog att man får acceptera de ev brister i vändbarhet som kan finnas och har man så liten hall att just denna modell inte fungerar så kanske man får välja andra farkoster i just den hallen. Personligen har jag aldrig flugit en Vinge med sidoroder men däremot flugit Vinge inomhus och det största problemet var nog min egen benägenhet att svänga med vänsterspaken - därav mitt tips om att mixa in den med skevrodren. Men jag skulle personligen bygga den som den är konstruerad och testa innan jag skulle vikta ner den med ytterligare servon och stötstänger - men det är jag det...
      Och kollar man t ex videon på RC Flights hemsida så verkar den ju vara väldigt vändbar.
      Roger

Kommentar

• Rille Stark
        • jun 2011
        • 410

Jag säger bara ett ord: Flatspinn

Det blir svårt det, utan sidoroder.

Kommentar

• Joakim_S
          • dec 2012
          • 83

Här är en som har provat lite olika storlek på roder till en vinge. Han har någon film också där man kan se skillnaden. Det verkar som stort roder är modellen
          About my remote controlled (RC) hobby. Sharing my build and my experience in this great hobby.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Spinn kan man få utan att man anstränger sig speciellt mycket med en vinge - fråga en som testat. Ja, kanske inte flatspinn direkt men ändå..
            Nåja - det är väl bara att testa för den som känner för det. Själv har jag hittills lyckats hålla Köp-fingret i styr men om det blir ostyrigt och råkar tryckas ner Köp-knappen så blir det ett "standard-bygge" för min räkning...
            Roger

Kommentar

• Mr J
              • maj 2006
              • 4130

Ursprungligen postat av Miracle
              Jag säger bara ett ord: Flatspinn

Det blir svårt det, utan sidoroder.
              Nähädå!
              Det är skitenkelt.. :sarcastic:

/\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                • 989

Ursprungligen postat av Mr J
                Nähädå!
                Det är skitenkelt.. :sarcastic:

...
                Hehe, ja, jag har en microget som beter sej sådär; fast ännu mer okontrollerat... Det sitter ett 30A bilreglage i den
                (hint: back...)
                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• gamlingen
                  • jan 2012
                  • 165

Tusan vad jag blir avundsjuk, man skulle vara 50 år yngre, avundsjuka och svartsjuka är dom värsta sjukdommar som finns så dom lider jag som tur är inte av.

Kommentar

• Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

Ursprungligen postat av numnutchris
                    Hehe, ja, jag har en microget som beter sej sådär; fast ännu mer okontrollerat... Det sitter ett 30A bilreglage i den
                    (hint: back...)
                    Kreativt :applouse:
                    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Rille Stark
                      • jun 2011
                      • 410

Nu är den klar!

Den blev bra tung, men fin!
                      Jag använde lite stora servon, tyngre motor & reglage & byggde upp roderlinkaget av färdiga beslag, så jag fick vikta lite i nosen. På kartongen står det 90 gram, Twisted Hobbys säger 105 gram & min väger 130 gram!!

Nu ska det bli spännande att se hur den flyger!
                      Bifogade filer

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                        • 989

Ursprungligen postat av Miracle
                        Nu är den klar!

Den blev bra tung, men fin!
                        ... så jag fick vikta lite i nosen. ...
                        Vad är det för ack? Är det 250:na? Brukar ju bli att jag bygger tegelstenar också, och lär väl få vikta också - brukar bli större ack om det går

Kommentar

• Rille Stark
                          • jun 2011
                          • 410

Det är 300 mAh utan balanskontakter. Så den är den lättaste komponenten.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Snyggt bygge ! Men originalet har ju inte sidoroder så den modden lär säkert lägga till kanske 15--20 g.
                            Hoppas nån här bygger utan sidoroder också så vi får höra hur den flyger i standardutförande.
                            Vad har du för prylar i Miracle ?
                            Personligen har jag stagat upp min lilla pylon-racer (600 mm spv) som jag så smått började få lite ordning på i söndags så det skall bli intressant att se om den blir bättre att flyga med styvare konstruktion - i början var den ju lite "slapp" eftersom jag byggt den i 5 mm EPP och den enda förstärkningen var en 0,5*3 mm kolfiber-framkantlist. Men nu är den avsevärt "styvare" så det skall bli kul att testa imorrn. Och man får inte ha stora utslag när man skall försöka flyga fort inomhus...
                            Roger

Kommentar

• Rille Stark
                              • jun 2011
                              • 410

Nu är den rejält utprovad!

En viktig grej är att sätta fast propellern ordentligt med flera O-ringar eller on kraftig en. Om propellern flexar vid kollisioner så tuggar den i sig stora bitar av modellen, å det är ju onödigt!

Den tappade 3 gram i vikt omgående, för trots att jag trodde jag balanserat enligt instruktion så flög den väldigt framtungt så den stora skruven jag viktade med rök direkt.

Man kan väll säga direkt, att sidorodrena inte gav så mycket. Trots stora utslag så är sidoroder verkan ganska begränsad. Den liksom mer byter attityd och glider på sidan vid fullt sidoroder, även fast den dock svänger, men med stor radie.
                              De ger ju lite stöd vid rollande manövrar, men stallturn fick jag inte att funka och flatspinn var lokalen för liten för.
                              Hade jag kunnat flyga innan jag byggde så hade jag hoppat över dem.

Nu har jag följande i planet:
                              3 st Power HD D65HB servon
                              Motor Power HD 1910 1700 KV med DD 8x4 propeller
                              P.E.M. 10A reglage
                              Desire Power V8 2 cell 300 MAH.

Jag ska flyga den ute först & sedan får jag fundera på om jag ska byta ut något i den för att få ner vikten & plocka bort sidan för att få den lite enklare. Jag har ju en AT2202 med Techone 7A reglage.

I stort sett så är jag ändå nöjd med detta projekt så långt! Det har varit en intressant erfarenhet!

Det var några klubbkamrater som filmade så det kommer säkert en video så småningom.
                              Senast redigerad av Rille Stark; 2013-02-17, 12:05.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Kul att det gick bra i alla fall. Just detta med att sätta fast proppen riktigt stod ju nånstans - kanske i den mera utförliga anvisningen från Twisted Hobbies. Man kanske t o m borde ha ett fast nav för proppen i denna kärra...
                                Sen är jag nog inte så förvånad över att sidrodren hade en begränsad effekt - men det har du säkert redan förstått...
                                Ta och banta kärran och kör med AT2202-rovan - det skulle jag tro är rätt melodi. Helst skulle du väl byta servona också till likadana Dualsky-servon som du väl har i den lilla Cracken.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...