Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rille Stark
    • jun 2011
    • 410

Jag hörde inte ljudet på jobbet, men nu har jag sett rullen igen!
    Låter gott med motorn i mitten på planet!
    Om den tar dåligt på höjden och du har mycket upp trim så är den nog framtung. Det var min med från början, fast jag trodde jag vägde av den enligt ritning. Den blev bra mycket roligare med tyngdpunkten längre bak.

Kommentar

• Rille Stark
      • jun 2011
      • 410

Jag har skapat en ny tråd för Extran.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
        • 989

Ursprungligen postat av Miracle
        ...
        Om den tar dåligt på höjden och du har mycket upp trim så är den nog framtung.
        ...
        Flyger man med trött ack är allt framtungt...:sarcastic:

8x4DD ser ut att passa precis i mitthôlet.

Ursprungligen postat av McRegor
        Ja - har du plats för lite större propp kan det ju funka men jag inbillade mig att det var lite trångt:-)
        Roger
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Rille Stark
          • jun 2011
          • 410

Jo, 8x4 DD var vad jag körde på min. Det är bra att du har en riktig propeller adapter för min tuggade gärna bitar ut planet trots tre O-ringar.

Kommentar

• SurJohan
            • jan 2012
            • 15

Lite flygning med vingen, Det går att flyga långsamt med den oxå
            Vikt 87g + 17g batteri (Nano-tech 300mA)

Kommentar

• Rille Stark
              • jun 2011
              • 410

Ursprungligen postat av numnutchris
              ...ingen magi i den konstruktionen mer än att jag "glömde" wingletsen...
              ....
              Undra om det är det som gör att ditt sidoroder ser ut att vara effektivare, för de ser ut att vara lika stora som mina var, ungefär. Du får ge en liten rapport om du prövar med wingletsen monterade.

Ursprungligen postat av SurJohan
              Lite flygning med vingen, Det går att flyga långsamt med den oxå
              Härlig flygning!
              Jo den verkar ha en genomtänkt aerodynamik för fartregistret är bra stort!

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                • 989

Ursprungligen postat av Miracle
                Undra om det är det som gör att ditt sidoroder ser ut att vara effektivare, för de ser ut att vara lika stora som mina var, ungefär. Du får ge en liten rapport om du prövar med wingletsen monterade.

...
                Ok, ska göra det vid tillfälle, blir det inte bra går de ju alltid klippa ner... Och att gissa är inte alltid så bra, mätte min setup igår och upptäckte att mina ackar som borde kunna lämna 12A var nera på 6-7A så de har gjort sitt efter ett par innesäsonger och en del runthörnetflygande... Inte konstigt setupen inte varvade eller lät som den borde. Beställde 3-pack av de där Gravityna

så får vänta en dag eller två innan man kan pröva på nytt.
                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Ursprungligen postat av numnutchris
                  Ok, ska göra det vid tillfälle, blir det inte bra går de ju alltid klippa ner... Och att gissa är inte alltid så bra, mätte min setup igår och upptäckte att mina ackar som borde kunna lämna 12A var nera på 6-7A så de har gjort sitt efter ett par innesäsonger och en del runthörnetflygande... Inte konstigt setupen inte varvade eller lät som den borde. Beställde 3-pack av de där Gravityna

så får vänta en dag eller två innan man kan pröva på nytt.
                  Vad är det för rova som du har i kärran ?
                  12 A på en inomhusrova och på 2S har jag nog aldrig lyckats med...
                  Snarare låter 6-7 A mera normalt.
                  Men som sagt - det beror ju på motor och propp.
                  Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                    • 989

Ursprungligen postat av McRegor
                    Vad är det för rova som du har i kärran ?
                    12 A på en inomhusrova och på 2S har jag nog aldrig lyckats med...
                    ...
                    Roger
                    Det är den där HXT 24g kV3000 jag nämnt nånstans i tråden, som får ett inneplan att funka ute när/om jag inte orkat ändra till 3S. 5-5.5" propp ger bra fläkt, 6x3 är nog taket; kör med 12/15A reglage.
                    Och meningen är inte att flyga slut acket på 1½ minut utan ha blås när det behövs.

i crack yak gold - o vinge som väger mindre borde orkat mer med "samma" setup"

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Ok - 3000 i KV är ju lite annat än de 1300 du nämnde tidigare i tråden...
                      Normalt borde väl ca: 2000 i KV passa den kärran men det är väl bara att mäta och provflyga.
                      Hälsningar
                      Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                        • 989

Japp, dumt att gissa i stället för mäta; blev lurad av att det inte varvade som det skulle med prestanda därefter... Med tex. 5030 så drar den ungefär 11A (timig medium) om acket levererar; prövade med fulltankat 1800pack för att vara säker på att det inte skulle begränsa...
                        Så nu återstår vänta på nya ackarna. :boxing:

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Ojdå - det borde innebära nästan 80 W inmatad effekt i den lilla rovan och lilla inomhuskärran...
                          Har kört en relativt liten utomhusvinge med ungefär samma proppdimension och med ca: 200 W inmatad effekt och den gick som sjutton men var inte så poppis beroende på varvtalet (+25.000 vill jag minnas) som verkligen gjorde att den lät väldigt mycket.
                          Så jag gissar att fullgasläget inte kommer att behövas många tiondelssekunder för dig...
                          Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                            • 989

Hade tydligen inhandlat ett par GensAce 450ackar som var fräscha - Nu funkade den som det var tänkt iallafall, ja så länge inte träden överföll den.
                            :victorious:

Får väl sätta mej o mäta igenom inneackarna o kassera de som passerat bästföredatumet...

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Tänk att man aldrig kan lita på träd...
                              Men kul att det gick bra - nu är det bara att köra på (ja, kanske inte köra på träd då...).
                              Roger

Kommentar

• Rille Stark
                                • jun 2011
                                • 410

Va bra att du hittade fräscha batterier!

Jag tror av videon att döma att vingen kanske är framtung. Höjdroder responsen verkar lite seg & den verkar också dyka ganska bra när du ger mycket sida, vilket är ett säkert tecken på detta.

Jo, det går åt en hel del batterier. Jag har fått kasser 7 stycken ganska nyligen.

Kommentar

Arbetssätt...