Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Ha, ha du hade rätt!
    Nu slog det om till grönt på alla dioder!

Utan att egentligen veta, så tycker jag det ser ut som tre...?

Men ska jag fortsätta att enbart ladda på balanseringskontakten eller ska jag fixa någon adapter för att ladda i alla sladdar samtidigt?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Okidokie!

Då väntar jag med balansering, tills jag har skaffat en kraftfullare laddare!

Då så, dags att löda ihop kontakten till extrabatteriet. Vi får se om jag smäller upp det i luften!
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• pgrts
        • jun 2006
        • 2015

UHUM - har du bytt sladd?
        Från batteriet går ju en med 4 trådar (3 celler) men sen har du en med tre trådar (2 celler)
        Inte helt bra om du bara laddat 2 av 3 celler men det kanske laddaren fixar när du kopplar in rätt sladd till rätt kontakt.

Kommentar

• Skrotiz
          • jun 2009
          • 540

Jag blev lite fundersam på vad de var för acc du laddade?
          Inte är de väl så att de följde med en 2cells lipo med planet?
          Alltså en 7,4V mot för en 3cells acc som är på 11,1V.
          Har inte sett en tre cells acc förut med endast tre kablar i balanseringskontakten.

Och du balanseringsladda när du laddar med den medföljande laddaren.
          Skaffar du däremot en mer avancerad laddare så kan du välja om du vill ladda med eller utan balansering, jag balanserar alltid mina accar när jag laddar dom.

Kommentar

• Skrotiz
            • jun 2009
            • 540

Nu såg ja ju accen och de är ju en tre cells acc men den där sladden som går mellan laddaren och balanseringskontakten ska du nog inte använda.
            Passar inte accens balanseringskontakt direkt i laddaren? I den större kontakten på laddaren.

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Shit...

Har jag brännt accaren nu och/eller laddaren!?

Det finns en adapter så att den passar i den stora på laddaren. Extra accet passar direkt i det stora utan adapter!?
              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-21, 12:15.

Kommentar

• Skrotiz
                • jun 2009
                • 540

Nejdå. Men du bör ladda accen i tre cells uttaget en sväng, då kommer den indikera att två celler är klara och en behöver laddas (den som inte laddades sist).
                Du bör däremot absolut inte köra accen eftersom en cell är oladdad, då kan den ta skada.

Kommentar

• Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

Puhh...
                  Ok, jag "laddar om"!

Kommentar

• Skrotiz
                    • jun 2009
                    • 540

Följde de med nån fler sladd med laddaren?
                    Och den du använde följde den med laddaren?

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Jadå, till laddaren följde det med två sladdar. En liten som blir stor och en tvärt om. Men medföljande batteriet med Mpx kabeln....
                      Ähhhh.... Tar en bild istället...

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Tja, bättre än så här klarar jag inte av att beskriva! ;-)

Tyvärr så är manualen till laddaren mycket knapp och består till mestadels bara av garantifriskrivningar och varningstexter...
                        Bifogade filer

Kommentar

• Skrotiz
                          • jun 2009
                          • 540

När du laddar ska du använda uttaget på laddaren som har 4stift, de till vä. sett framifrån laddaren.
                          Det använder du med kabeln som har fyra sladdar alternativt kopplar du accen direkt i laddaren om det passar.
                          Då ska även alla dioder lysa rött under laddning och gå över till grönt när dom är färdiga.

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Ok!!!!

Tack så hemskt mycket! :-)

Måste säga tack till alla andra också, som har hjälpt mig här på forumet. Tror att jag hade lagt av innan jag hade börjat om det inte var för er! Tack och bock!!
                            :-D

Kommentar

• Skrotiz
                              • jun 2009
                              • 540

Meningen med forum är ju att utbyta kunskap mellan varandra.
                              Fortsätter du med den här hobbyn så är det du som ger nybörjare tips i framtiden
                              Nu håller vi tummarna för att de blir en lyckad premiär flygning för dig

Jag har ju förvisso den första modellen av easystar och kunde redan flyga när jag skaffa den men tror att du kommer få en kanonstart.
                              Se bara till att ha gott om utrymme under dom första flygningarna för lite vingligt kan de bli.

Visst bodde du här uppe någonstans?
                              Är ju inte omöjligt att man kan mötas upp å flyga tillsammans någon gång om du vill

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Jag måste säga att jag är helt imponerad över hur omhändertagande och villiga alla är att dela med sig av sin kunskap.

Inom flera andra "aktiviteter/hobbys" som kräver ett visst mått av "know how", kan man mötas av attityden "kom tillbaka när du lärt dig lite mer" alternativt "jag är på en så hög nivå att jag orkar inte förklara för en sån som dig".

Så, att börja skriva här är nog en av de bättre idéerna jag fått!

Ha, Ha..! Jag får öppna en tråd där jag ger råd som man inte bör följa! "Ask a dummie", skulle nog kunna bli lärorikt och underhållande.
                                Balanseringskontakt= En ny typ av dejting... (ja, jag tyckte jag var mycket fyndig när jag skrev den)

Klart Vi kan flyga tillsammans!
                                Till vardags så bor jag i Pajala men just nu befinner jag mig en bit utanför Jönköping på lite långledighet och tittar till de gamle.
                                Har faktisk funderat var det skulle vara lämpligt att flyga runt Pajala. Det är inte så gott om stora ytor, det är mycket skog. Men det kanske mer beror på att jag inte har haft "flygfältsspanarögonen" på.
                                Myrmarkerna kom jag fram till att de inte är ett alternativ. För om man planterar kärran är det inte säkert att man når den. Inte ens vintertid.

Ja, jo... Hoppas också att det går hyfsat på de första flygningarna. Vi får se, tar i varjefall med limtuben o tejp!

Kommentar

Arbetssätt...