Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

    #226
    Som någon på Youtube sa, 3 misstagshöjd!

    Är det förresten någon som har en länk till någon sida där de grundläggande manövrarna typ roll, loop, flyga inverterat etc gås igenom steg för steg?
    Har ju bara tränat det i simulator själv och har inte en aning om jag egentligen gör rätt!?
    Det står en hel del lim på spel! :-P
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

    Kommentar

    • pgrts

      • jun 2006
      • 2015

      #227
      Det finns nog hur mycket som helst om du söker på till exempel F3A program.



      I tidningen Model Airplane news brukar det finnas någon manöver detaljerat förklarad med spakrörelser och allt.
      Du kanske hittar något på http://www.modelairplanenews.com/blo...0%26%20more%21
      ___________________
      patrik@pgdata.se

      Kommentar

      • Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

        #228
        Thanks, as always!

        Hittade tillslut en sida också!

        Impress your buddies by learning how to fly some basic RC airplane aerobatics! Learn the inside loop, roll and stall turn with these step-by-step instructions and video tutorials.


        Någon som hittat/känner till fler sidor!?
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

        Kommentar

        • Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

          #229
          Loop
          Outside loop
          Inverterad

          Utförandet på dom skulle antagligen få vilken nybörjarinstruktör att vilja säga upp sig från uppdraget, men jag har gjort dom!
          Förövrigt så har jag ingen instruktör heller!


          Hade problem med de två sista, utsides loopen ville hela tiden sluta i en korkskruv åt ena eller den andra sidan och i den inverterade flygningen var det samma sak.
          Jag tror att det beror på att jag inte hade vingarna horisontella när jag började.

          Skevrodren är ur funktion pga en trasig kontakt och jag är ovan att bara ha tillgång till sidorodret (Vet egentligen inte hur jag ens kan vara van vid skevroder med min erfarenhet!) och hade lite problem med att få det att bli bra.

          Stämmer det eller är det symptom på något annat?

          Hmmmm.... Sen var det ju lite svårt att se planet med tanke på att allt utfördes på 5 misstagshöjd..
          Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-01, 21:35.
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

          Kommentar

          • Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

            #230
            Eller var felet att jag hade full gas genom hela manövern...? Läste på lite mer än vad jag gjorde innan jag flög...
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-02, 00:05.
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

            Kommentar

            • pgrts

              • jun 2006
              • 2015

              #231
              Fullgas är nog inte helt fel med en ES men vanligen så drar man ner gasen högst upp i en looping så att det inte blir för snabbt nedåt.
              Om du är ovan att styra med vänsterpinnen kan du skifta och lägga sidroder sladden på mottagarens ingår för skeven.
              Det är klart mycket enklare att hålla rätt om vingarna är horisontella.
              På rygg måste man stötta med skeven eller sidorodret för att hålla vingarna horisontella - och hålla rätt mycket dyk på en ES.

              Fortsätt att träna och gå ner från 5 till 2 misstags höjd så att du ser planet.
              ___________________
              patrik@pgdata.se

              Kommentar

              • Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

                #232
                Japp, ska se om jag inte kan fortsätta träningen idag!

                Har.funderat.ett tag på spakarna i sändarna, det verkar som de flesta har en annan ordning än jag.
                Jag styr med följande konfiguration.

                HÖGER SPAK:
                Höjdroder, spak upp o ner.
                Sidoroder, spak höger vänster

                VÄNSTER SPAK
                Trottel, spak upp och ner
                Skevroder, spak höger vänster

                Anledningen till det är helt enkelt att simulatorn var inställd på det, när jag började träna.
                Vad missar jag på att ha spakarna så eller är det inte så ovanligt som det verkar, även om jag läser det ofta på olika ställen?
                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-02, 10:05.
                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                Kommentar

                • pgrts

                  • jun 2006
                  • 2015

                  #233
                  Mode 2 som är vanligast har höjd och skev på högerspaken.
                  Många nybörjare har fullt upp med en spak så det brukar bli den man använder till allt.
                  Läraren ställer trotteln i "lagom" läge.
                  Det är även bra att kunna ställa gasen max och sedan ha en hand på högerspaken när man kastar ett plan med vänster hand men många kastar med höger och hinner med att få ner handen innan det är för sent.
                  Du kör med mode 4 verkar det som. Kanske smart att fixa rätt på simmen och träna om du vill ha hjälp med dubbelkommando när du kommer med en mera avancerad (dyr) modell som du kanske vill ha hjälp att få trimmad innan du tar över. Man kan ha olika mode på lärar och elevradio men till sist så är det lätt att man kan få en fatal miss om man inte kör med samma som "alla andra". På en ES märker man nog knappt skillnad vid "normal flygning" men vid mera avancerade manövrer när man kör aktivt med alla 4 hållen på pinnarna kan det vara bra att ha allting satt i ryggraden.
                  ___________________
                  patrik@pgdata.se

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #234
                    F-n, det där kommer att ta tid att lära om..... Suck, suck, suck.. Typ en vecka i simulatorn och ingen riktig flygning under tiden. FORMAT C:
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

                      #235
                      Eventuellt så kan jag skylla på XBOX:en, har för mig att den har typ mode 4 som default vid flygning i spel. Kanske därför jag inte ens funderade på om det kanske skulle vara på ett annorlunda sätt.
                      Kanske något att tänka på för dom som är instruktörer åt barn och undomar!
                      Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-02, 11:18.
                      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #236
                        Behöver ju hjälp med akrobatiken...
                        Bifogade filer
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

                          #237
                          Surt att du lärt in "fel", men det är bara att "gör om, gör rätt"..
                          Confused about RC transmitter modes for radio control airplanes? Learn the differences between Modes 1, 2, 3 and 4, and see which might be right for you.

                          Kommentar

                          • Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

                            #238
                            Men vänta nu, det där är ju inte så illa! "Alla" andra kör på setup 2? Isåfall så byter jag bara plats på roder och skev. Det hoppas jag bara innebär en enklare hjärnkirurgi... :thumbup:
                            Läste nog lite slarvigt när Pgrts försökte förklara.

                            Det är lite pill för att få all information att passa ihop med vad jag egentligen gör...

                            Vill bara dubbelkolla, har jag fattat det rätt?
                            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                            Kommentar

                            • Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

                              #239
                              Onboard cam... check!

                              Tyvärr så blev det ingen akrobatik för jag hade fullt upp att få den att flyga överhuvudtaget! Kameran som jag tejpade på, var så tung att planet plöjde genom luften som en trana som ätit jäst potatis.
                              Fick i varjefall träna på att ha små och kontrollerade roderutslag. Girade jag för hårt så dök planet som en gråsten mot marken.

                              I filmen så kan ni se överväldigande vyer över vättern med snygga inflygningar mot skogslandskap och bebyggelse som sedan bryts upp in mot molnen! *skrattar så jag gråter*

                              Nä, allvarligt tröttnar ni på skiten och/eller börjar bli sjösjuka spola till slutet så får ni se en äkta CA-landning! Tidsmärke ca 8,20

                              Kameran tog så dåliga bilder att Youtube tyckte synd om mig och föreslog att dom skulle försöka bättra på kvaliten! (Oregon Scientific, ser ut som en astmainahalator på steroider.)

                              Jag gillar planets tysta rop på hjälp i slutet, lite känsla av 2001: A Space Odyssey eller Alien..

                              FPV the Medeahusse way! :applouse:



                              (Flög ju för första gången i mitt liv för 11 dagar sedan, så jag är faktiskt ganska nöjd med det hela ändå! Att flyga överlastat transportflygplan har ju inte ingått i kursen, förrän nu!) :-D
                              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-03, 11:22.
                              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                              Kommentar

                              • jocke1963
                                • dec 2007
                                • 2709

                                #240
                                Ursprungligen postat av Medeashusse
                                ..Vill bara dubbelkolla, har jag fattat det rätt?
                                Jupp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...