Många modeller kommer i dag med delar för att välja el eller bränsle. Men äldre modeller får man nog använda det som avses. Problemet är tank/batteri. En tank bygger man in men ett batteri ska man kunna byta snabbt via en lucka. Även tyngdpunkten är viktig att få rätt så det kan bli lite bök att bygga en modell för att senare bestämma vad den ska drivas med. Är det viktigt att flyga så välj el. Är det mekande, monterade, tankande, torkande och sådant som är viktigt så välj en bränslemotor ;-)
Krach-kit
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Att det skulle vara mer mekande o s v med förbränningsmotor är bara trams.. Ha ordning på grejerna, lär dig ställa in motorn rätt så är det inga som helst problem att vare sig starta eller flyga.. Dessutom tar det längre tid att ladda batteri än att tanka! Så låt dig inte skrämmas av sånt...Kommentar
-
Hej trevlig tråd det här! Ja om jag skulle köra bränsledrivet skulle det bli bensin men vi är alla olika. En anledning att köra bränsle är flygtiden/tank. I begynnelsen fick man flippa glödare men är såå glad att slippa det idag. Inte för att det inte skulle fungera men har förträngt den tiden.. är nu elflygare sen tio år tillbaka minst.
Laddar 6 ackar på ett par timmar lite drygt sen ut en halvtimme på fotbollsplan och härja. Hur roligt som helst. Tycker du lärt dig rätt snabbt, för mig tog det ett par somrar innan man fick in "flygamotsigspakandet" i nerverna. 3Dflygare idag men har mycket kvar o lära tycker jag. Svåraste hobbyn? Joo det skulle jag nog säga man kan ge sig på och då har jag vindsurfat, dykt med apparat, fallskärmshoppat (fast det kan vi nog "hoppa" över) och lite annat som inte kräver så mycket hjärna..mer mod kanske
vh/mSenast redigerad av multipass; 2013-07-09, 20:02.Kommentar
-
Det tar i vart fall en hel del tid att rengöra en metanolkärra efter flygandet och likt förb---at så droppar det alltid olja nånstans i bilen ...:( Och det slipper man helt och hållet med el. Det är nog den skillnaden som många av oss gamla gubbar som övergått till el upplever som mest positiv. Man blir liksom lite bekväm med åren...
Sen att man får bättre prestanda i de flesta fall är bara en extra bonus..
RogerKommentar
-
Ja, visst är det en trevlig tråd!
:thumbup:
Vekling...... Hmmm... Du är välkommen i vinter, så får vi se vem som är vekling!
Vid -30 slutar det mesta o fungera till och stora entreprenadmaskiner spricker och går sönder, husfasader i trä smäller som pistolskott och jag antar att en modell skulle göra det samma om den fick chansen.
Ja, det gäller nog att isolera sändare och händer för jag vet hur ont det gör att meka med bara fingrar vid de temperaturerna.
Men vem vet jag kan kanske starta en ny gren, "low temperatur model flying" eller Ltmf som det också heter! *skrattar åt mitt eget skämt*
Nästa grej är att det inte finns något ljus mitt i vintern. Kanske lite gryning i 20 min när det är som värst.
Förresten, finns det mörkerutrustad, civil, FPV!?
Fördelen som jag ser det är att älvarna är frusna och är ofta täckta med ett jämnt lager snö. De tinar inte förrän i början av Maj (Skämtar inte) så det finns gott om flygplatser.
Well, ska ni låta mig sitta inne o bygga en modell i lugn o ro eller ska ni tvinga mig ut mig i kylan!
Om jag inte stampar ihop mitt plan och stoppar ner det i en sopsäck snart, utan fortsätter min modellkarriär så kommer jag antagligen köra med både el och förbränningsmotorer. Jag vet att det, utav egen erfarenhet, att det kan vara ett jäkla klabb med motorer men på ett skalaplan verkar det som att det skulle passa fint!
Jaaa, det kan säkert vara problemfritt men då måste man veta vad man håller på med och det gör inte jag!
Som jag skrev precis innan så är det just riktigt skönt med el för då kan jag helt och hållet ägna mig åt att lära mig flyga. Med tanke på hur bra det verkar gå så vågar jag inte tänka på hur det skulle gå om jag också behövde mixtra med en motor... :p
Hobby med nerv! Ja, det håller jag med om. Utan att lämna mitt mycket långa och komplicerade CV så kan jag säga att mina händer har fått samma darr på manchetten några gånger när jag flugit, som när jag som när jag befunnit mig i mycket, mycket farliga situationer tidigare i mitt liv.
När jag insåg det, log jag och tog en vända till med planet! Behöver lite spänning och till min förvåning fick jag det här! Skitbra!
HOBBY KING Sbach 342? Inte som storbygge utan som flygkärra lite längre fram.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
Ja, jag vet att den inte är tillgänglig längre men jag har naturligtvis en billig anledning till att visa den.Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-10, 19:02.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
En liten, liten, liten ordningsfråga!
Heter det "landningsställ" eller "landställ"??Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Så där, här har vi det!
Krånglade till sökningen betydligt mer än vad som behövdes.... :-/
" Landställ är den korrekta termen i svensk flygterminologi. I vardagligt tal förekommer även ordet landningsställ."
Och Wikipedia har ju alltid rätt!
Mao. så är det bara "civilister" som använder ordet landningställ!
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-12, 09:52.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Ytterligare en fråga...
När jag kollar runt på olika flygplansmodeller så har vissa tillverkare en procentsats i modellnamnet tex 40%, 28% och 25%.
Jag har försökt klura ut vad det betyder men gått bet. Inte skala angivelse och inte bränsleblandning, så jag antar att det är något mer sofistikerat än det.
Någon?Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-14, 12:48.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Ahaaa!
Då var jag lite på rätt spår ändå med skalan men jag fick inte ihop det helt o hållet...typ..
Bugar o tackar för svaret, med mössa i hand!
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-14, 15:39.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Jaha!
Och nu undrar jag hur man får bort Zacki Elaporlim från baksidan av mobilen??!
Ett tips till alla andra nybörjare, svara INTE i telefonen när ni limmar!! :banghead:Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
TACK!
Ska testa!
Det var bara ren tur att jag inte la ifrån mig den på bordet med baksidan nedåt. Snacka om fast telefon.. Suck..Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-15, 00:43.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar

Kommentar