Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

    #391
    Vad trist och nej jag vill inte löda något pyttelitet o pilligt. Är inte riktigt kompis med lödkolven än.

    Tja, mitt osäkra och ytterst okunniga svar är att Multiplex inte ville sätta dit en extra knapp på sändaren och som det står i manualen "Moderna gasreglage för elektriska motorsystem, behöver inte någon trimfunktion då de justerar sig automatiskt efter gasspakens rörelse".
    Det är antagligen därför den ligger på trotteltrimmen.

    Tja, får väl köra på den gamla fina devisen: Adapt and overcome!

    Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-23, 19:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

    Kommentar

    • Thomas

      • jun 2006
      • 7673

      #392
      Ursprungligen postat av Medeashusse
      Adapt and overcome!

      Är det detsamma som "Bryt ihop och kom igen!"
      :banghead::sarcastic:
      Retroholic!

      Kommentar

      • Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

        #393
        Ja, ungefär! :p

        “Improvise, Adapt, Overcome” ska det egentligen vara, men försöker undvika den första delen genom att fråga här!

        (Har för mig att det är ett gammalt Clintan citat)
        Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-23, 17:07.
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

        Kommentar

        • Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

          #394
          Hepp, nä det här går inte! Det bli o ta fram stämjärn och kniv! Klaffarna SKA gå åt samma håll som knappen!

          Har ju monterat klaffar på ett av mina ES plan och jag vet vilken kalabalik det här "lilla" problemet kommer att ställa till med när det inte funkar på samma sätt på båda kärrorna.
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

          Kommentar

          • pgrts

            • jun 2006
            • 2015

            #395
            Ursprungligen postat av Medeashusse
            Hepp, nä det här går inte! Det bli o ta fram stämjärn och kniv! Klaffarna SKA gå åt samma håll som knappen!
            Du kan ju göra hål igenom vingen och flytta armarna uppåt men inte blir det så där vackert - och väldigt skumma vinklar . Var det inte med en elektronik för att få långsamma flaps? Det imponerade på mig när en kille kom för att visa sitt "fynd" - synd bara att han aldrig fick flyga planet. Efter taxning på asfalt var det en hel del reparationer, Att starta från en fotbollsplan med de hjulen var inte att tänka på.
            ___________________
            patrik@pgdata.se

            Kommentar

            • Thomas

              • jun 2006
              • 7673

              #396
              Kanske lite overkill, kanske dåligt med plats (den tar INTE mycket plats!) men ett par sådana här skulle funka! http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1781

              Har du EN anslutning i mottagaren med Y-kabel till servona sätter du EN reverserare mellan mottagaren och Y-kabeln.
              Har du ett servo till varje klaff, alltså två kanaler i mottagaren, får du sätta TVÅ reverserare, en till varje servo.
              Retroholic!

              Kommentar

              • Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

                #397
                Ha, ha! Visst, bara slå på en som redan ligger ner!
                Hade varit för ett par veckor sedan hade jag gjort som sa! :p

                Jamen, jag håller på med däcken! Ska sätta på typ 205/55/17 på den, men funderar på att ändra mig till 50 profil för att få bättre väghållning!

                Nä, allvarligt funderar på 55mm eller 60-65 mm nu sitter det 45:or bak och ett 40 fram.
                Problemet är att noshjulet inte får plats om jag sätter dit ett större. Är inte så himla bra på o bocka järntråd, men jag kanske måste bli det?
                Ska jag ha plast, gummi eller skum!?

                Såg någonstans, någon som flyttat fram bakre stället och sedan hade satt en sporre bak på en Cessna!?
                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                Kommentar

                • Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

                  #398
                  Jahaaa! Missade ditt inlägg Thomas, Taptalk missar lite i uppdateringarna...
                  Svarade på föregående inlägg angånde "reverserade" servoarmar upp igenom vingen.
                  (tog det som ett skämt, men inser nu att det säkert går att göra så om man är lagd åt det hållet)

                  Den där manicken var ju precis vad jag behövde! :eek:
                  Men nu är det försent, har spättat loss och sedan bankat ner dom på andra hållet! Med tillräckligt med våld så kan man till och med få ett servo att sluta jobba emot en.


                  Jag får fylla ut hålen i vingen med jordgubbscider eller något annat äckligt.
                  Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                  Kommentar

                  • jocke1963
                    • dec 2007
                    • 2709

                    #399
                    Ursprungligen postat av Medeashusse
                    Jag får fylla ut hålen i vingen med jordgubbscider eller något annat äckligt.

                    Annars kan du bara tejpa över hålen med vit tejp..
                    Vill du fylla ut dom på riktigt kan du annars klutta ner några droppar PU-lim (t.ex http://m.clasohlson.com/se/Vattenfas...-Casco/34-3446) i hålet och sen stänka ner några droppar vatten. Detta expanderar sen, ungefär som fogskum, så du får se upp så det inte kommer på fel ställe. När det härdat skär du bort överflödet.
                    Eller spackla igen hålen med detta superlätta spackel:

                    Men tejp är nog enklast. Åsså slipper du jordgubbsdoften..

                    Kommentar

                    • pgrts

                      • jun 2006
                      • 2015

                      #400
                      Ursprungligen postat av Medeashusse
                      Såg någonstans, någon som flyttat fram bakre stället och sedan hade satt en sporre bak på en Cessna!?
                      Det är inte helt ovanligt att man gör så. Framstället är bräckligt och med framflyttat huvudställ bör det gå att peta på rejäla Nokia Ballongdäck med dubb. Sen är det bara att sätta dit en turboprop med buskflygarprestanda. Fast det är nog både billigare och säkrare att skaffa en FUNCUB ;-)
                      ___________________
                      patrik@pgdata.se

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #401
                        Vilket bra tips! Ska åka o hälsa på Clas imorgon! Inte nu för att det behövs, utan för att jag vill testa. Kanske borde gå in o köpa några cider för säkerhetsskull, Systembolaget ligger 5 meter ifrån Clas Ohlsson!
                        Något annat som jag kan tänkas behöva?
                        Har dom tex någon lätt o bra tejp i sitt sortiment?


                        FUNCUB, ja jo visst! Den är säkert mycket bättre och jag borde säkert och kommer kanske köpa en sådan!
                        Men om du rekapitulerar vad som förekommit i den här tråden, vore det väl synd om jag tog den lätta vägen! :p
                        Njae, Cessnan är säkerligen inte värd pengarna jag gett eller tiden jag spenderat med den. Men den gör att jag lär mig och framförallt, så vågar jag göra saker med den tex bygga om den! Skulle aldrig våga bygga om något nytt flygplan, där jag är kunskapsmässigt.

                        Fun Cub, är det inte bättre att jag köper någon av de här! :thumbup:




                        Eller



                        Eller



                        Ha, Ha, Ha! Jag skulle ju få uppleva balsaregn i varjefall!
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • pgrts

                          • jun 2006
                          • 2015

                          #402
                          Jag är ingen CUB-fan personligen - har sett alldeles för många vrak på fältet ......... Men det går ju ett talesätt att man inte har varit modellflygare om man inte haft minst en CUB i sitt liv. Jag har haft min. Lite skillnad mot Spitfire och Sbach kan man tycka. I ärlighetens namn är det inte mycket CUB-egenskaper i en FUNCUB utan den är faktiskt en riktigt trevlig maskin, även för en nybörjare, om man inte tynger den alldeles för mycket. En CUB som flygs av ett proffs är bland det finaste man kan uppleva. Vi har en militär variant i Skåne som brukar finnas med på flyguppvisningar men den piloten kan kasta omkring i stort sett vad som helst med synbar lätthet.
                          ___________________
                          patrik@pgdata.se

                          Kommentar

                          • Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

                            #403
                            Måste bara pusha för min nya manick!

                            Fick min Phoenix-simulator idag och sitter just nu som besatt och flyger simulator. Efter att ha varit hänvisad till FMS-simulatorn är det en befrielse att hamna i en modern sim.

                            Eftersom jag har köpt Multiplex Easy Star II med Smart SX sändaren går det inte att koppla ihop den direkt till simulatorn. Det inte finns något uttag för simulatirkabel på den sändaren.
                            MEN Jag köpte med en SIMSTICK Pro och kan nu köra trådlöst istället! Den funkar klockrent och det är helt bäst att få öva med kontrollen jag flyger med i verkligheten.



                            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                            Kommentar

                            • Thomas

                              • jun 2006
                              • 7673

                              #404
                              Jag har fått tag i nån konstig Cubb...

                              Retroholic!

                              Kommentar

                              • Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

                                #405
                                "If you push the stick forward, the tree's gets bigger! If you pull the stick back, the tree's gets smaller!"
                                Jag ska försöka komma ihåg det!


                                Nja, håller mig nog till min vrak en stund till. Lovar o köpa en Fun Cub senare!
                                Jo, lite skillnad mot Spitfire o Sbach men varför inte ha en av allt?!

                                Jaha, MrJ är i filmbranschen också!
                                Vem läste fel på ritningen och spikade fast en vinge för mycket?

                                Appropå biplan!
                                Flyger en Pitts lika gott i verkligheten som i simmarna?
                                Har testat Pitts i FMS och nu även Phoenix och gillar hur det flyger.
                                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...