Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Skulle vilja ha en sceneri där man måste dyka ner och landa på en någorlund begränsad yta, någon som vet något jag kan söka på? Ja, jag har mina anledningar.... Det kommer bli besvärligt o mycke lim o tejp framöver. Tränar redan på att landa i brant uppförsbacke och tyvärr går det inget bra.
Är också intresserad av en Cessna-modell (nosställ) till Phoenix, om någon har en länk som ligger o dammar, eller kanske inte!
Det var väl allt för idag, tror jag?! Det verkar som alla gått o lagt sig, så då får väl jag göra det med!
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-26, 23:05.
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.
Willkommen auf der Szenerien-Seite für Modellflug-Simulatoren! Hier finden Sie Szenerien, auch als "fotorealistische Landschaften" bezeichnet, für Reflex XTR, Realflight, FMS, Phoenix RC , Clear View und HELI-X. Alle Szenerien stehen Ihnen zum freien und kostenlosen Download zur Verfügung. Wenn Ihnen die Szenerien gefallen haben, würde ich mich über eine Spende von Ihnen für Computer-, ...
Den här blev perfekt! Behöver bara mentalt byta ut husen mot skog!
Fy, #@& vad svårt det blev och då har jag inte lagt till någon vind än!
Ganska intressant att flyga med "död räkning" (sjöterm, inom flyg?) när planet inte syns.
Wohngebite (bostadsområde) av Harald Bentschneider. Ingen höjdarkvalitet och lite buggig, men den duger gott för min träning.
Willkommen auf der Szenerien-Seite für Modellflug-Simulatoren! Hier finden Sie Szenerien, auch als "fotorealistische Landschaften" bezeichnet, für Reflex XTR, Realflight, FMS, Phoenix RC , Clear View und HELI-X. Alle Szenerien stehen Ihnen zum freien und kostenlosen Download zur Verfügung. Wenn Ihnen die Szenerien gefallen haben, würde ich mich über eine Spende von Ihnen für Computer-, ...
Kommer antagligen någon gång i juli, augusti fortsättningsvis vara hänvisad till grusvägar med omgivande sly o renar och en o annan älg.
Någon som känner till någon liknande "bana"?
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-27, 18:19.
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.
Wohngebite är inte att leka med, plötsligt försvinner kärran bakom nån trädridå, och när man sen ska försöka landa så gäller det att ha rätt vinkel mot gatan.
Och gatan är smal!
Klarar du den, så klarar du det mesta!
Precis min tanke!
Kör så hårt att fingeravtrycken på tum o pekfingrarna snart är bortnötta! Just nu ställningen 20-1 till träden.
Men det finns en tanke bakom det också. När jag väl tagit mig upp till Norrbotten igen kommer jag eventuellt flyga långt bort på timmerbilsvägar med tillhörande kalhyggen. Dvs. grusväg och kalhygge med fröträd (fullstora träd som lämnas vid avverkning för självsådd). I dikena växer det sly osv.
Vi får se hur länge jag orkar bära hem sopsäckar med vrak, innan jag ger upp!
Hmmm... Kan ju alltid börja tillverka scenerys för Phoenix med bush-tema, isåfall.
Men jag hoppas jag hittar bättre ställen än så!
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-27, 18:20.
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.
Vid en viss ålder börjar barn fråga om varifrån alla barn egentligen kommer och de ifrågasätter skarpt påståendet om att det är storken som kommer med dom.
Jag har väl kommit i den åldern vad det gäller flygning att jag måste fråga hur en optimal landning går till när alla yttre faktorer också är optimala?
Som vanligt vill jag inte nöta in ett felaktigt beteende utan få till det någorlunda rätt.
Ligger i utnötningskampanj i simulatorn för tillfället och försöker få till allt så bra jag bara kan. Jag har i varjefall kommit förbi stadiet där jag är glad att överhuvudtaget kommit ner på ett sätt där planet inte markeras som trasigt.
Mina bästa landningar är som följer:
Stor gir in mot landningsbanan, efter halva giren minska gasen till halvgas eller 1/4 och tar ner det till en ganska flack bana ner mot banan.
När jag rätar ut planet sänker jag gasen ytterligare, så jag försiktigt börjar tappa höjd och justerar med höjdrodret precis under stallning men med nosen något positivt uppåtgående och precis ovenför backen stallar det med avslagen gas och landar.
Planet hamnar lugnt på backen, utan studsar etc, rullades och om det är sporre trycker jag ner aktern med hjälp av höjdrodret och efter ett antal meter så stannar det oftast utan smälla i något.
Efter Wohngebite och landning genom träd på kors och tvärs med skarpa dykningar ner mot landningsbanan blev det helt enkel möjligt att landa hyfsat bra på de andra scenarierna!
Då får jag enligt mig själv en snygg landning, men fråga är om det är det som jag bara tycker?
Hur kommer snygga landningar till egentligen och tror inte alls på att det är storken som kommer med dom! :eek:
Please anyone, har läst en o annan artikel men de ger inte de sista 29% procentet som jag vill ha!
Tack för idag, slut för idag!
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-28, 01:18.
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.
Olika plan beter sig förstås olika så det är inte ett svar som gäller för alla. Om man har bränsleplan så är det ett visst drag från propellern även om trotteln är nere mot noll vilket ju normalt inte är fallet med elmotor om man inte drar upp trimmen så att även en elmotor har ett bra grundvarv när trotteln är i botten. I vilket fall som så ska man lära sig att landa efter motorstopp i luften - bedömningslandning. Det du säger om att stalla den sista biten, även om det bara är ett par cm är inte OK på de flesta kärror som kan knäcka stället om man gör så. Trainers och andra plan med pianotrådställ klara det oftast men inte är det vackert att se ett plan "landa för högt" som det kallas i haverirapporter på fullskala när planet har stallat ner. I en sim är planen nog lite bättre än i verkligheten så de viker sig kanske inte riktigt lika lätt. En vikning även från ett par cm höjd kan vara katastrof på ex en Spitfire. Kolla lite på tuben hur det ser ut när duktiga piloter landar sina plan.
Ok, så även några centimeter är för mycket?!
Då är problemet att jag "studslandar" istället och då markerar till och med simulatorn att stället får stryk!
Så jag ska "ploga" ner mot backen försiktigt med lite försiktig uppnäsa?
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.
Lyckas man hitta en laaaagom sjunkvinkel på inflygningen, dra en aaaning höjdroder på slutet och smyyyga ner huvudstället i grästuvorna först, sen låta nosstället droppa ner och stödja, ja då har man lyckats!
Så fick i alla fall jag träna nå'ra timmar när jag tog UL-cert.
Vid något tillfälle drog jag inte tillräckligt höjd sista halvmetern, utan nosstället tog i marken först, DET var ingen rolig landning!
Kommentar