Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SA3BGM
    • sep 2013
    • 272

    #721
    Ursprungligen postat av Thomas
    Här kan du labba lite när du har tid över...
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=en
    Hur realistisk är detta program?
    Får väldigt konstiga resultat av sådant som folk flyger med.
    Testade häromdagen en setup som fungerar enl piloten men
    enl programmet så skulle motorn brinna upp. :-)

    Finns det info i någon tråd på forumet ang detta program?
    (så slipper jag ställa till med någon fel ställd fråga som förstör denna tråd) :-)
    //Tony
    Våga vägra Facebook.

    Kommentar

    • SA3BGM
      • sep 2013
      • 272

      #722
      Ursprungligen postat av Medeashusse
      Glömde du typ en länk till motorn? :-D


      :-)
      Våga vägra Facebook.

      Kommentar

      • Thomas

        • jun 2006
        • 7673

        #723
        Ursprungligen postat av SA3BGM
        Hur realistisk är detta program?
        Får väldigt konstiga resultat av sådant som folk flyger med.
        Testade häromdagen en setup som fungerar enl piloten men
        enl programmet så skulle motorn brinna upp. :-)

        Finns det info i någon tråd på forumet ang detta program?
        (så slipper jag ställa till med någon fel ställd fråga som förstör denna tråd) :-)
        //Tony
        Det funkade för mig när jag skulle välja propeller...
        Retroholic!

        Kommentar

        • Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

          #724
          Precis, det var där ibland alla olika rekommendationer jag la ner och frågade istället! Kollar igenom svaren imorgon! ;-)
          Men det gör inget om det är lite större drag i kärran för jag har blivit lite bättre på att spaka den sista tiden och dessutom står ett par hyfsat stora ballongdäck på inköpslistan fortfarande.
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

          Kommentar

          • numnutchris

            • dec 2008
            • 989

            #725
            Ursprungligen postat av Medeashusse
            Om jag vill byta motor i min Multiplex Mentor, vad skulle kunna vara ett lämpligt objekt om ni fick härja fritt?!

            ---

            Idag sitter en handbyggd motor, utan en enda markering på den, med en lite skev axel och ett 60 a Esc... Därav tanken på en helt ny.
            Vet inte om det är bra men EMax 2826/06 kV950 kör jag med 3s, APC 12x6 i mentorn och 40A plushreglage, men "samma" motor sitter i funcubben men med 60A reglage, 12x6 o körs på 4S
            Borde varit tvärtom tror jag, och med större reglage på 3S setupen kan den dra 13-14" men med tanke på ditt flygfält så kanske du ska hålla dej till mindre propp så du slipper stenskott...
            Länk: borde finnas på RCFlight fast mina kommer sannolikt från http://www.giantshark.co.uk/
            Senast redigerad av numnutchris; 2013-10-03, 11:15. Anledning: lite missade siffror
            ----------------------------------
            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

            Kommentar

            • pgrts

              • jun 2006
              • 2015

              #726
              Både cuben och mentorn är ju modeller som tål stora variationer av motor. Ska man flyga "snällt" så behövs inte alls mycket. Jag har kört cuben med en 50-grams motor (250watt) och da hade jag ca 1 m startsträcka från gräs och kanske 60 grader stigning möjlig. Helt perfekt setup i en skolkärra där vikt och flygtid är viktigare än hovringsprestanda. Mentorn är ju förberedd för att kunna bogsera relativt stora seglare men om man inte behöver den prestandan räcker 350 watt för "normal" flygning även om jag hade valt mera "40-stuk" med 600-800W och inte använt fullgas mer än sekunder i taget.
              ___________________
              patrik@pgdata.se

              Kommentar

              • Flahultarn

                • jan 2012
                • 489

                #727
                Ursprungligen postat av numnutchris
                Vet inte om det är bra men EMax 2826/06 kV950 kör jag med APC 12x6 i mentorn med 40A plushreglage, men "samma" motor sitter i funcubben men med 60A reglage, 12x6 o körs på 4S
                Borde varit tvärtom tror jag, och med större reglage på 3S setupen kan den dra 13-14" men med tanke på ditt flygfält så kanske du ska hålla dej till mindre propp så du slipper stenskott...
                Länk: borde finnas på RCFlight fast mina kommer sannolikt från http://www.giantshark.co.uk/
                Baserat på min Funcubsetup skulle jag välja den här till Mentorn, EMax 2826/06 kV860, på 4 cellare. Ger dig säkert gott om drag i galoscherna om du skulle behöva det nå'n gång.

                Kommentar

                • jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

                  #728
                  Kanske lite i tyngsta laget, men billig....


                  Mer info om motorn:

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #729
                    Ok, då ska vi se..

                    Om jag sammanfattar era inlägg så borde jag smälla dit en motor med ca 850-890 kv och med ca 700-900 W i effekt.
                    Dessutom borde jag uppgradera batteriportföljen med 4S acc istället för de 3S acc som jag har idag för att få ut lite mer kräm ur motorn.

                    Ska kolla era länkarna om motorerna!

                    Nu känns det som om det kommer bli kvarsittning ännu en kväll i McRegor's el-flygskola! :banghead:

                    (Om du är nybörjare och vill lära dig el-flygets grunder: http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm )
                    Senast redigerad av Medeashusse; 2013-10-04, 06:11.
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • numnutchris

                      • dec 2008
                      • 989

                      #730
                      Vad för ackar använder du idag? Tänkte bara att du kanske inte behöver panikbyta till 4S; som pgrts skriver räcker 350W ganska långt och där ligger nog min mentor. Funcubben går så jag funderat på vingstöttor, den ser ut att vilja klappa händerna när man gasat lite för mycket och ger höjd....
                      Om din gamla motor var en skrutt så kanske den kan ersättas med någon i viktklassen som nämnts ovan men med lite högre kV, sådär 1100-1200 i stället. (Emaxarna är för den delen bra då de iallafall haft "samma" hålning som multiplex; bara skruva dit utan att göra nya hål.)
                      Det om det; oavsett vilken väg du går så glöm inte kolla tyngdpunkten när operationen är klar
                      ----------------------------------
                      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #731
                        Jag har uteslutande 3S i olika dimensioner, men tänkte att jag kunde prova hur livet ter sig med 4S!

                        Min nuvarande motor har jag absolut, ingen som helst aning om vilken prestanda den har för det finns inga märkningar på den. Säljaren sa att den var handbyggd av någon.
                        Iofs så kanske jag kan skruva isär den och kolla om jag hittar en passande axel, men eftersom det inte är några fantastiska pengar för en ny så tänkte jag eventuellt byta.

                        Ja, jo det kanske blir för mycket drag, men jag är en djävel på att limma!

                        Ha, ha! Att alltid kolla tyngdpunkten har jag lärt mig den hårda vägen....
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

                          #732
                          En kemi/limfråga!

                          Ligger aktivatorn för CA-lim kvar på ytan man har sprayat eller evaporerar den och isåfall hur snabbt försvinner den?

                          Tycker mig upplevt att fingrarna fastnar direkt tillsammans med delen jag försöker limma på ett nytt ställe, även ett bra tag efter att jag använt sprayen på intilliggande limning..
                          Senast redigerad av Medeashusse; 2013-10-10, 12:38.
                          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                          Kommentar

                          • pgrts

                            • jun 2006
                            • 2015

                            #733
                            Du behöver inte aktivator till fingrarna - det är inbyggt.
                            ___________________
                            patrik@pgdata.se

                            Kommentar

                            • numnutchris

                              • dec 2008
                              • 989

                              #734
                              Ursprungligen postat av Medeashusse
                              En kemi/limfråga!

                              Ligger aktivatorn för CA-lim kvar på ytan man har sprayat eller evaporerar den och isåfall hur snabbt försvinner den?

                              Tycker mig upplevt att fingrarna fastnar direkt tillsammans med delen jag försöker limma på ett nytt ställe, även ett bra tag efter att jag använt sprayen på intilliggande limning..
                              Aktivatorn dunstar men beroende på kvalisort kan det ta ett tag, går fortare torka av med trasa. Varför du limmar dit fingrarna fattar jag inte, håll dem på spakarna
                              Nä, har du aktivator på fingrarna så underlättar det förstås att det fastnar på nästa ställe. Sen är det nog som pgrts skriver; inbyggt i fingrarna; har du lite fett på nävarna fastnar det inte lika lätt eller går att ta väck lättare. Har själv haft ett helt plan hängande i tummen, och en gång blev jag tvungen ta skalpell och dela försiktigt för hade inte lust gå med lång o pekfinger ihopsatta ett par dagar.... Alternativet är några skydds/engångshandskar som man limmar fast i stället, om man inte kan hålla fingrarna i styr...
                              ----------------------------------
                              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                              Kommentar

                              • Mr J
                                • maj 2006
                                • 4130

                                #735
                                En flaska CA-Debonder är inte helt fel att ha hemma, så slipper man operera med fel hand, alternativt gå runt med senaste projektet hängande från lämplig kroppsdel...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...