Krach-kit
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

-
Tänkte att stjärten och "pontonerna" på sidan fick stryk. De kommer ju att gräva ner sig också, tror jag? :what:Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Jag brukar lägga en glasfibertejp på vingens framkant och vanlig packtejp över , har aldrig haft några problem att få det att fästa.
Men rengör du med aceton så får du en riktigt snygg yta lite som en bergsvägg det kan ju vara häftigt och annorlunda
Kommentar
-
Mmmmm... Annorlunda, verkar ju vara ett ledord för mig just nu! Rödsprit blir det!
Vet inte riktigt var jag kommer använda för flygställe men det blir säkert ett med något udda inblandat i snön..Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Ang under-behandling för målning så har Flite Test några gånger med eftertryck rekommenderat polyuretan-varnish (MinWax). Kanske motsvaras det av polyuretanlack som den som finns hos t.ex. John Wall http://www.johnwall.se/sv/artiklar/z...halvblank.htmlKommentar
-
Ahaaa! Verkar smutt! Någon som har testat, funkar det som skydd mot snö, is och annat mekaniskt slitage?
Fräter det ner friggo?Senast redigerad av Medeashusse; 2013-12-16, 15:44.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
När alla trodde det var över och att den här tråden var död.......
Dags för nya limningar!
Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.
Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
Det gör väl antagligen inte så mycket om jag tappar lite av precisionen för det kommer jag antagligen inte ens märka, men jag vill absolut inte klabba till det så planet blir oflygbart!
Tänkte att jag skulle limma ihop depronskelettet och sedan lägga några tunna kolfiberförstärkningar på lämpliga ställen för att räta ut och för att göra nosen lite tåligare?
Kan jag lägga en förstärkning utmed hela kroppen eller blir det för tungt?
Några korta förstärkningar i nosen eller får jag bara nya brottanvisningar längre in på skrovet.
Eller ska jag bara limma ihop depronet och flyga o vara glad eller helt enkelt skrota det och börja med rc-stridsvagnar istället?
Tankar, idéer, erfarenheter, ironiska kommentarer, skämt på min bekostnad eller konkreta råd emottages tacksamt.
Svar till: "Snart är det sol o vår, or not"



Senast redigerad av Medeashusse; 2014-01-13, 11:27.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Ingen chans att tråden är död om du envisas med depronmodellNär alla trodde det var över och att den här tråden var död.......
Dags för nya limningar!
Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.
Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
---
Inga tips förutom tejp, lim o ev tunna (kolfiber)stagningar samt skära till nya delar där cellerna i plasten blivit för mosade.----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar
-
Ha, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad!
Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...Senast redigerad av Medeashusse; 2014-01-13, 17:45.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Ingen aning om det där med ökning i gram men jämför med tex. "vanlig" 80cm inneplan korsoplanka på 150 gram - när den ökat till 180-200 gram så beter den sej tillräckligt annorlunda för att duga ute om motorn räcker tillHa, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad!
Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...
Så gissar typ över 20% ökad vingbelastning, sen har du ett annorlunda plan som kräver mer fart och antagligen mosas ännu bättre när omgivningen är elak.
Mitt tips/bot var EPP... (i ovan nämnda storlek och utan för mycket stagningar, typ de flesta rcfactorys 80cm-are)----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar
-
Allright! Då ska jag försöka hålla mig så långt borta som möjligt från de 20 procenten!
Allt omgivning är elak för mig och då menar jag ALL!
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Antar att Mylar är det som ser ut som Gladpack!? :p
0,2 stänger, jag får kolla på lagret om jag har så klena dimensioner!Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
God afton!
Har jag fått till det rätt eller har jag spårat ur?



Dubro skidor...Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar

Kommentar