Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • numnutchris

    • dec 2008
    • 989

    #811
    Ursprungligen postat av jocke1963
    Du behöver väl inte ta bort nån färg?
    ---
    Håller me, o ska du ut på snö så räcker vanlig packtejp långt; välj genomskinlig förstås o inte den snygga sk*tbruna...
    Har ni mycket sten o skrot i snön med så glöm vad jag skrev
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

    Kommentar

    • Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

      #812
      Tänkte att stjärten och "pontonerna" på sidan fick stryk. De kommer ju att gräva ner sig också, tror jag? :what:
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

      Kommentar

      • simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

        #813
        Jag brukar lägga en glasfibertejp på vingens framkant och vanlig packtejp över , har aldrig haft några problem att få det att fästa.

        Men rengör du med aceton så får du en riktigt snygg yta lite som en bergsvägg det kan ju vara häftigt och annorlunda

        Kommentar

        • Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

          #814
          Mmmmm... Annorlunda, verkar ju vara ett ledord för mig just nu! Rödsprit blir det!
          Vet inte riktigt var jag kommer använda för flygställe men det blir säkert ett med något udda inblandat i snön..
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

          Kommentar

          • High Five
            • aug 2013
            • 220

            #815
            Ang under-behandling för målning så har Flite Test några gånger med eftertryck rekommenderat polyuretan-varnish (MinWax). Kanske motsvaras det av polyuretanlack som den som finns hos t.ex. John Wall http://www.johnwall.se/sv/artiklar/z...halvblank.html

            Kommentar

            • Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

              #816
              Ahaaa! Verkar smutt! Någon som har testat, funkar det som skydd mot snö, is och annat mekaniskt slitage?
              Fräter det ner friggo?
              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-12-16, 15:44.
              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

              Kommentar

              • Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

                #817
                När alla trodde det var över och att den här tråden var död.......

                Dags för nya limningar!

                Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.

                Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
                Det gör väl antagligen inte så mycket om jag tappar lite av precisionen för det kommer jag antagligen inte ens märka, men jag vill absolut inte klabba till det så planet blir oflygbart!

                Tänkte att jag skulle limma ihop depronskelettet och sedan lägga några tunna kolfiberförstärkningar på lämpliga ställen för att räta ut och för att göra nosen lite tåligare?


                Kan jag lägga en förstärkning utmed hela kroppen eller blir det för tungt?
                Några korta förstärkningar i nosen eller får jag bara nya brottanvisningar längre in på skrovet.
                Eller ska jag bara limma ihop depronet och flyga o vara glad eller helt enkelt skrota det och börja med rc-stridsvagnar istället?

                Tankar, idéer, erfarenheter, ironiska kommentarer, skämt på min bekostnad eller konkreta råd emottages tacksamt.

                Svar till: "Snart är det sol o vår, or not"

                Senast redigerad av Medeashusse; 2014-01-13, 11:27.
                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                Kommentar

                • numnutchris

                  • dec 2008
                  • 989

                  #818
                  Ursprungligen postat av Medeashusse
                  När alla trodde det var över och att den här tråden var död.......

                  Dags för nya limningar!

                  Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.

                  Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
                  ---
                  Ingen chans att tråden är död om du envisas med depronmodell
                  Inga tips förutom tejp, lim o ev tunna (kolfiber)stagningar samt skära till nya delar där cellerna i plasten blivit för mosade.
                  ----------------------------------
                  Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #819
                    Ha, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad!

                    Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
                    Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
                    Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
                    Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...
                    Senast redigerad av Medeashusse; 2014-01-13, 17:45.
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • numnutchris

                      • dec 2008
                      • 989

                      #820
                      Ursprungligen postat av Medeashusse
                      Ha, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad!

                      Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
                      Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
                      Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
                      Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...
                      Ingen aning om det där med ökning i gram men jämför med tex. "vanlig" 80cm inneplan korsoplanka på 150 gram - när den ökat till 180-200 gram så beter den sej tillräckligt annorlunda för att duga ute om motorn räcker till Så gissar typ över 20% ökad vingbelastning, sen har du ett annorlunda plan som kräver mer fart och antagligen mosas ännu bättre när omgivningen är elak.

                      Mitt tips/bot var EPP... (i ovan nämnda storlek och utan för mycket stagningar, typ de flesta rcfactorys 80cm-are)
                      ----------------------------------
                      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #821
                        Allright! Då ska jag försöka hålla mig så långt borta som möjligt från de 20 procenten!

                        Allt omgivning är elak för mig och då menar jag ALL!
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • pgrts

                          • jun 2006
                          • 2015

                          #822
                          Det är bättre om du lättar planet än att du tynger det ;-)
                          Större hål och tunnare mylar att täcka med. 0,2 kolfiberstänger till förstärkning.
                          ___________________
                          patrik@pgdata.se

                          Kommentar

                          • Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

                            #823
                            Antar att Mylar är det som ser ut som Gladpack!? :p

                            0,2 stänger, jag får kolla på lagret om jag har så klena dimensioner!
                            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                            Kommentar

                            • Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

                              #824
                              God afton!
                              Har jag fått till det rätt eller har jag spårat ur?




                              Dubro skidor...
                              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                              Kommentar

                              • pgrts

                                • jun 2006
                                • 2015

                                #825
                                Det var en rejäl bult du hittat.
                                Har du testat att fästa fjädern mot landställsbenet?
                                Alla sätt är bra om du kan flyga med det.
                                ___________________
                                patrik@pgdata.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...