Canarder - ankor med stela vingar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Ursprungligen postat av Lars 41an
    Canardlover skrev:
    "Jag tycker mig se att den fasta nosvingen har lite för hög anfallsvinkel...."

Hur reagerade Ankan vid olika pådrag och fart, sakta, marschfart och toppfart? Sjönk den, steg den eller höll den konstant höjd?

Lars
    Vinkeln på nosvingen är ganska moderat, bara ett par grader positivt.

Nu var det ju första flygningen, så det gick i maklig marschfart.
    Ganska stabil när allt var rätt trimmat.

Nästa gång får man väl dra på lite mer för att se hur den uppför sig.

Btw, jag har också en "Viggen" med fast nosvinge och elevons, den beter sig ungefär likadant som ankan.
    Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

Jag funderar lite på det här med vingprofiler.
      Att huvudvingen ska ha en viss önskvärd profil är ju klart, men hur är det med canarden?

På min anka är ju canarden bara en flat skiva, men önskvärt är väl en 'riktig' profil här också.
      Vilket är bäst, en symmetrisk, en semisymmetrisk eller en profil med flat undersida...?
      Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Den här har ju spännade vingprofil, åtminstone på canarden...

Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Idag blev det ett par svängar till med ankan.
          Ingen större skillnad i stabilitet när det gäller olika hastigheter, däremot verkar den lite "tung" i svängarna.
          Svårt att banka runt.
          Looping och roll gick galant!
          Kanske är lite baktung, jag ska flytta fram acken och trimma lite mer höjdroder nästa gång.
          Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Ursprungligen postat av Thomas
            Den här har ju spännade vingprofil, åtminstone på canarden...

http://www.quickheads.com/index.php?...id=265&id=1484

Intressant webbsida, både om den tandemvingade Quickie och om dess motor.:thumbup:

Profilen på nosvingen är ovanligt tjock men det finns väl någon anledning till det på ett tandemvingat plan.
            Bilden som jag satte in i inlägg #66 visar i figure 2-1 liknande men tunnare profiler. Klicka 3 ggr på bilden!
            Figure 4-1 visar lämpliga profiler i A och B och en olämplig profil i C. Det är viktigt att nosvingen stallar mjukt. Annars dyker nosen så långt att huvudvingen får för liten anfallsvinkel, tappar lyftkraft och bakdelen sjunker. :scared:

Thomas! Det kan vara rätt att flytta tyngdpunkten bakåt. Var dock beredd på att Ankan kan stegra sig vid låg fart. Ge i så fall ordentlig med "gas" så att vingarna får fart genom luften igen. Prova (som vanligt) tre misstag högt.

Lars

Kommentar

• canardlover
              • sep 2017
              • 64

Thomas, jag tror inte att du kommer att märka någon större skillnad om du uppgraderar din flata skiva till något mer exotiskt. Burt Rutan använde dock rätt tjocka profiler på bl.a. VariEze. Nosvingen plogar ju ofta med stor anfallsvinkel så varför inte prova något som inte stallar i första taget..?!?!

Kommentar

Arbetssätt...